Yritysten välinen verkkokauppa ottaa mallia kuluttajien verkkokaupasta

Yritysasiakkaatkin odottavat nykyisin verkkokaupalta yhtä timanttista asiakaskokemusta kuin miltä tahansa verkkopalvelulta, esimerkiksi Amazonilta, Netflixiltä tai Uberilta. Myös B2B-bisneksessä toimivat yritykset voivat vastata asiakkaiden tiukimpiinkin vaatimuksiin.

Me kaikki olemme arjessamme tottuneet käyttämään muun muassa Amazonin, Netflixin ja Uberin verkkopalveluja. Näiden palvelujen voittokulkua selittää muun muassa käyttökokemuksen vaivattomuus.

Myyjäkään ei B2B-asiakkaan roolissa jaksaisi pitkää ja vaivalloista hyväksyntäprosessia tai byrokratiaa ostosoikeuksien selvittämiseksi. Hänen intressissään on kassavirran pitäminen vakaana, eikä hän myöskään halua hävitä huijareille tai rahoittaa kauppaa itse. Hän toisin sanoen haluaisi rahat tililleen jo ennen kuin asiakas maksaa laskunsa.

Ovatko nämä odotukset realistisia B2B-bisneksessä?

Totta kai! Asiakas odottaa nykyisin saavansa yrityksiltä verkossa helppoa, saumatonta ja räätölöityä palvelua huolimatta siitä, onko hän yrityksen asialla vai omalla asiallaan. Kömpelöt manuaaliset prosessit ärsyttävät. Tutkimukset vahvistavat, että asiakas on valmis viemään asiakkuutensa muualle, jos verkossa asiointi ei ole jouhevaa.

Jos näin ajatellaan nyt, miltä tulevaisuus sitten näyttää?

Vaikuttaa siltä, että yritystenkin verkkokaupat alkavat pikku hiljaa toimia entistä innovatiivisemmin. B2B-verkkokauppa on tutkitustikin vakiinnuttamassa asemansa verkkokaupan suurimpana segmenttinä. Teknologian kehittyminen ja kuluttajien odotusten muuttuminen nostavat rimaa myös B2B-puolella, joten huippuunsa viritetyn asiakaskokemuksen tarjoamisesta on tulossa monille yritysten verkkokaupoille kaiken a ja o. Samalla myös maksamisen merkitys korostuu. Amazon perustaa pian oman verkkokaupan Pohjoismaihin ja saattaa jonain päivänä alkaa markkinoida palvelujaan myös yritysasiakkaille. Siksi nyt on korkea aika valmistautua verkkokaupan uuteen aikakauteen.

Helppoa verkkokauppaa yritysasiakkaille

Sähköiset liiketoimintamallit ovat täysin erilaisia, kun asiakkaana on yrityksiä ja toisaalta kuluttajia. Kuitenkin mitä enemmän kuluttajakaupasta tuttuja asiakaskokemuksen elementtejä yritysten kanssa asioiva yritys pystyy ottamaan käyttöön, sitä enemmän se pystyy houkuttelemaan asiakkaita ja sitä todennäköisemmin nämä asiakkuudet ovat pitkäikäisiä. Yritysten välisen verkkokaupan kuluttajistuminen tarjoaa valtavan mahdollisuuden sen oikein oivaltaville yrityksille.

Enterpay perustettiin helpottamaan maksamista yritysten välisessä liiketoiminnassa ja kasvattamaan yritysten välistä verkkokauppaa. Arvato ja Enterpay tarjoavat yhdessä palveluja pankeille, rahoitusalan yrityksille ja maksupalveluntarjoajille. Tarjoomamme vastaa yritysasiakkaiden muuttuviin odotuksiin antamalla käyttäjälle mahdollisuuden maksaa laskulla helposti, nopeasti ja turvallisesti. Ostajan tunnistautumis- ja laskutusprosessia pidetään yleisesti aikaavievänä, riskialttiina ja tylsänä. Automatisoimalla tämän työvaiheen tarjoamme lisäarvoa kaikille B2B-verkkokaupan arvoketjun osapuolille.

Arvaton ja Enterpayn yhdessä toteuttaman ratkaisun ansiosta yritysosapuolet voivat käydä kauppaa automatisoidusti ja toimia yhdessä saumattomasti – yhtä vaivattomasti kuin kuluttajakaupassa. Näin B2B-verkkokaupat pystyvät palvelemaan sekä isoja että pieniä asiakkaita. Asiakassuhteen aloittaminen helpottuu sekä ostajan että myyjän näkökulmasta, ja laskutus hoituu saumattomasti.

Verkkokaupassa korostuu ostamisen mukavuus

Talousjohtajan on varmistettava, että hänen organisaationsa on valmis kasvattamaan konversioita. Tämä onnistuu tekemällä verkossa ostamisesta helppoa ja mutkatonta, tunnistamalla ostajan lennosta, pitämällä luottoriskit minimissä ja vähentämällä käsin tehtävää työtä aina kuin mahdollista. Tilaamisen ja maksamisen pitää olla yhtä vaivatonta kuin missä missä tahansa kuluttajia palvelevassa verkkokaupassa. Ostamisen mukavuus on verkkokaupassa keskeinen menestystekijä, mutta myös nopeuden merkitys korostuu. Nyt on viimeinen hetki herätä B2B-verkkokaupan uuteen aikakauteen.

• Tietokone, Televiestintä, IT

• tilimaksaminen