Tiedote -

Trastutsumabi-derukstekaani pienensi kuoleman riskiä 36 prosenttia verrattuna trastutsumabiemtansiiniin potilailla, joilla oli HER2-positiivinen, etäpesäkkeinen rintasyöpä

Trastutsumabi-derukstekaani paransi myös tautivapaata elossaoloa 22 kuukaudella verrattuna trastutsumabiemtansiiniin potilailla, jotka olivat aiemmin saaneet anti-HER2-pohjaista hoitoa.

Päivitetyt tulokset vaiheen III DESTINY-Breast03-tutkimuksesesta osoittivat, että trastutsumabi-derukstekaani paransi tilastollisesti merkitsevästi ja kliinisesti merkittävästi kokonaiselinaikaa (overall survival, OS) verrattuna trastutsumabiemtansiiniin (T-DM1) potilailla, joilla oli leikkaukseen soveltumaton tai etäpesäkkeinen HER2-positiivinen rintasyöpä, jota oli aiemmin hoidettu trastutsumabilla ja taksaanilla.

Tutkimustulokset esiteltiin 7.12.2022 San Antonio Breast Cancer Symposiumissa (SABCS). Tulokset julkaistiin samanaikaisesti The Lancet-julkaisussa1.

Toissijaisen päätetapahtuman, kokonaiselinajan, analyysissa trastutsumabi-derukstekaani pienensi kuoleman riskiä 36 % verrattuna T-DM1:een (riskisuhde [HR] 0,64; 95 % luottamusväli [CI] 0,47–0,87; p=0,0037). Kokonaiselinajan mediaania ei ollut vielä saavutettu kummassakaan tutkimushaarassa (trastutsumabi-derukstekaani [95 % CI 40,5 kk–ei arvioitavissa] ja T-DM1 [95 % CI 34,0 kk–ei arvioitavissa]), kun seurannan mediaanikesto oli 28,4 kuukautta trastutsumabi-derukstekaani-haarassa ja 26,5 kuukautta T-DM1-haarassa.

Trastutsumabi-derukstekaania saaneista potilaista oli elossa kahden vuoden kohdalla arviolta 77,4 % ja T-DM1:tä saaneista potilaista 69,9 %. Havaittu elossaolohyöty oli johdonmukainen kaikissa analysoiduissa alaryhmissä; aivometastaaseja lähtötilanteessa (kyllä/ei), sisäelimiin levinnyt tauti (kyllä/ei), hormonireseptoristatus (HR positiivinen/negatiivinen), aiempi pertutsumabilääkitys (kyllä/ei) sekä systeemisten hoitolinjojen määrä.

Pidentyneen seuranta-ajan tulokset osoittivat, että trastutsumabi-derukstekaani paransi tautivapaan elossaolon (progression-free survival, PFS) mediaania 22 kuukaudella verrattuna T-DM1:een. Päivitettyä seuranta-analyysia ei ollut suunniteltu osoittamaan ryhmien välistä tilastollista eroa. Päivitetyssä post hoc -seuranta-analyysissa tautivapaan elossaolon mediaani oli 28,8 kuukautta, kun T-DM1:llä se oli 6,8 kuukautta sokkoutetun, riippumattoman, keskitetyn arvioinnin mukaan (blinded independent central review, BICR).

Trastutsumabi-derukstekaania saaneiden vahvistettu objektiivinen vasteprosentti (objective response rate, ORR) oli 78,5 %, ja täydellisen vasteen (complete response, CR) saavutti 21,1 % potilaista. T-DM1:tä saaneiden ORR oli 35,0 %, ja CR:n saavutti 9,5 % potilaista. Mediaani vasteen kesto (duration of response, DoR) oli 36,6 kuukautta trastutsumabi-derukstekaani-haarassa ja 23,8 kuukautta T-DM1-haarassa.

Trastutsumabi-derukstekaanin turvallisuus vastasi aikaisemmissa kliinisissä tutkimuksissa havaittua haittavaikutusprofiilia, eikä uusia turvallisuuteen liittyviä riskejä havaittu.

Yleisimmät kolmannen tai korkeamman asteen haittavaikutukset trastutsumabi-derukstekaani-tutkimushaarassa olivat neutropenia (16,0 %), anemia (9,3 %), trombosytopenia (7,8 %) ja pahoinvointi (7,0 %).

