Asiantuntijat neuvovat: Vinkit mukavaan ja turvalliseen festarifiilikseen

Kesän festivaalien ja muiden juhlien kausi alkaa olla kuumimmillaan. Lue asiantuntijoiden neuvot, joilla vältät festarien sudenkuopat.

Heinäkuu on vilkkainta festareiden ja juhlien aikaa. Ohjelmassa ovat mm. Ruisrock, Pori Jazz, Savonlinnan Oopperajuhlat, Kaustinen Folk Music, SuomiPop, Ilosaarirock ja kymmeniä muita. Heinäkuun yleisötapahtumien yhteinen kävijämäärä on miljoonaluokkaa.

Kuinka festareista tehdään turvallinen ja mukava tapahtuma? Turvayritys Avarn Securityn asiantuntija Juho-Pekka Syrjälä korostaa ennen kaikkea joustavan asenteen ja erilaisiin olosuhteisiin varautumisen merkitystä.

”Iloinen mieli, pitkä pinna, omista kavereista ja omista tavaroista huolehtiminen sekä muiden auttaminen jättävät festareista varmimmin mukavan muiston”, Syrjälä sanoo.

Myös ylikomisario Hans Vuoti Lounais-Suomen poliisilaitokselta muistuttaa, että yleisötilaisuudessa maltti on valttia.

”Kunnioita muita tilaisuuteen osallistujia ja auta kanssaihmistä, jos hän on avun tarpeessa. Noudata tilaisuuden turvahenkilöstön antamia ohjeita. Ne on tarkoitettu kaikkien yhteiseksi eduksi. Festivaaleille on tultu viihtymään ja nauttimaan sen tarjonnasta. Älä pilaa omalla toiminnallasi festivaalin tunnelmaa.”

Vinkit festarikävijöille

• Jätä minä-asenne kotiin. Yleisötapahtumissa on suhteellisen pienellä alueella paljon ihmisiä. Varaudu odottamiseen, jonottamiseen ja siihen, että paikalla on muitakin. Ota muut ihmiset huomioon!
  • Tule hyvällä tuulella. Jätä kiire ja kireä pinna viimeistään tapahtuma-alueen narikkaan.
  • Huomioi vallitsevat sekä muuttuvat sääolosuhteet. Pukeudu ja juo sään mukaisesti.
  • Varaa mukaan vähintään kertakäyttöinen sadetakki tai -viitta. Monissa tilaisuuksissa sateenvarjot on kielletty, jotta kaikki näkevät esiintymislavalle.
  • Huolehdi itsestäsi ja kavereistasi. Pyydä ongelmatilanteessa apua henkilökunnalta ja järjestyksenvalvojilta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Järjestyksenvalvojat ovat yleensä tapahtumaturvallisuuden konkareita, joilla on myös hyvät ensiaputaidot.
  • Pidä huolta tavaroistasi, etenkin lompakostasi, puhelimestasi ja avaimistasi. Taskusta tavarat viedään helposti.
  • Sovi valmiiksi tapaamispaikka, jos kadotat kaverisi. Mobiiliverkko usein ruuhkautuu suuren yleisömäärän vuoksi, eivätkä puhelut aina mene perille.
  • Älä mene paniikkiin, jos jotakin odottamatonta tapahtuu. Noudata henkilökunnan ja poliisin ohjeita. Paniikissa pakeneminen on usein vaarallisempaa kuin rauhallinen suojautuminen.
  • Vielä kerran: ota muut ihmiset huomioon. Auta kaveria ja tuntematonta, jousta, älä hermoile ja pidä huolta itsestäsi!

Festarikävijän survival kit

• Käteistä rahaa
  • Vesipullo
  • Kertakäyttösadetakki
  • Huivi tai hattu aurinkosuojaksi
  • Istuma-alusta
  • WC-paperia
  • Kosteuspyyhkeitä
  • Särkylääkettä
  • Korvatulpat
  • Varavirtapankki puhelimelle

Tapahtuman järjestäminen

Poliisi korostaa, että vastuullisen yleisötilaisuuden järjestäminen on haastava projekti.

”Tapahtumanjärjestäjä saattaa yllättyä niistä lukuisista vaatimuksista ja edellytyksistä, mitä yleisötilaisuuden suunnittelussa tulee ottaa huomioon”, sanoo ylikomisario Hans Vuoti Lounais-Suomen poliisilaitokselta.

”Järjestäjän tuleekin olla hyvissä ajoin liikkeellä. Tapahtuman laadusta ja laajuudesta riippuen viranomaislupien valmistelu- ja lupakäsittelyyn saattaa mennä useita kuukausia aikaa”, Vuoti muistuttaa.

