Blogikirjoitus -

Monipuoliset tehtävät, rento porukka ja arvokasta työkokemusta – tätä on kesätyö turvallisuusalalla

Avarn Security työllistää satoja nuoria kesätöihin. Uuden työn aloittaminen voi aluksi jännittää, mutta onneksi kokeneet kollegat perehdyttävät ja tukevat mielellään uusia kesätyöntekijöitä. Moni Avarn Securityn päällikkö tai esimies on itsekin aloittanut uransa kesätöiden kautta.

Neljä viime kesänä Avarn Securityllä työskennellyttä nuorta kertoo kokemuksistaan turvallisuusalalla. Kaikille heille kesätyö oli positiivinen kokemus, ja osa kiinnostui alasta niin paljon, että on jatkanut töitä osa-aikaisesti opiskelujen ohella ympäri vuoden.

Vartijan työssä pärjää asiakaspalvelullinen henkilö

Mette työskenteli vartijana ja pääsi turvaamaan mm. rakennustyömaan ja datakeskuksen toimintaa. Hän opiskelee turvallisuusalaa ja kesätyö Avarn Securityllä oli ensimmäinen kosketus omaan tulevaan työhön.

–Odotin kovasti työn alkamista ja työskenteleminen oli kiinnostavaa. Pääsin hyödyntämään koulussa oppimiani asioita.

Parasta työssä oli saada ensimmäinen työkokemus omalta alalta sekä työkaverit. Uusiin ihmisiin tutustuminen kohteissa ja työskenteleminen heidän kanssaan oli mahtava kokemus.

–Olen asiakaspalveluhenkinen ja asiakaspalvelu oli olennainen osa työtäni. Tässä työssä se on erityisen tärkeää.

Kesän jälkeen Mette on jatkanut opintojensa ohella töitä vartijan ja järjestyksenvalvojan tehtävissä Avarn Securityllä.

Kesätyön antina monta uutta oppia turvallisuusalalta
Julian työskenteli piirivartijana pääkaupunkiseudulla. Kesätyö tarjosi runsaasti kokemusta turvallisuusalalta sekä mahdollisuuden kehittyä niin vartijana kuin ihmisenäkin.

–Töihin oli aina mukava tulla ja myös kotiin pääsi lähtemään joka kerta hymyillen. Erityiskiitos työvuorosuunnittelulle, sillä jokainen vapaatoiveeni toteutui lyhyelläkin varoitusajalla.

Parasta kesätyössä oli, että jokaisessa työvuorossa oppi jotakin uutta. Toisinaan opitut asiat olivat pienempiä ja joskus taas suurempia. Aina kuitenkin vuoron päättyessä tietojen ja taitojen määrä oli suurempi kuin töihin tullessa.

Julian jatkoi työskentelyä piirivartijana vielä kesän jälkeen. Tällä hetkellä hän suorittaa asepalvelusta. Aikomuksena on heti armeijan jälkeen palata töihin Avarn Securitylle.

– Olen viihtynyt piirissä hyvin, mutta mikäli toiminta lentokentällä vilkastuu ensi talveen mennessä, pyrkisin todennäköisesti siirtymään firman sisäisesti turvatarkastajaksi Helsinki-Vantaalle.

Monipuolinen työ pitää kiinnostusta yllä
Paula työskenteli vartijana ja työkokemustaan hän piti ennen kaikkea opettavaisena.

–Uskon, että vastuun kantaminen on todella tärkeä ominaisuus ja sitä kesätyö vartijana ainakin opetti minulle.

Paulan mielestä parasta oli työn monipuolisuus. Erilaiset työtehtävät pitivät työn mielenkiintoisena. Koko kesän aikana ei ollut yhtäkään tylsältä tuntuvaa työviikkoa.

–Olen todella tyytyväinen, että hain Avarn Securitylle kesätöihin!

Paulalle tarjoutui mahdollisuus jäädä töihin vielä kesän jälkeen. Hän jatkaa töitään vartijana osa-aikaisesti opintojensa ohella.

Työkavereiden apuun voi aina luottaa
Jani työskenteli myymälävartijana. Hän oli jo pitkään ollut kiinnostunut turvallisuusalasta ja Avarn Securityn tarjoama kesätyöpaikka oli täydellinen tilaisuus saada ensikosketus alalla työskentelyyn.

Alussa oli hieman hankaluuksia päästä käytännön toiminnasta perille. Työstä sai parhaiten kiinni tekemällä ja kyselemällä kokeneemmilta työntekijöiltä.

–Kokeneemmat työkaverit kohtelivat minua erittäin tasa-arvoisesti ja reilusti, vaikka olinkin heihin verrattuna keltanokka. Uskalsin kysellä niin sanottuja tyhmiäkin kysymyksiä, mikäli jokin asia jäi askarruttamaan.

Mukavaa vaihtelua työnkuvaan loi se, ettei koskaan tiennyt millaisia tilanteita tai ihmisiä saattoi tulla vastaan seuraavana työpäivänä. Parasta myymälävartijan työssä oli ennen kaikkea ihmisten auttaminen, oli kyse esimerkiksi opastamisesta, henkilökunnan avustamisesta tai ristiriitojen selvittämisestä. Kesätyö jättikin Janille mielenkiinnon jatkaa töitä yliopisto-opintojen ohella ja tulevana kesänä. Lisäksi Jania kiinnostaa muut Avarn Securityn tarjoamat toimenkuvat.

Monien mahdollisuuksien työ
Yksityisen turvallisuusalan monipuolisuus yllättää usein nuoret työnhakijat, sillä ala on paljon muutakin kuin vain vartiointia. Työtehtävät liittyvät erilaisiin vartiointi- ja, asiakaspalvelu-, päivystys- sekä valvontatehtäviin. Sisällöltään turvallisuustyö on yhä enemmän asiakaspalvelua ja teknologian hyödyntämistä. Monet työskentelykohteet ovat kansainvälisiä ympäristöjä, joten kielitaidollekin on kysyntää.

–Työ turvallisuusalalla antaa arvokasta työkokemusta ja avaa ovia moneen suuntaan. Osoitus siitä, että pärjää tällaisessa työssä on hyvä maininta kenen tahansa CV:ssä, Avarn Securityn HRD-päällikkö Mari Plukka toteaa.

• kesätyö