AstraZeneca PLC - Kolmannen neljänneksen ja yhdeksän kuukauden tulos 2014

Lontoo, 6. marraskuuta 2014

Konserninjohtaja Pascal Soriot kommentoi tulosta seuraavasti:

"Liikevaihtomme kasvoi kolmantena peräkkäisenä vuosineljänneksenä erityisesti kasvualueidemme hyvän menestyksen ansiosta. Kolme ydinaluettamme – Brilique, hengitystiesairaudet ja diabetes – kasvattivat vuosineljänneksen aikana liikevaihtoaan 38 %. Vahvaa kehitystä tukivat myynti- ja markkinointiresurssien tehokas suuntaaminen. Lisäksi olemme päättäneet investoida nopeasti kasvavaan tuoteputkeemme, mikä luo lisäarvoa AstraZenecalle edelleen vuonna 2015 ja sen jälkeen.

"Olemme edistyneet merkittävästi tavoitteessamme saavuttaa tieteellinen markkinajohtajuus kaikilla keskeisillä terapia-alueilla. Edistysaskelia ovat olleet muun muassa CHMP:n suositus Lynparzalle (olaparibille), FDA:n hyväksyntä Movantikille, Bydureon-kynän lanseeraus Yhdysvalloissa sekä ESMOssa esitellyn immuno-onkologisen tuoteputken eteneminen. Liiketoimintojen strateginen yhdistäminen Almirallin kanssa vahvistaa edelleen panostustamme hengitystiesairauksien hoitoon.

"Tehokas liiketoimintastrategiamme ja korkea suorituskykymme vahvistavat uskoamme liikevaihdon ja osakekohtaisen tuoton kasvuun loppuvuoden aikana. Olen erityisen ylpeä tiimiemme jatkuvasta sitoutumisesta ja luottamuksesta strategiaamme, mikä muuttaa yritystämme nopeasti."

Kolmannen neljänneksen ja yhdeksän kuukauden tulos 2014

Tärkeimmät talousluvut

Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 5 prosenttia 6 542 miljoonaan dollariin – kolmas peräkkäinen kasvun vuosineljännes. Tammi-syyskuun liikevaihto kasvoi 4 %.

• Kasvualueiden liikevaihto parani 16 % ja oli 54 % kokonaisliikevaihdosta.
  • Brilique: +78 %, hyvä kasvutahti kaikilla alueilla.
  • Diabetes: +139 %, Farxigan onnistunut lanseeraus Yhdysvalloissa ja Bydureon-kynän vahva aloitus.
  • Hengitystiesairaudet: +11 %, Symbicort -lääkkeen myynti Yhdysvalloissa kasvoi 26 %.
  • Kehittyvät markkinat: +12 %, Kiina kasvoi 22 %.
  • Japani: vakaa, tulokseen vaikutti joka toinen vuosi tapahtuva hintojen lasku ja rinnakkaislääkevalmistajien tuoma kilpailu.

Osakekohtainen tuotto (Core EPS) laski kolmannella vuosineljänneksellä 8 prosenttia 1,05 dollariin. Tammi-syyskuun osakekohtainen tuotto laski 3 %, mikä on kuitenkin odotettua parempi tulos.

Yritys odottaa koko vuoden 2014 liikevaihdon ja osakekohtaisen tuoton kasvavan.

• Liikevaihdon odotetaan olevan vuoden 2013 tasolla (CER). Aiemman ohjauksen mukaan liikevaihto olisi laskenut 1–5 prosenttiyksikköä.
  • Suunnitelmissa on otettava huomioon, että ohjauksessa ei edellytetä Nexiumin pääsyä Yhdysvaltain markkinoille vuonna 2014.
  • Parantuneiden tuotto-odotuksien ansiosta AstraZeneca voi lisätä investointejaan kasvualueisin ja laajenevaan tuoteputkeen. Osakekohtaisen tuoton vuoden 2014 osalta odotetaan laskevan noin 10 % (CER), mikä on odotettua parempi tulos. Yritys odottaa vuoden 2014 osakekohtaisen tuoton laskevan noin 5 % (CER).

Vuoden 2015 näkymät

• Vuonna 2015 yritys suunnittelee jatkavansa investointeja kasvualueisiin ja laajenevaan tuoteputkeen sekä keskittyvänsä kokonaiskulujen tehokkaaseen hallintaan. Osakekohtaisen tuoton (CER) odotetaan vuonna 2015 pysyvän vuoden 2014 ohjauksen mukaisella alimmalla tasolla. Ohjaus vuodelle 2015 annetaan koko vuoden 2014 tuloksen julkistamisen yhteydessä 5.2.2015.

Olemme edistyneet merkittävästi tavoitteessamme saavuttaa tieteellinen markkinajohtajuus hoidollisilla ydinalueilla.

• Xigduo XR (dapagliflotsiinin ja metformiinin laajennettu vapauttaminen): FDA hyväksyi kerran päivässä otettavat tabletit.
  • Lynparza (olaparibi): Euroopan lääkeviraston (EMA) ihmislääkekomitea (CHMP, Committee for Medicinal Products for Human Use) suosittelee lääkeainetta BRCA-mutaation aiheuttaman uusiutuneen platinaherkän huonosti erilaistuneen (high-grade) seroosin munasarjasyövän hoitoon.
  • Movantik/Moventig (naloksegoli): FDA hyväksyi lääkeaineen ja CHMP suositteli sitä opioidien aiheuttaman ummetuksen hoitoon.
  • CAZ-AVI (keftatsidiimi-avibactam): positiivisia vaiheen III tietoja vatsansisäisten infektioiden hoidosta.
  • Lesinuradi: vaiheen III tiedot julkistettu lääkeaineen käytöstä yhdistelmähoitona oireisen kihdin hoidossa.

Myaleptin (metreleptiinin) divestointi Aegerionille mahdollistaa resurssien uudelleenjakamisen.

Hengitystiesairauksiin liittyvien liiketoimintojen strateginen yhdistäminen Almirallin kanssa saatettiin päätökseen.

Järjestämme yhteisösijoittajien ja analyytikoiden investointipäivän 18.11.2014.

AstraZenecasta

AstraZeneca on maailman johtavia lääketutkimukseen ja innovatiivisten reseptilääkkeiden kehitykseen panostavia yrityksiä. Olemme keskittyneet niihin sairauksiin, joissa uusia lääkehoitoja tarvitaan kaikkein eniten. Näitä ovat endokrinologiset sairaudet kuten diabetes, syöpätaudit, sydän- ja verisuonitaudit, ruoansulatuskanavan sairaudet, infektiot, keskushermoston sekä hengityselinten sairaudet. Myös biologisten lääkkeiden ja rokotteiden kehityksemme on maailman huipputasoa. AstraZeneca toimii yli sadassa maassa ja sen lääkkeitä käyttävät miljoonat potilaat maailmanlaajuisesti.

Lisätietoa osoitteista www.astrazeneca.com tai www.astrazeneca.fi

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

AstraZeneca
Keilaranta 18