”Tapahtumanjärjestäjällä on ensisijainen vastuu yleisötilaisuuden turvallisesta, terveellisestä ja toimivasta sekä ympäristön huomioon ottavasta tilaisuuden järjestämisestä. Ole siis ajoissa yhteydessä muun muassa viranomaisiin (poliisi, pelastuslaitos ja kunnan viranomaiset)”, Vuoti sanoo

Myös turvayhtiö Avarn Securityn asiantuntija Juho-Pekka Syrjälä muistuttaa järjestäjiä ennakkosuunnittelun tärkeydestä.

”Etenkin silloin, kun tapahtuma järjestetään paikassa, josta ei ole aiempaa kokemusta tai paikassa, jota ei ole selvästi rajattu, erilaisten riskien määrä kasvaa. Esimerkiksi syrjäisissä paikoissa ei välttämättä ole riittävää julkista liikennettä, mikä ruuhkauttaa kulkuväyliä, jos tapahtuma on suuri. Tämä taas lisää onnettomuusriskiä ja tietenkin heikentää viihtyvyyttä.”, sanoo Syrjälä.

Keväällä tehdyn turvallisuustutkimuksen mukaan kansalaiset toivovat yleisötapahtumiin enemmän järjestyksenvalvojia. Turvallisuuspalvelut lisäävätkin paitsi tapahtuman turvallisuutta myös sen sujuvuutta.

”Jos yleisötilaisuuden järjestämisestä ei ole runsaasti aiempaa kokemusta, kannattaa kääntyä ammattilaisten puoleen. Hyvä turvakumppani osaa hoitaa suunnittelun, lupa-asiat ja varmistaa itse tilaisuuden sujumisen mukavasti.”

Vinkit tapahtuman järjestäjälle:

• Pohdi, tunnista ja selvitä riskit etukäteen. Selvitä lupa-asiat.
  • Hanki osaava kumppani huolehtimaan turvallisuudesta, jotta voit itse keskittyä itse tapahtuman järjestämiseen. Turvallisuuskumppani voi auttaa sinua myös viranomaisilta haettavien lupien kanssa.
  • Selvitä vaaran paikat. Aiheuttaako alue tai maasto riskin yleisölle? Onko kohderyhmä sellaista, joka voi aiheuttaa itselleen tai toisilleen vaaraa?
  • Mitä tarjoiluja ja palveluita tapahtumassa on? Miten yleisön on tarpeen varustautua? Tuoko yleisö esimerkiksi omia eväitä?
  • Mahtuuko arvioitu yleisömäärä saapumaan alueelle ja oleskelemaan siellä? Pääseekö alueelta helposti pois? Entä jos joudutaankin sulkemaan osa reiteistä esim. onnettomuuden vuoksi?
  • ENTÄ JOS -ajattelu – mieti mitä kaikkea voi tapahtua, ja miten ohjeistat henkilökunnan reagoimaan niihin.
  • Huolehdi viestinnän varmistamisesta henkilökunnan kesken, esim. radiopuhelimilla.
  • Varmista, että paikalla on riittävästi ensiaputaitoista henkilökuntaa
  • Varaa riittävästi resursseja! Aina tulee tehtäviä, joita ei ole osattu tai voitu ottaa huomioon. (+1 ajattelu)
  • Määrittele pelisäännöt ja toimintaperiaatteet. Varmista, että ne ovat koko henkilökunnan tiedossa ja että henkilökunta toimii niiden mukaisesti.
  • Arvosta henkilökuntaasi ja luo heille hyvä työilmapiiri. Järjestä riittävä tauotus, ruokailut ja kahvitukset.

Lisätietoja:

Jonna Häkkilä
markkinointipäällikkö
AVARN Security Oy
jonna.hakkila (at) avarn.fi
www.avarn.fi

• tapahtumaturvallisuus
  • järjestyksenvalvonta

AVARN Security on strateginen ja vastuullinen turvallisuuskumppani yrityksille ja julkisen sektorin organisaatioille. Tuotamme kokonaisvaltaisesti turvallisuusratkaisuja ja -palveluita, kuten älykästä turvallisuusvalvontaa ja -tekniikkaa, vartiointi- ja vastaanotto- sekä arvokuljetus- ja rahankäsittelypalveluita. Toimimme valtakunnallisesti 20 toimipisteemme kautta ja työllistämme noin 2 800 turvallisuusalan huippuosaajaa. AVARN Security on osa Sector Alarm Groupia. Lisää tietoa www.avarn.fi ja www.sectoralarm.com