Kuva: Heidi Piiroinen

Maija Kaunismaan säveltämä En Morgon Vid Havet -albumi on julkaistu

Säveltäjä Maija Kaunismaa taikoi Claes Anderssonin runot musiikiksi – En Morgon Vid Havet -albumi on nyt julkaistu. Albumin kappaleet ovat syntyneet Kaunismaan ja Claes Anderssonin yhteistyön tuloksena Lilla Teaternissa vuosina 2011–2015. Levyn solistina kuullaan näyttelijä ja laulaja Tuukka Leppänen.

”Kun Maija kertoi, että hän aikoo säveltää runojani, tulin hyvin iloiseksi, koska olen rakastanut hänen aikaisempia sävellyksiään teksteihini näytelmästäni ‘Den Förälskade Terapeuten’. Maijan säveltäessä tapahtuu ihania asioita runojen kanssa! Kuuntelee, hämmästy ja nauti!” Claes Andersson

Claes Anderssonin (1937–2019) ajatukset ihmisestä, yhteiskunnasta, mielenterveydestä ja rakkaudesta toimivat polttavan tärkeänä inspiraationa ja lohdutuksena meille kaikille nopeasti muuttuvassa maailmassa. Hänen runojaan sävyttävät kaunistelematon todellisuudentaju ja itseironia, joka kuitenkin päätyy positiiviseen, jopa lohdulliseen viestiin.

En Morgon Vid Havet -albumilla Anderssonin runot puhkeavat uuteen loistoon Kaunismaan sävellysten ja Leppäsen tulkintojen kautta. Monivivahteinen kokonaisuus kuljettaa kuulijan läpi musiikkityylien ja vuosikymmenten – albumilla kuullaan vaikutteita muun muassa discopopista, rockista, tangosta ja taidemusiikista.

Maija Kaunismaa on tunnettu suomalaisen runouden ja teatterimusiikin sävellyksistään. Kaunismaa on säveltänyt runsaasti näyttämömusiikkia vuodesta 2000 lähtien Suomen suurimmille teatterinäyttämöille. Kaunismaalta on aiemmin ilmestyneet levyt Uppo-Nalle Orkesteri: Valtion Miehet (runot Elina Karjalainen), Liian Lyhyt Hame – Kertomuksia Keittiöstä (runot Sofi Oksanen), The Origins: Fragments of the Hunt – Original Motion Picture Soundtrack sekä hänen toinen soololevynsä The Pine House Songs (runot Maija Kaunismaa).

10.10.2022 julkaistu albumi on näyttelijä ja laulaja Tuukka Leppäsen ensimmäinen soololevy. Hän on tunnettu näyttelijänurastaan Helsingin Kaupunginteatterissa (2008–) sekä lukuisista animaatioelokuvien dubbauksista (muun muassa Prinssi Hans Frozen-elokuvissa). Leppäsen ammattitaito ja rohkeat tulkinnat monialaisena laulajana luovat sävellyksiin erilaisia, kiehtovia tunnelmia.

En Morgon Vid Havet -albumi suoratoistopalveluissa
Spotify