Aren Pasi Järvinen ja Santeri Nurmisto osallistuivat puolen vuoden pituiseen terveysvalmennukseen

Työkykyä tukeva terveysvalmennus saa kiitosta arelaisilta

Arella toteutettiin vuoden 2021 aikana arjen muutoksiin ja jaksamisen edistämiseen tähtäävä terveysvalmennus. Valmennukseen haki mukaan noin 70 arelaista, joista 30 sai paikan. Puolen vuoden pituiselta valmennusjaksolta saadut tulokset ovat erittäin myönteisiä.

Strategista sitoutunut arelainen -tavoitetta tukeva valmennus käynnistyi aloituskeskustelulla henkilökohtaisen terveysvalmentajan kanssa. Tuleville kuukausille asetettavia tavoitteita pohdittiin esimerkiksi henkisen jaksamisen edistämisen, elämäntapojen muutoksen tai näiden yhdistämisen kautta.

”Terveysvalmennuksesta saa pitkäaikaista tukea oman hyvinvoinnin edistämiseen. Valmennusta toteuttavat kumppanimme Prevenian kokeneet valmentajat. Tähtäimenä on vaikuttaa työntekijöidemme hyvinvoinnin tukeen ja työkykyisyyteen vahvasti ennakoiden. Valmennuksessa puhutaan myös paljon työstä. Kumppanimme raportoinnista saamme arvokasta tietoa, miten voimme kehittää työn sujuvuutta ja työyhteisöämme tukemaan työkykyisyyttä. Nämä ovat tärkeitä askeleita kohti kestävää työtä ja pitkiä työuria. Jatkamme hyväksi koettua valmennusta myös vuonna 2022”, Aren työkykypäällikkö Heidi Lakanenkertoo.

Pienin askelin kohti muutosta

Aren etävalvoja-asiantuntijana toimiva Santeri Nurmisto kehuu terveysvalmennuksen joustavuutta osallistujan näkökulmasta.

”Valmennuksen sisältö räätälöitiin täysin omien tarpeideni pohjalta. Oma valmennukseni koostui perusasioiden uudelleenopettelusta. Pienillä asioilla, kuten aamiaisen syönnillä ja riittävällä päivittäisellä vedenjuonnilla, syntyi iso vaikutus omaan jaksamiseeni. Muutaman kuukauden kohdalla huomasin niiden rakentuneen jo osaksi arkeani, ja silloin lisäsimme liikunnan mukaan tavoitteisiini. En aiemmin harrastanut liikuntaa juuri ollenkaan, joten opettelin alkuun päivittäisillä viiden minuutin kävelylenkeillä.”

Valmennusjaksolla opitut asiat ovat edelleen osa Santerin arkea.

”Pidän tärkeänä, että muutosten teko aloitettiin helposti ja pienillä teoilla. Itselläni valmennus osui oikeaan elämänkohtaan ja ylitin kaikki asettamani tavoitteeni. Kävelylenkeistäkin sain intoa liikkumiseen ja nykyisin käyn kuntosalilla kolmesti viikossa”, Santeri iloitsee.

Sähköasentaja Pasi Järvinen myöntää olleensa aluksi skeptinen terveysvalmennusta kohtaan.

”Puolen vuoden pituinen valmennusjakso oli kuitenkin riittävän pitkä aika uusien tapojen oppimiseen. Valmennus on henkilökohtaista eikä siinä vaadita liikoja. Vaikka matkalla saattaa tulla takapakkia, tukea ja tsemppiä jatkamiseen saa aina.”

Pasi kertoo saavuttaneensa valmennukselle asetetut tavoitteet ja on tyytyväinen osallistumiseensa.

”Are on terveysvalmennuksessa aivan oikeilla jäljillä. On kuin pistäisi rahaa pankkiin, kun mieliala piristyy ja kunto kasvaa”, Pasi kiittää.

Heidi Lakanen
työkykypäällikkö, Are Oy