Miten yrityksen turvallisuuteen voi vaikuttaa?

Hälytysjärjestelmä on pieni sijoitus, joka minimoi tänä päivänä murtojen lisäksi monta muutakin jatkuvuuteen liittyvää riskiä. Ehkä jopa todennäköisin ja tulipalon ohella helposti eniten haittaa aiheuttava on vesivahinko. Hälytysjärjestelmällä voidaan turvata yrityksen jatkuvuutta ja vastata jopa komponenttipulan aiheuttamiin haasteisiin. Melkoinen väite, lue perustelut alta!

Kilpailu on kovaa, eikä yrittäjällä ole varaa menettää asiakkaita edes “ymmärrettävästä syystä”. Haastattelimme asiantuntijana Avarn Securityn tuotepäällikkö Tero Rantasta ja listasimme viisi ajankohtaista pointtia, jotka jokaisen yrityksen olisi hyvä ottaa huomioon turvallisuusratkaisuja pohtiessaan:

1. Hanki hälytysjärjestelmä ilkivallan ennaltaehkäisemiseksi

– Otetaan konkreettinen esimerkki. Kupari on arvokas raaka-aine, jota varastetaan ammattimaisesti. Tunkeutuja irrottaa ja vie nosturista paksun kuparikaapelin. Ilman kaapelia nosturi ei toimi ja hommat seisovat, Rantanen kuvailee lumipalloefektiä, joka varkauden tai ilkivallan seurauksena helposti tapahtuu.

– Jos kauneushoitolaan murtaudutaan, paikkoja sotketaan ja työvälineitä viedään, asiakkaiden ajat joudutaan siirtämään. Usein tämän seurauksena osa asiakaskunnasta siirtyy toiselle palveluntarjoajalle, vaikka rikoksen uhriksi joutunut yrittäjä saa osakseen myös sympatiaa, Rantanen kommentoi ja jatkaa:

– Tänä päivänä on todella vaikea saada huonoa lounasta. Jos ravintola joutuu olemaan pitkään suljettuna esimerkiksi tunkeutujan aiheuttaman vesivahingon takia, unohtuu koko paikka tuossa tuokiossa. Laadukkaita ravintoloita ja lounaspaikkoja on tänä päivänä enemmän, kuin niissä ehtii käymään.

Hyvin maltillisella sijoituksella vastaavanlaiset tilanteet ja niistä aiheutuvat kulut saadaan minimoitua, monesti jopa estettyä kokonaan. Hälytysjärjestelmä häiritsee jo itsessään tunkeilijan tekosia kovalla hälytysäänellä, ja paikan päälle saadaan hyvin nopeasti myös vartija.

Tunkeutuja aiheuttaa usein tahattomasti tai tietämättään paljon suuremman vahingon kuin alun perin on ollut tarkoituksena. Vakuutusyhtiö korvaa toki usein välittömät vahingot, mutta välillisten vahinkojen suhteen tilanne voi olla paljon haastavampi. Välillisiä vahinkoja on usein vähintäänkin vaikea osoittaa ja mielipahaa sekä byrokratiaan käytettyä aikaa ei korvaa mikään. Hälytysjärjestelmä ei toki ole vakuuttamisen vaihtoehto, vaan sitä merkittävästi täydentävä suoja.

2. Varaudu vesivahinkoon automatiikkaa hyödyntämällä

Vesivahinko on tulipalon ohella helposti yrityksen pahin painajainen, mutta silti sen ennalta ehkäisemistä ei aina tehdä. On totta, ettei vesivahinkoja tapahdu joka viikko, kuukausi tai edes joka vuosi. Usein sattuu niinkin hyvä tuuri, ettei sellaista tarvitse kohdata ollenkaan. Hyvän tuurin varaan laskeminen voi tulla kuitenkin todella kalliiksi, eikä vahinko välttämättä kosketa vain omaa yritystä. Vakuutustakaan ei oteta todennäköisimmän, vaan pahimman varalle.

