Tiedote -

Euroopan lääkevirasto on myöntänyt myyntiluvan Lynparza tableteille uusiutuneen, platinasensitiivisen munasarjasyövän hoitoon

22. toukokuuta 2018

AstraZeneca ja Merck & Co., Inc., Kenilworth, NJ, (tunnetaan nimellä MSD Yhdysvaltojen ja Kanadan ulkopuolella), ilmoitti 8.5.2018, että Euroopan lääkevirasto (EMA) on hyväksynyt Lynparza (olaparibi) -tabletit (300 mg kahdesti päivässä) ylläpitohoitoon aikuispotilaille, joilla on platina-herkkä, uusiutunut korkean pahanlaatuisuusasteen epiteelinen munasarja-, munanjohdin- tai primaaria peritoneaalinen syöpä ja jotka ovat saaneet täydellisen tai osittaisen vasteen platinapohjaiseen kemoterapiaan. Lynparzasta on aiemmin hyväksytty kapselimuotoinen lääke, jonka käyttöaiheessa edellytetään edellisen lisäksi myös, että syöpä on seroosi ja että potilailla on BRCA mutaatio (ituradan ja/tai somaattinen).1

Myyntiluvan taustalla laaja tutkimustyö

EU-hyväksyntä perustui kahteen satunnaistettuun tutkimukseen, SOLO-2 2 ja tutkimukseen 19 3, jotka osoittivat, että olaparibi pienensi taudin etenemättömyysaikaa verrattuna lumelääkkeeseen.

SOLO-2 -tutkimus oli vaiheen III tutkimus, jossa potilailla oli platina-herkkä, uusiutunut munasarjasyöpä, BRCA 1 tai 2 mutaatio ja jotka olivat saaneet aiemmin vähintään kaksi kemoterapia-kuuria.2 Tutkimuksen ensisijainen tavoite saavutettiin osoittamalla tutkijalääkärin arvioiman etenemisvapaan elinajan tilastollisesti merkitsevä piteneminen olaparibia saaneilla tutkittavilla lumelääkettä saaneisiin verrattuna riskisuhteella (HR) 0,30 (95 %:n luottamusväli 0,22–0,41; p < 0,0001; mediaani olaparibiryhmässä 19,1 kuukautta ja lumeryhmässä 5,5 kuukautta).1

Tutkimukseen 19 otettiin mukaan ainoastaan PSR (platinum sensitive relapse) potilaita, joilla oli platinaherkkä (platinavapaa ajanjakso yli 12 kuukautta) tai osittain platinaherkkä (platinavapaa ajanjakso 6–12 kuukautta) sairaus ja joilla oli hoitovaste viimeisen platinapohjaisen solunsalpaajahoidon päättymisen jälkeen. Tutkimuksen ensisijainen tavoite saavutettiin osoittamalla etenemisvapaan elinajan tilastollisesti merkitsevä piteneminen olaparibia saaneilla tutkittavilla lumelääkettä saaneisiin verrattuna kokonaispopulaatiossa riskisuhteella (HR) 0,35 (95 %:n luottamusväli 0,25–0,49; p < 0,00001; mediaani olaparibia saaneilla 8,4 kuukautta ja lumelääkettä saaneilla 4,8 kuukautta).1

Kliinisissä tutkimuksissa olaparibia monoterapiana saaneiden potilaiden yleisimmin (≥ 10 %) todettuja haittavaikutuksia olivat pahoinvointi, oksentelu, ripuli, dyspepsia, väsymys, päänsärky, makuaistin muutokset, heikentynyt ruokahalu, heitehuimaus ja anemia1. Tutkimuksen 19 lopullinen analyysi osoitti, että 13% olaparibia saaneista potilaista pysyi hoidossa viisi vuotta tai kauemmin eikä heille ilmaantunut uusia siedettävyysongelmia4.

Mutaatiot munasarjasyövässä

Noin puolella naisista, joilla on korkean pahanlaatuisuusasteen epiteeliaalinen munasarjasyöpä, ajatellaan olevan puutteita homologisessa rekombinaatiokorjauksessa (HRR), joka on tärkeä DNA-vaurion korjaus (DDR) -reitti. Mutaatiot esiintyvät useimmiten yhden BRCA-geenin sisällä, mutta myös muut kuin BRCA-geenimutaatiot voivat vaikuttaa HRR-reittiin. Vaikka tällä hetkellä ei ole olemassa rutiinikokeita potilaille, joilla on puutteita DNA-vaurioiden korjaamisreiteissä, reagointi platinapohjaiseen kemoterapiaan voi ennustaa herkkyyttä PARP-inhibitiolle5.

