Ammatillinen kuntoutus avaa arelaisille uusia urapolkuja

Ammatillinen kuntoutus avaa arelaisille uusia urapolkuja

Talotekniikka- ja kiinteistöalat tarjoavat monipuolisia uravaihtoehtoja. Työuralla eteen voi osua työkyvystä tai terveydentilasta johtuva tilanne, joka edellyttää työtehtävien vaihtoa. Jos kiinnostus talotekniikka-alaan on edelleen vahva, ammatillinen kuntoutus on yksi vaihtoehto uuden uran rakentamiseen. Arelainen Mikko Viitanen löysi uuden urapolun insinööriopintojen kautta.

Vaikka ennaltaehkäiseviä toimia on lisätty viime vuosina runsaasti, tehtävät kehoa kuormittavalla talotekniikka-alalla voivat silti käydä ylivoimaisiksi tai mahdottomiksi. Mahdollisuudet uran jatkamiseksi tutulla alalla ovat kuitenkin kasvaneet.

”Samassa ammatissa pysymistä koko työuran ajan ei voi pitää itseisarvona työkyvyn ja terveydentilan vuoksi. Ammatillisen kuntoutuksen tavoitteena on pystyä jatkamaan työelämässä tai palaamaan terveydentilaan sopivaan työhön sairausloman jälkeen. Kuntoutukseen lähdetään aina yhdessä, henkilön työkyky keskiössä, ja tavoitteena on turvata hänelle työura eläkeikään asti”, työeläkeyhtiö Ilmarisen kuntoutusasiantuntija Mia Känkänen kertoo.

Onnistumisen kannalta on tärkeää, että ammatillisessa kuntoutuksessa päästään toimeen riittävän ajoissa. Jos työkyvyttömyyden uhka on seuraavan viiden vuoden aikana todennäköinen, uhkaan pyritään vaikuttamaan esimerkiksi työkokeilulla, työhön valmennuksella tai uudelleen koulutuksella terveydentilaan paremmin sopivaan työhön.

”Prosessi saadaan käyntiin, kun henkilö keskustelee aiheesta työnantajansa tai työterveydenhuollon kanssa. Lähtökohtaisesti kuntoutussuunnittelussa hyödynnetään henkilön olemassa olevaa osaamista.

Käytännössä Ilmarinen tukee kuntoutettavaa rahallisesti koulutuksen ajan. Tarkoituksenmukaisella kuntoutuksella ei tavoitella koulutustason nostoa tai ansiotason nousemista, vaan pyritään kaikkien yhteisponnisteluilla takaamaan henkilölle pitkäaikaisin ratkaisu työuran suhteen”, Ilmarisen asiantuntijalääkäri Kaija Karjalainen sanoo.

Kohti sähköinsinöörin tutkintoa

Arelainen Mikko Viitanen opiskelee parhaillaan Metropolian ammattikorkeakoulussa insinööriopintojen parissa. Pääaineena hänellä on sähkövoimatekniikka. Viitanen aloitti neljä vuotta sitten asentajan tehtävissä ARE:n Triplan Pasilan aseman kohteessa.

”Siirryin pian asentajan hommista toisen kärkimiehen tehtäviin. Tein paljon kiireisiä töitä ja välillä jopa yötöitä, koska junaliikennettä ei saanut pysäyttää päivisin sulkemalla ratoja. Urakka saatiin hienosti maaliin, mutta lopputöiden aikana vasempaan käteeni rupesi sattumaan, ilman mitään kummallisempaa syytä. Kättä tutkittiin, mutta syytä ei löytynyt.”

Viitasen työmaa vaihtui kesällä 2020 Kaitaan metroasemalle, jossa hän muun muassa toimitti tavaroita, selvitti mahdollisia vikoja ja suoritti mittauksia, eli tehtäviä, joissa pystyi toimimaan yhdellä kädellä. Viitanen tapasi käsikirurgeja ja kävi magneettikuvissa, mutta säryn syy jäi paikallistamatta.

”Työkykyneuvottelussa ARE:n työterveyslääkäri lopulta ehdotti, että tekisimme hakemuksen Ilmarisen ammatillisen kuntoutukseen. Joulukuussa 2020 sain Ilmariselta myönteisen päätöksen ja aloimme suunnittelemaan työkykyvalmentajan kanssa koulutusta. Uudeksi urapoluksi löytyi sähköinsinöörin tutkinto taustani, kokemukseni ja ikäni pohjalta.”

Ilmarinen tuki ammattikorkeakouluvaihtoehtoa, mutta myönteisestä päätöksestä huolimatta piti kuitenkin ansaita paikka ammattikorkeakouluhaun kautta. Valmennuskurssien ja kevään ahkeran valmistautumisen jälkeen opiskelupaikka Metropoliaan aukesi kesän 2021 pääsykokeissa.

”Opiskelun ohella olen työskennellyt edelleen ARE:lla. Keväästä 2022 olen toiminut toimihenkilöharjoittelussa Blominmäessä. Ilmarisen tuki on kyllä helpottanut elämää ja arkea omalta osaltani, kun voi keskittyä opintoihin ja uuteen ammattiin, ilman stressiä laskuista ja lainan lyhennyksistä. Lisäksi olen ollut erittäin tyytyväinen heidän asiakaspalveluunsa”, Viitanen kiittää.

Rakennamme yhdessä kestävää työelämää

Talotekniikkayritys ARE:n työkykyjohtamisen tavoitteena on mahdollistaa ja tukea henkilöstöä kestäviin työuriin. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kenenkään tarvitsisi vaihtaa työpaikkaa työkyvyttömyyden vuoksi.

Menestyksekästä ammatillisen kuntoutuksen mallia toteutetaan ARE:lla jatkuvasti. Vuonna 2021 ammatillisia kuntoutuksen ennakkopäätöksiä oli 50 kappaletta ja tällä hetkellä kuntoutuksia on käynnissä 28.

”Työkyky ja työterveys ovat osa jokaisen arelaisen arkea. Talotekniikka-alalla, tai muutenkaan työelämässä, ei pidä kuluttaa itseään loppuun, jos ei esimerkiksi fyysisestä syystä kestä enää työn tuomaa rasitusta. Työelämä on muuttunut tässä parempaan suuntaan ja koko ala on kokenut muutoksen. Työkykypolun kautta uralle voi saada mielekästä jatkoa, myös ilman alan vaihtoa”, ARE:n työkykypäällikkö Heidi Lakanen sanoo.

Heidi Lakanen
työkykypäällikkö, ARE Oy

Mia Känkänen
kuntoutusasiantuntija, Ilmarinen

ARE on Suomessa perustettu perheyritys, jolla on yli sadan vuoden kokemus talotekniikasta. Tarjoamme ratkaisuja ja palveluita kiinteistön koko elinkaarelle aina uudiskohteiden talotekniikkaurakoinnista, ylläpitoon ja huoltoon, modernisointiin ja korjausrakentamiseen. Työskentelemme tiiviisti yhdessä asiakkaidemme kanssa löytääksemme parhaat ratkaisut, oli kyseessä sitten toimisto, kauppakeskus, hotelli, sairaala, asuinkiinteistö tai teollisuuslaitos. Panostamme älykkääseen talotekniikkaan, jolla varmistamme asiakkaillemme energiatehokkaat tilat ja tilojen loppukäyttäjille miellyttävät sisäolosuhteet, kustannustehokkaasti toteutettuina. ARE on osa Conficap-konsernia.