Palvan saaressa hirsinen koulu

Seisoo työmaan portailla työmaapäällikkö Risto Kemppe. Lossimatkalla tarjoiltu silmiä hivelevä talvinen merimaisema pistää hyräilemään. Vaikuttavan kokoinen rakennustyömaa löytyy helposti. Uusi Velkuan yhtenäiskoulu kohoaa samalle paikalle, jolla jo purettu vanha koulu sijaitsi.

Rakennusliike Kemppe on Velkuan uuden hirsikoulun pääurakoitsija.

Ekologisesti rakennettu hirsikoulu

Minkä kokoinen koulu tästä on tulossa? – Huoneistopinta-ala on 1 077 m². Varsinaisia luokkahuoneita tulee kuusi. Sen lisäksi rakennamme metalli- ja veistoluokan, käsityöluokan, kotitalousluokan ja ison liikuntasalin. Koululle tulee myös oma keittiö, Risto Kemppe luettelee.

– Naantalin kaupunki päätti rakentaa uuden koulun hirrestä. Ekologisuutta painotettiin, muun muassa muovin käyttö on kielletty kokonaan. Esimerkiksi lattian alla eristeenä on käytetty vaahtolasia. Se näyttää sepeliltä ja on kevyttä, Risto kertoo rakennusmateriaalien yksityiskohdista. Koulu lämpiää maalämmöllä.

Lossimatka on tuonut omat haasteensa rakentamisen aikaisille kuljetuksille.

Työmaa lossimatkan takana

Pitääkö saareen rakentaessa ottaa huomioon jotain erityistä? – Alussa liikennöi pienempi lossi kuin nyt, se pystyi ottamaan vain 44 tonnin kuorman. Painavat nosturit, sepeli- ja hirsikuormat toivat oman haasteensa, eikä täysperävaunurekka mahtunut lossiin, Risto Kemppe muistelee. Tässä vaiheessa työmaakoppiin saapastelee peltiseppä Juha-Pekka Villiruusu, viidennen polven merimaskulainen, ja tokaisee: – Kirkonsalmen lossi oli niin pieni, ettei sillä viety kuin terveisiä.

Taitaa olla viisainta siirtää keskustelu takaisin hirsikoulun rakentamiseen.

Suurimmat ikkunat painavat 650 kiloa

Missä vaiheessa hirsikoulu on nyt, helmikuun 2021 puolivälissä? – Vesikatossa, ja ikkunat saatiin paikoilleen viime viikolla. Suurimmat ikkunat painavat 650 kiloa, ne piti laittaa paikoilleen nosturilla. Viikolla 8 laitetaan päälle työaikainen lämmitys. Pysyvä lämmitys, maalämpö, saadaan maaliskuun lopulla, Risto Kemppe iloitsee.

Työmaapäällikkö Risto Kemppe on tyytyväinen hirsikoulun rakennustyömaan edistymiseen.

Yllättävät väistötilat

Pihalla ei näy väistötiloja. Missä koululaiset ovat nyt? – Navetassa, nauraa rehtori Päivi Soukka. Hän vakavoituu ja jatkaa: – Vajaan kilometrin päässä koulunmäeltä todellakin löytyy vanha, jo ennen väistötilatarvetta remontoitu kivinavetta. Opiskelemme siellä. Oppilaita on yhteensä 57, eskarilaisista yhdeksäsluokkalaisiin. Omia opettajia on kolme, ja yhteisiä tuntiopettajia muiden Naantalin koulujen kanssa on useita, luettelee Soukka. Suurin osa oppilaista tulee kouluun lossilla, kauimmaiset Livonsaaresta asti. Tämän koulun rakentaminen oli rohkea päätös Naantalin kaupungilta, Päivi Soukka kiittelee.

Ammattimiehet eivät keskeytä rakentamista edes paukkupakkasilla.

Koululaiset palaavat lokakuussa 2021

Tyytyväiseltä kuulostaa myös Naantalin kaupungin talouspäällikkö Timo Saario. – On parempaa kulttuurihistoriaa rakentaa uusi hirsikoulu Palvaan kuin yrittää korjata vanhentunut rakennus. Puretuista käyttökelpoisista hirsistä rakennettiin koulun viereen metsäluokka, joka on ahkerassa käytössä. Vanhan koulun graniittiperustuksista tehdään jotakin uuden koulun pihamaalle, Saario suunnittelee.

Innostuneita ovat koululaisetkin. He ovat käyneet tutustumassa työmaalla, ja tulevat vielä ainakin kerran, Risto Kemppe mainitsee. – On ollut mukava esitellä tekeillä olevaa koulua sen tuleville käyttäjille.

Rakentaminen aloitettiin heinäkuussa 2020. Hirsikoulua rakentaa Rakennusliike Kemppen johdolla 17 ammattimiestä. Uusi Velkuan yhtenäiskoulu valmistuu syys-lokakuun 2021 aikana. Koululaiset palaavat koulunmäelle heti syysloman jälkeen, jolloin he pääsevät liikuntatunnille saliin, jonka ikkunoista avautuu merimaisema. Lieneekö Suomen ainoa?

Koululaiset pääsevät uuteen kouluun lokakuussa, syysloman jälkeen.

• Rakentaminen, kiinteistö

• rakennusala
  • arjasmaa yhtiöt
  • rakennusliike kemppe