Riippumattoman arviointikomitean määrittämiä, hoitoon liittyviä interstitiaalisia keuhkosairaus- (interstitial lung disease, ILD) tai keuhkotulehdustapauksia ilmeni 39 potilaalla (15,2 %). Suurin osa tapahtumista (14,4 %) oli astetta 1 tai 2. Asteen 3 tapahtumia oli kahdella potilaalla (0,8 %), eikä asteen 4 tai 5 ILD- tai keuhkotulehdustapauksia ollut yhdelläkään.

HER2-positiivinen rintasyöpä
Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä, johon sairastuu vuosittain noin 5 000 suomalaisnaista2.Noin viidesosa kaikista rintasyövistä on HER2-positiivisia3. HER2 on tyrosiinikinaasireseptorin kasvua edistävä proteiini, jota esiintyy syöpäkasvainten pinnalla4.

DESTINY-Breast03-tutkimus
DESTINY-Breast03 on avoin, aktiivikontrolloitu, satunnaistettu, kaksihaarainen vaiheen 3 monikeskustutkimus, jossa verrattiin trastutsumabi-derukstekaanin tehoa ja turvallisuutta trastutsumabiemtansiiniin potilailla, joilla oli HER2-positiivinen, leikkaushoitoon soveltumaton tai etäpesäkkeinen rintasyöpä, ja jotka olivat saaneet aikaisemmin trastutsumabi- ja taksaanihoitoa. Tutkimuksen ensisijainen päätetapahtuma oli taudin etenemisvapaa aika (progression-free survival, PFS), jonka arvioi sokkoutettu, riippumaton, keskitetty arvioijataho.5

Trastutsumabi-derukstekaani
Trastutsumabi-derukstekaani on Daiichi Sankyon ja AstraZenecan yhdessä kehittämä HER2-reseptoriin kohdistuva vasta-aine-lääkekonjugaatti.

Trastutsumabiemtansiini
Trastutsumabiemtansiini on HER2-reseptoriin täsmäkohdennettu vasta-ainekonjugaatti6.

AstraZeneca
AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonisairauksien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselin- ja immunologisten sairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa, ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

Daiichi Sankyo
Daiichi Sankyo kehittää uusia menetelmiä ja innovatiivisia lääkkeitä hyödyntämällä huippuluokan tiedettä ja teknologiaa. Daiichi Sankyon tämänhetkinen portfolio koostuu lääkkeistä syöpä-, sydän- ja verisuonisairauksiin, ja lisäksi yhtiö kehittää uusia hoitomuotoja sairauksiin, joissa on suuri lääketieteellinen tarve. Yhtiöllä on yli sadan vuoden tieteellinen asiantuntemus ja 16 000 työntekijää ympäri maailmaa.

Nea Aspiala, viestintäpäällikkö, onkologia
AstraZeneca Nordic MC
nea.aspiala@astrazeneca.com

Viitteet
1. Hurvitz SA et al., Trastuzumab deruxtecan versus trastuzumab emtansine in patients with HER2-positive metastatic breast cancer: updated results from DESTINY-Breast03, a randomised, open-label, phase 3 trial. Lancet. Published Online December 7, 2022, https://doi.org/10.1016/S0140-6736(22)02420-5

2. Vehmanen L. Rintasyövän toteaminen, alatyypit ja ennuste. www.terveyskirjasto.fi. Lääkärikirja Duodecim. Kustannus Oy Duodecim 16.9.2020. Viitattu 4.12.2022.

3. Ahn S, et al. HER2 status in breast cancer: changes in guidelines and complicating factors for interpretation. J Pathol Transl Med. 2020; 54(1): 34-44.

4. Iqbal N, et al. Human Epidermal Growth Factor Receptor 2 (HER2) in Cancers: Overexpression and Therapeutic Implications. Mol Biol Int. 2014; 852748.

5. Cortes J, et al. Trastuzumab Deruxtecan versus Trastuzumab Emtansine for Breast Cancer. N Engl J Med. 2022; 386:1143-1154.

6. Kadcyla (trastutsumabiemtansiini) valmisteyhteenveto. Saatavilla osoitteessa https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/kadcyla-epar-product-information_fi.pdf. Viitattu 4.12.2022.

FI-10186-12-2022

AstraZenecasta

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa, ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

Lisätietoa saat osoitteesta www.astrazeneca.com ja www.astrazeneca.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

AstraZeneca
Keilaranta 18