Break the Fight! BTF -Mahdollisuus kuulua -hankkeen päätöstilaisuus

Break the Fight! BTF- Mahdollisuus kuulua #BTFItaHelsinki -hanke on toiminut vuosina 2018-2021 (myös kevään 2022) Itä-Helsingin kouluilla, nuorisotaloilla ja julkisissa tiloissa kuten kauppakeskuksissa ja toritapahtumissa. Hanke on yksi kymmenestä Helsingin kulttuuri - ja vapaa-aikalautakunnan rahoittamasta kumppanuushankkeesta, joka valittiin ideahaun kautta vuonna 2018. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala etsi uusia ideoita, toimintamalleja ja hankkeita, joilla lisätään lasten ja nuorten matalan kynnyksen harrastustoimintaa sekä kaikenikäisten liikkumista.

Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan rahoittamien hankkeiden toivottiin tavoittavan erityisesti lapsia ja nuoria, joilla ei syystä tai toisesta ole yhtään harrastusta. Kohdennettu lisärahoitus oli osa Liikkumisohjelmaa, joka on yksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan strategisista kärkihankkeista. Tämä oli myös toimialan ensimmäinen liikunta-, kulttuuri- ja nuorisotoiminnan yhdistävä avustushanke.

Break the Fight! BTF -Mahdollisuus kuulua -hankkeessa tuotiin hip hop- kulttuurista tuttuja harrastuslajeja (breaking, rap, deejaying, beatboxing ja graffititaide) maksuttomasti Itä-Helsingin kouluille erityisesti 5.-7. luokka-asteille ja nuorisotaloille sekä julkisiin tiloihin. Hankkeen tavoitteena on ollut silloittaa poikkisektorisesti matalan kynnyksen maksutonta hip hop -kulttuurin harrastustoimintaa opetus- nuoriso- ja kulttuuritoimiin hankkeen eri toimintojen kautta. BTF -harrastustoimintoihin kouluilla, nuorisotaloilla ja erilaisissa avoimissa tapahtumissa on reilun kolmen vuoden aikana osallistunut tuhansia lapsia ja nuoria, joista moni on myös löytänyt uuden harrastuksen. Hankkeen seuranta- ja arviointitutkimus Kohti nuorten kestävää hyvinvointia Itä-Helsingissä tehtiin näkökulmatekstien muodossa. Vastaavana tutkijana toimi VTT/dos. Sofia Laine Nuorisotutkimusseurasta.

Kerromme päätöstilaisuudessa hankkeen toiminnoista sekä uudesta hankkeessa kehitetystä BTF -Taidenuorisotyön toimintamallista. Nuorisotutkimusseuran tutkijat avaavat seuranta- ja arviointitutkimuksen näkökulmasta hankkeen toimintoja. Hankkeen johtaja ja taidenuorisotyömallin kehittäjä Arja Tiili kertoo uusista avauksista, joita on saavutettu hankkeen kautta. Yhtenä uutena avauksena esitellään hankkeen myötä syntynyt arvopohjainen yhteiskunnallinen yritys Break the Fight Oy, joka tarjoaa harrastus- ja tapahtumatoimintaa sekä koulutuksia mm. taidenuorisotyöhön.

Kaikille avoin ja maksuton päätöstilaisuus pidetään Oodin Maijansalissa ke 4.5. klo 12-13:15. Tapahtuman sivu: klikkaa tästä.

Tilaisuus striimataan suorana lähetyksenä Helsinki -kanavalle, jonne se jää tekstitettynä myöhempää katselua varten.

Linkki lähetykseen: klikkaa tästä.

Aikataulu:

Tarjolla kahvia ja teetä lämpiössä 11:45-12:00.

Maijansali

12:00 DJ soittaa ja koulunuorten breikkiesitys
12:05 Tervetuloa! Break the Fight -hankkeen johtaja Arja Tiili avaa tilaisuuden
12:15 Kenttäkuulumiset: BTF -taidekummit Santeri Karttunen ja Niko Vainikainen kertovat BTF -toiminnasta kouluilla, nuorisotaloilla ja julkisissa kapunkitiloissa sekä kommenttipuheenvuoro BTF -kummikoulun Vesalan peruskoulun opettajalta
12:35 Tutkijoiden puheenvuoro: VTT/dos. Sofia Laine ja tutkija Susanna Jurvanen / Nuorisotutkimusseura
12:50 Arja Tiili kertoo Break the Fight -toiminnan jatkosta
12:58 Freestyleräppääjä NikoNova esiintyy
13:00-13:15 Avointa keskustelua ja kysymyksiä
13:15 Tilaisuus päättyy

Lisätietoja: https://www.breakthefight.com

Seuranta- ja arviointitutkimus Kohti nuorten kestävää hyvinvointia Itä-Helsingissä: Klikkaa tästä.

Lehdistön yhteyshenkilö:

arja.tiili@breakthefight.com

• taidekummit
  • helsinki
  • taidenuorisotyö

Arja Tiili Dance Company on koreografi, tanssitaiteilija Arja Tiilin johtama tanssiryhmä, joka tuottaa laadukkaita, omalaatuisia, rohkeita ja yhteiskunnallisesti kantaaottavia teoksia ja työpajoja. Break the Fight! - toiminnassamme taide tukee nuorten osallisuutta, koulukiusaamisen käsittelyä sekä hakeutumista uusien harrastusten pariin. Break the Fight! - toiminta tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja vahvistaa itsetuntoaan katukulttuurin avulla.