Chenin Blanc-rypäleet menestyvät Loiren laakson viinitarhoilla.

Ei cavaa, ei samppanjaa, ei proseccoa - vaan crémantia, kiitos!

Olisiko tosiaan vaihteeksi crémantin vuoro astua parrasvaloihin? Ensin pitäisi vain tietää, että mitä se crémant nyt sitten oikein on… Crémantiksi kutsutaan perinteisellä valmistusmenetelmällä (Méthode Traditionnelle) Ranskassa muualla kuin Champagnessa valmistettua kuohuviiniä. Perinteinen menetelmä perustuu kahteen käymiseen. Lisäksi crémantia pitää kypsyttää vähintään 9 kuukautta, ja muitakin sääntöjä on, kuten esimerkiksi mitä rypäleitä kullakin alueella kuohuviiniin saa käyttää. Crémantia saa valmistaa kahdeksalla eri viinialueella Ranskassa, joista tunnetuin on ehkä Elsassin Crémant d’Alsace.

Crémantit tarjoavat huomattavasti laajemman makukirjon kuin samppanja, sillä crémantien maku vaihtelee suuresti riippuen valmistusalueesta. Pohjois-Ranskan crémantit ovat omenaisia, raikkaan hapokkaita ja hieman kepeämpiä, kun taas eteläisen Ranskan viinit ovat täyteläisempiä, pehmeämpiä ja hedelmäisempiä. Crémantin makuun vaikuttaa tietysti olennaisesti myös käytetyt rypäleet. Kun samppanjassa käytetään pääsääntöisesti vain kolmea rypälettä (Chardonnay, Pinot Noir ja Pinot Meunier), on crémantit usein valmistettu alueillensa tyypillisistä rypäleistä. Crémanteissa voi törmätä rypäleisiin kuten esimerkiksi Pinot Blanc, Auxerrois, Pinot Gris, Riesling ja Chenin Blanc. Crémantit ovat siis laadukkaita kuohuviinejä, mutta koska niitä valmistetaan muualla kuin hinnakkaassa Champagnessa, näyttäytyy se kuluttajalle päin erinomaisen hinta-laatusuhteen muodossa.

De Chanceny Crémant de Loire Brut Bio

Tällä kertaa esittelyssä on Alkon uutuus De Chanceny Crémant de Loire Brut Bio, joka nimensä mukaisesti tulee Loiren viinialueelta. Loire on tunnettu eritoten Chenin Blanc ja Sauvignon Blanc-lajikkeista valmistetuista valkoviineistään, ja se on myös yksi Ranskan suurimmista crémantien tuottajista. Loiren Crémanteille on tyypillistä kevyt tammitus, mutta De Chanceny Crémant de Loire Brut Bio on raikas poikkeus. Tämä kuohuviini on valmistettu 100% Chenin Blanc-rypäleistä ja se on saanut kypsyä 4 kuukautta terästankeissa sur-lie, jonka jälkeen toinen käyminen pullossa, jota seurasi vielä 12 kuukauden pullokypsytys.

Hiivasakan päällä kypsytys tuo De Chancenyyn aavistuksen briossimaista paahteisuutta, mutta yleisilme on selkeästi raikkaan hedelmäinen ja sitruksinen. Tuoksusta erottuu vihreää omenaa, päärynäisyyttä sekä aavistus kukkaisuutta. Maku on kuiva ja raikkaan hapokas, siitä löytyy runsaasti hedelmäisyyttä, jota raikastaa sitruksisuus. Jälkimaku on tyylikäs ja pitkä. Perinteisellä valmistusmenetelmällä tehdyn crémantin kuplat ovat pienet, runsaat ja kestävät. De Chanceny Crémant de Loire Brut Bio sopii erinomaisesti aperitiiviksi, äyriäisille, vaalealle kalalle sekä seurusteluun.

De Chanceny Crémant de Loire Brut Bio, Alko 587697, hinta 19,99€ / 0,75L

Alliance Loire

De Chanceny-viinin tuottaja on seitsemän pienen osuuskunnan yhteenliittymä nimeltään Alliance Loire, joka on perustettu 2002. Yrityksen valikoimissa on viinejä kaikilta Loiren ala-alueilta, Nantesista Atlantin rannikolta aina Touraineen, 1000 km sisämaahan päin. De Chanceny Crémant de Loire Brut Bion rypäleet on poimittu käsin Saumurin alueen eteläosassa sijaitsevalta Montreuil Bellayn alueelta luomusertifioiduilta tarhoilta.

De Chanceny Excellence Vouvray Brut

Alkosta on saatavilla myös toinen erittäin laadukas Alliance Loiren valmistama crémant: De Chanceny Excellence Vouvray Brut 2017, Alko 008863, hinta 18,29€ / 0,75L.

De Chanceny Excellence Vouvray Brut on vuosikerrallinen kuohuviini, nyt myynnissä on vuosikerta 2017. Viinin tuoksu on runsas, hennon paahteinen, ja hedelmäinen. Maultaan viini on erittäin kuiva, rapsakkaan hapokas ja kuten tuoksusta voi odottaa, myös kevyen paahteinen. Siitä löytyy miellyttävää sitrusta ja hentoa mausteisuutta. Viini on elegantti ja laadukas esimerkki arvostetun AC Vouvray -alueen kuohuvista.

Arvid Nordquist Viini - makuelämyksiä ja laatua

Lue lisää osoitteesta www.arvidnordquist.fi.

Tiina Järvikangas

Lehdistön yhteyshenkilö Tuotepäällikkö Viinit +358 40 5873557

Laadukkaita viinejä ja muita juomia

Arvid Nordquist Viini - makuelämyksiä ja laatua
Arvid Nordquist Viini on vuonna 1884 perustetun ruotsalaisen perheyrityksen Arvid Nordquist HAB:n suomalainen tytäryhtiö. Arvid Nordquist on perustamisestaan lähtien keskittynyt hyviin makuelämyksiin ja laadukkaisiin tuotteisiin. Meille laatu ei tarkoita vain keskittymistä tämän päivän toiveisiin ja tarpeisiin, vaan haluamme ottaa vastuuta myös huomisesta. Laajaan juomavalikoimaamme pääsevät vain Arvid Nordquistin aistinvaraiset vaatimukset täyttävät tuotteet. Tavoitteenamme on, että kaikki juomavalikoimamme tuotteet tulisi tuottaa mahdollisimman ympäristöystävällisesti laadusta tinkimättä. Arvid Nordquistin valikoima sisältää juomatuotteiden lisäksi omassa paahtimossamme paahdettua kahvia, elintarvikkeita, ja vuodesta 2016 lähtien myös non-food-tuotteita. Pohjoismaiden 286 työntekijäämme työskentelevät tavoitteenaan tarjota parhaat makuelämykset ja tuotteet - samalla kun teemme kaikkemme ihmisten olosuhteiden parantamiseksi ja ympäristö- ja ilmastovaikutusten minimoimiseksi. Sitä on mielestämme hyvä laatu. Lue lisää osoitteesta www.arvidnordquist.fi.

Arvid Nordquist Viini
Valimotie 1 A, 5.krs