Tietoa munasarjasyövästä Suomessa
Suomessa munasarjasyöpä on toiseksi yleisin gynekologinen ja 10:ksi yleisin naisten syöpä6. Suomessa munasarjasyöpään sairastuu n. 450 ja kuolee n. 290 naista vuosittain. Ilmaantuvuus on 8,2/100 000 henkilövuotta, ja elossa olevia munasarjasyöpäpotilaita on noin 4200. Ilmaantumisen arvellaan suurentuvan noin 12 %:lla vuoteen 2020 mennessä.7

Tietoja SOLO-2 tutkimuksesta
SOLO-2 oli satunnaistettu, kaksoissokkoutettu, monikeskustutkimus, jonka tarkoituksena oli määrittää olaparibi-tablettien teho verrattuna lumelääkkeeseen monoterapiana potilailla, joilla oli platinalle herkkä, uusiutunut, ituradan BRCA-mutatoitunut munajohdin, munasarja tai primaari peritoneaalinen syöpä. Tutkimuksessa, joka tehtiin yhteistyössä eurooppalaisen naistentautien tutkimusryhmän eurooppalaisen verkoston ja Groupe d'Investigateurs Nationalin kanssa, satunnaistettiin 295 potilasta, joilla oli dokumentoitu ituradan BRCA1- tai BRCA2-mutaatioita, jotka olivat saaneet vähintään kaksi aikaisempaa platinapohjaista kemoterapiaa ja olivat täydellisessä tai osittaisessa vasteessa. Potilaat satunnaistettiin saamaan 300 mg olaparib-tabletteja kahdesti vuorokaudessa tai lumelääke-tabletteja kahdesti päivässä2.

Tietoja tutkimuksesta 19
Tutkimus 19 oli satunnaistettu, kaksoissokkoutettu, lumekontrolloitu, monikeskustutkimus, jossa arvioitiin olaparibin tehoa ja turvallisuutta verrattuna lumelääkkeeseen uusiutuneessa, korkean pahanlaatuisuusasteen seroosissa munasarjasyövässä. Tutkimukseen satunnaistettiin 265 potilasta BRCA-mutaatioista riippumatta. Potilaat olivat saaneet vähintään kaksi platinapohjaista kemoterapiaa. Potilaat satunnaistettiin saamaan olaparibi kapseli monoterapiaa 400 mg: n vuorokausiannoksella tai lumelääkkeellä.3

Tietoja Lynparzasta (olaparibi)
Olaparibi on voimakas ihmisen poly-ADP-riboosipolymeraasientsyymien (PARP-1, PARP-2 ja PARP-3) estäjä ja sen on osoitettu estävän tiettyjen kasvainsolulinjojen kasvua in vitro ja kasvaimen kasvua in vivo joko yksinään käytettynä tai yhdistelmänä vakiintuneiden solunsalpaajahoitojen kanssa.1

Tietoa AstraZenecasta ja MSD:n strategisesta yhteistyöstä onkologiassa
Heinäkuussa 2017 AstraZeneca ja Merck & Co., Inc., Kenilworth, NJ, Yhdysvallat, jotka tunnetaan nimellä MSD Yhdysvaltojen ja Kanadan ulkopuolella, ilmoittivat globaalin strategisen onkologisen yhteistyön.

Tietoja AstraZenecasta Suomessa
Suomen AstraZenecalla on useita meneillään olevia tutkimusprojekteja sekä kansainvälisiä yhteistyöhankkeita. Teemme kliinistä lääketutkimusta onkologian, diabeteksen ja kardiovaskulaarisairauksien parissa. Tiivis yhteistyömme huippuammattilaisten kanssa vahvistaa Suomen asemaa varteenotettavana tutkimusmaana ja luo potilaille mahdollisuuden hyötyä uusimmista lääkkeistä. Tuotteidemme osuus Suomen lääkemarkkinoista syyskuussa 2016 oli 2,3 prosenttia ja tukkuhintainen myyntimme 53 miljoonaa euroa. Työllistämme Suomessa 60 työntekijää.

Lisätietoa:

www.astrazeneca.fi

Nina Ekholm, toimitusjohtaja, AstraZeneca Oy, nina.ekholm@astrazeneca.com, puh. 010 2301 209

Viitteet:

1.Lynparza (olaparibi) Valmisteyhteenveto. www.ema.europe.eu

2.Pujade-Lauraine E & al. Lancet Oncol 2017; 18: 1274–84

3.Ledermann JA & al. N Engl J Med 2012; 366:1382-1392

4.Ledermann JA & al. Lancet Oncol. 2016 Nov;17(11):1579-1589.

5.Konstantinopoulos PA et al., Cancer Discov. 2015 Nov;5(11):1137-54

6.Puistola Ulla ja Leminen Arto: Duodecim 2013;129:1917–24

7.Grenman Seija ja Leminen Arto: Syöpätaudit, 5. painos, 2013

FI-3588-05-18-ONC

AstraZenecasta

AstraZeneca on maailman johtavia lääketutkimukseen ja innovatiivisten reseptilääkkeiden kehitykseen panostavia yrityksiä. Olemme keskittyneet niihin sairauksiin, joissa uusia lääkehoitoja tarvitaan kaikkein eniten. Näitä ovat endokrinologiset sairaudet kuten diabetes, syöpätaudit, sydän- ja verisuonitaudit, ruoansulatuskanavan sairaudet, infektiot, keskushermoston sekä hengityselinten sairaudet. Myös biologisten lääkkeiden ja rokotteiden kehityksemme on maailman huipputasoa. AstraZeneca toimii yli sadassa maassa ja sen lääkkeitä käyttävät miljoonat potilaat maailmanlaajuisesti.

Lisätietoa osoitteista www.astrazeneca.com tai www.astrazeneca.fi

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

AstraZeneca
Keilaranta 18