Blogikirjoitus -

Mediayhtiöt muuttuvat monialayhtiöiksi

Kansainvälinen Media Honeypot -tapahtuma järjestettiin Helsingissä ystävänpäivänä. Siellä oli helppo aistia – niin kahdenkeskisissä keskusteluissa kuin puheenvuoroissa – media-alan ajanhenki: markkinat, ansainta ja kuluttujakäyttäytyminen ovat jatkuvassa muutoksessa.

Mediayhtiöt ovat Arvatolle tärkeä asiakasryhmä. Ne hyödyntävät maksu- ja laskutusratkaisujamme, jotka helpottavat asiakkaiden ostamista ja nopeuttavat yrityksen kassavirtaa. Kokemuksen lisäksi Arvatolla on ensikäden tietoa ja ymmärrystä media-alasta. Olemme osa kansainvälistä Bertelsmann-konsernia ja samaa perhettä RTL:n, Gruhner + Jarin ja Penguin Random House kanssa.

Peliyhtiöt ja pelaaminen olivat vahvasti esillä tapahtumassa. Pelialan kehittyessä on syntynyt uusia liiketoiminta- ja ansaintamalleja niin yrityksille kuin kuluttajille. Pienistä peliyhtiöistä on muutamassa vuodessa kasvanut globaaleja menestystarinoita.

Hyvä esimerkki on tietokone- ja konsolipelaajille tarkoitettu Twitch-suoratoistopalvelu. Sen kautta pelaaja voi striimata videokuvaa muille käyttäjille. Lisäksi palvelu mahdollistaa keskustelun ja lahjoitusten tekemisen. Amazon osti Twitchin neljä vuotta sitten yli miljardilla dollarilla.

Kannettavat laitteet yleistyvät

Media Honeypot -tapahtumassa vallitsi yksimielisyys siitä, että tulevaisuudessa digitaalisia sisältöjä kulutetaan yhä enemmän kannettavilla laitteilla. Se mullistaa myös työelämän. Uudet sukupolvet suosivat tabletteja, eivätkä käytä edes läppäriä. Pöytäkoneet jäävät lähinnä pelikäyttöön.

Lisäksi sisältöjä kulutetaan älytelevisioilla ja pelikonsoleilla, joiden myynti kasvaa koko ajan. Näillä laitteilla käytetään Netflixin ja HBO:n tyyppisiä palveluja, ei niinkään paikallisten mediayhtiöiden sisältöjä.

Tällä hetkellä Facebook, Apple, Netflix, Google ja Microsoft hallitsevat jo yli 50 prosenttia kuluttajien verkossa käyttämästä ajasta. Tämä kehitys vahvistuu, sillä suuret pelurit kasvattavat osuuksiaan aggressiivisesti.

Toisaalta netin jättiläiset eivät ole haavoittumattomia, sillä ne elävät mainostuloista. On näkynyt merkkejä siitä, että jotkin suuryritykset ovat alkaneet supistaa digimarkkinointibudjettejaan.

Kilpailu mainosbudjeteista kiristyy

Paikalliset mediayhtiöt ja globaalit yritykset elävät mainostuloilla eli kilpailevat samoilla markkinoilla. Perinteisten lehtien mainostulot ovat puolittuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Paikallisuus on perinteisesti ollut paikallisten yhtiöiden kilpailuetu. Entä jos globaalit toimijat pystyvät tulevaisuudessa ottamaan myös paikallisuuden haltuunsa?

Paikalliset yhtiöt tarvitsevat innovatiivisia ratkaisuja pärjätäkseen yhä kiristyvässä kilpailussa. Toimiva strateginen keino on ollut laajentua uusille toimialoille ja tarjota laajempia palvelukokonaisuuksia.

Tulevaisuus näyttää hyvältä sellaisille mediayhtiöille, jotka ovat onnistuneet hajauttamaan ansaintaansa useiden liiketoimintojen varaan.

Esimerkiksi Sanoma on panostanut oppimisen liiketoimintaan. Lisäksi Sanoman portfolioon kuuluvat Ruutu+ -palvelu, Tikkurila Festivaali ja pelisovelluksiin erikoistunut Sanoma Games. Myös Alma Media, Otava ja Telia ovat ostaneet tai lanseeranneet uusia palveluja.

Eurot pitää hakea maailmalta

Perinteisistä mediayhtiöistä on tullut monialayhtiöitä. Suuremmilla yrityksillä on resursseja kasvaa orgaanisesti ja epäorgaanisesti, mutta pienemmille toimijoille tilanne on haastava. Kansainvälistyminen on ainoa tie tehdä kunnolla euroja omistajille.

Mediayhtiöt ovat pitäneet kiinni kesto- ja määräaikaistilauksista, koska ne ovat olleet toistaiseksi kannattavaa liiketoimintaa. Nyt ollaan kehittämässä kertakirjautumispalvelua, jonka kautta voi ostaa yksittäisiä artikkeleita ja maksaa niistä koontilaskulla.

Laskutus ja maksuratkaisut ovat Arvaton ydinosaamista. Me voimme auttaa mediayrityksiä kasvamaan ja kehittymään niin Suomessa kuin maailmalla. Yritysten pitää aina toimia tehokkaasti, laadukkaasti ja joustavasti. Sen me osaamme.

• media
  • digitaalinen murros