Esitystaiteen seuran uusin teos "rinnakkaisuus_amongness" esittelee uuden esitysmuodon

Esitystaiteen seura julkaisee kuunneltavan esityksen 19.6.2021

Esitystaiteen seura, joka on tullut tunnetuksi taiteen raja-aitojen haastajana, julkaisee aivan uuden teosformaatin: audioesityksen. Teos kuunnellaan, mutta kuuntelun lisäksi tärkeänä elementtinä on kokijan oma ruumiillisuutensa havainnointi osana ympäröivää tilaa.

Työryhmän koollekutsujana on toiminut koreografi-tanssija Lin Da: ”On ollut kiinnostavaa tehdä audioesitystä, jossa keskeistä on kysymys siitä, miten kokija voisi paikantua teoksessa (itselleen) ja teos kokemuksellistua kokijalleen tämän ruumiissa. Samalla on tuntunut erityisen tärkeältä työskennellä empatian ja rakkauden teemojen kanssa ja pohtia, miten ne voisivat olla läsnä ääneen pohjaavassa teoksessa.”

Työryhmän muut jäsenet ovat äänisuunnittelija Jyri Pirinen, puku- ja tilasuunnittelija Amita Kilumanga, valosuunnittelija Olivia Pohjola sekä Esitystaiteen seuran tuottaja, tanssitaiteilija Veera Lamberg, joka on toiminut teoksen luovana tuottajana.

”Hienointa tässä prosessissa on ollut päästä kokeilemaan esittävän taiteen rajoja, sitä miten liikettä voi kuvailla ja ehdottaa pelkästään äänin”, iloitsee Jyri Pirinen.

Audioesitys on kokemuksellinen tanssi, jossa ollaan luonnon seassa ja tutkitaan luontona luonnossa olemista. Se ehdottaa ajan ottamista ihmettelylle ja luonnon eri organismien olemassaololle herkistymistä. Mitä jos vaihtaisimme perspektiiviä, elämän mittakaavaa? Mitä jos tutkisimme empaattisesti erilaisia olemisen tapoja ja muotoja, myös elotonta olevaa?

Audioesityksen voi kokea missä vain, milloin vain ja siihen voi osallistua itselle sopivalla tavalla. rinnakkaisuus_amongness on kehollis-empaattinen kehotus vuoropuheluun itsesi ja ympäristösi kanssa. Audioesityksen kuunteluun tarvitset internet-yhteyden ja tietokoneen tai älylaitteen. Parhaan kuuntelukokemuksen saat hyvien kuulokkeiden tai kaiuttimien kanssa. Teos sisältää binauraalisia äänielementtejä.

Teoksen suomenkielisen version julkaisupäivä on 19.6.2021 ja englanninkielisen 24.6.2021. Teoksen julkaisupäivänä 19.6. järjestetään myös julkaisutapahtuma, jolloin teoksen voi kokea ulkona yhdessä muiden kanssa.

Teos on osa Emitting Things -teoskokonaisuutta ja työryhmän pitempiaikaista tutkimusprosessia, joka jatkuu helmikuussa 2022 Helsingin kulttuurikeskus Stoan galleriassa.

Lisätiedot ja liput: www.esitys.fi

Pressiliput ja haastattelupyynnöt: