Ohita
Ranskassa kehitetyistä uusista rypälelajikkeista tuotettua Nuvote-viiniä saa myös Alkosta.

NU.VO.TÉ

Ranskan kansallinen maataloustutkimuslaitos INRA on kehittänyt uusia, taudeille vastustuskykyisiä lajikkeita, jotka auttavat viininviljelijöitä sopeutumaan ilmastonmuutoksen mukanaan tuomiin haasteisiin. Kehitysyhteistyö on toteutettu muun muassa Etelä-Ranskassa sijaitsevan Les Vignobles Foncalieun kanssa. Jo yli kaksikymmentä vuotta sitten alkanut kehitystyö on nyt pullossa ja saatavilla myös Alkosta.

Mitä sinulle tulee mieleen, jos joku kysyisi: "Ottaisitko lasillisen Artabania?" Et ehkä ensimmäiseksi ajattelisi saavasi lasiin ranskalaista punaviiniä. Vaikka Cabernet Sauvignon ja Chardonnay hallitsevat nykyisiä pullotuksia, tulevaisuuden rypälelajikkeet ovat lähempänä kuin arvaammekaan.  Artaban ja Vidoc ovat saaneet virallisen luokituksen vasta vuonna 2018 ja ensimmäiset pullotteet näistä rypäleistä tulivat myyntiin vuonna 2019. Nuvoté -punaviinissä on näitä molempia uusia punaisia rypälelajikkeita.

Vuonna 2000 alkaneen INRA:n "ResDur"-projektin tiimoilta uusia punaisia ja valkoisia rypälelajikkeita on tutkittu jo useiden vuosien ajan. Tavoitteena on ollut kehittää rypäleitä, jotka kestäisivät paremmin erilaisia sieni- ja muita kasvitauteja. Kestävämmät, terveemmät rypäleet tarvitsevat kasvukauden aikana vähemmän erilaisia torjunta-aineita ja siten myös luonnon kuormittaminen vähenee. ResDur-projekti näyttää suuntaa viininvalmistuksen tulevaisuudelle ja ennakoi muutoksia, joita ilmaston lämpeneminen tuo tullessaan.

Nuvote Rouge 2019

Nuvoté on kauniin punainen viini, keskitäyteläinen ja pehmeän tanniininen. Tuoksussa on runsaasti tummaa marjaa, kuten kirsikkaa ja mustikkaa. Maku seuraa tuoksua, ollen vahvan marjaisa. Tummien marjojen lisäksi mausta löytyy myös aavistus karpaloisuutta ja luumuisuutta. Viini on käytetty ilman lisättyä sulfiittia ja se on saanut kypsyä terästankeissa kuuden kuukauden ajan ennen pullotusta. Vuosikerrassa 2019 on 85% Artabania ja 15% Vidocia. Valmistuksessa ei ole käytetty mitään eläinperäisiä ainesosia, joten viini soveltuu myös vegaanista ruokavaliota noudattaville. Viini hyötyy pitkästä dekantoinnista, tuottaja suositteleekin avaamaan pullon useita tunteja ennen nauttimista.

Nuvoten vuosikerta 2019 on CAB-sertifioitu (=en conversion Agriculture Biologique France). Luomusertifikaatin saaminen edellyttää kolmen vuoden koeaikaa, ennen kuin viini voidaan sertifioida luomuksi. Seuraava, pian myyntiin tuleva vuosikerta 2020 on täysin luomusertifioitu AB (= Agriculture Biologique France). Viinin nimi Nuvote tarkoittaa uutuutta.

Nuvoten Alkon tuotenumero on 478457, 0,75L pullo maksaa 14,28€.

Arvid Nordquist Viini - makuelämyksiä ja laatua

Lue lisää osoitteesta www.arvidnordquist.fi.

Tiina Järvikangas

Lehdistön yhteyshenkilö Tuotepäällikkö Viinit +358 40 5873557

Laadukkaita viinejä ja muita juomia

Arvid Nordquist Viini - makuelämyksiä ja laatua
Arvid Nordquist Viini on vuonna 1884 perustetun ruotsalaisen perheyrityksen Arvid Nordquist HAB:n suomalainen tytäryhtiö. Arvid Nordquist on perustamisestaan lähtien keskittynyt hyviin makuelämyksiin ja laadukkaisiin tuotteisiin. Meille laatu ei tarkoita vain keskittymistä tämän päivän toiveisiin ja tarpeisiin, vaan haluamme ottaa vastuuta myös huomisesta. Laajaan juomavalikoimaamme pääsevät vain Arvid Nordquistin aistinvaraiset vaatimukset täyttävät tuotteet. Tavoitteenamme on, että kaikki juomavalikoimamme tuotteet tulisi tuottaa mahdollisimman ympäristöystävällisesti laadusta tinkimättä. Arvid Nordquistin valikoima sisältää juomatuotteiden lisäksi omassa paahtimossamme paahdettua kahvia, elintarvikkeita, ja vuodesta 2016 lähtien myös non-food-tuotteita. Pohjoismaiden 286 työntekijäämme työskentelevät tavoitteenaan tarjota parhaat makuelämykset ja tuotteet - samalla kun teemme kaikkemme ihmisten olosuhteiden parantamiseksi ja ympäristö- ja ilmastovaikutusten minimoimiseksi. Sitä on mielestämme hyvä laatu. Lue lisää osoitteesta www.arvidnordquist.fi.

Arvid Nordquist Viini
Valimotie 1 A, 5.krs