– Yksi huono liitos sormen paksuisessa kupariputkessa vessan takana ja satojen tuhansien eurojen kulut voivat olla seurauksena. Vesivahinkojen kohdalla ei todellakaan ole se ja sama, reagoidaanko tapahtuneeseen 10 minuutin vai 20 tunnin päästä. Lisäksi varsin yksinkertaisella automatiikalla voidaan jopa ehkäistä vesivahinko kokonaan, Rantanen kuvailee vesivahingon aiheuttamia tuhoja, ja jatkaa kertomalla helposta ratkaisusta:

Vesivuotovahti havaitsee vesivuodon ja antaa käskyn, jonka myötä magneettiventtiili kiertää veden tulon poikki automaattisesti. Lisäksi magneettiventtiiliä voidaan ohjata myös niin, että kun viimeinen lähtijä kytkee päivän päätteeksi murtosuojauksen päälle, vedentulo loppuu saman tien.

3. Huomioi komponenttipulan tuomat lisähaasteet

Yritysten jatkuvuus on saanut uusia haasteita komponenttipulan myötä. Kilpailu asiakkaista on jo valmiiksi kovaa, joten turhat riskit on syytä minimoida. Riski vaikeasti saatavien erikoistyökalujen tai osien menettämiselle on järkevää ottaa vakavasti. Pahimmassa tapauksessa yritys ei voi tarjota palveluitaan ainakaan täydessä mittakaavassa asiakkailleen.

– Jos autokorjaamo ei voi tarjota asiakkaalle tarvittavaa varaosaa, koska se on murtovarkauden myötä viety, eikä uutta ole saatavilla hetkeen, niin jääkö asiakas odottamaan, vai siirtyykö hän seuraavalle palveluntarjoajalle? Rantanen kertoo esimerkin komponenttipulan tuomista lisähaasteista, ja jatkaa:

– Palataan alun esimerkkiin nosturia koskien. Pahimmassa tapauksessa kuparikaapelin irrottaminen rikkoo nosturin elektroniikkaa eikä varaosia olekaan saatavissa komponenttipulasta johtuen. Ei paljoa lohduta, että uusi kaapeli olisi saatavissa jollain aikataululla/viiveellä. Paikalle ehkä saadaan korvaava torninosturi ensi viikolla, mutta entäpä jos kyse onkin vaikka konepajasta ja sen siltanosturista...

4. Turvallisuudessa ei kannata ostaa “päivän kalaa”

Rantanen on huolissaan siitä, että osa yrityksistä päätyy turvallisuusratkaisujen kohdalla ammattilaisen sijasta “tee-se-itse” -ratkaisuun:

– Vaikka moni yritys joutuukin kiristämään lompakon nyörejä, on turvallisuus asia ja hyvin pieni kustannus, josta ei pitäisi tinkiä. Verkkokauppamyynnin lisääntyessä moni kuitenkin päätyy tilaamaan hälytysjärjestelmän itse ja kokoaa sen netistä löytyvien ohjeiden avulla. Hälytysjärjestelmä kannattaa hankkia kokonaispalveluna. Turvallisuuspalveluiden kohdalla ei kannata ostaa “päivän kalaa”, vaan panostaa siihen, että laite toimii nyt ja tulevaisuudessa.

Avarn Securityn hälytysjärjestelmien asennuksen ja huollon hoitaa ammattilainen. Järjestelmä on mahdollista räätälöidä yrityksen tarpeeseen sopivaksi: murtosuojaus, savuilmaisimet, vesivuotovahdit ja vartijakutsupainikkeet.

Kyse ei kuitenkaan ole pelkästä hälytysjärjestelmästä ja sen ylläpidosta. Avarn Securityn asentama hälytysjärjestelmä on yhteydessä hälytyskeskukseen, josta päivystäjät kutsuvat tarvittaessa paikalle vartijan minimoimaan lisävahinkojen syntymistä. Lisäksi, Avarn Securityn hälytyskeskus on vakuutusyhtiöiden hyväksymä (Finanssiala ry).

– Rikosilmoittimen suunnittelu, asennus ja huolto eli turvasuojaus on luvanvaraista liiketoimintaa. Jo sen pitäisi soittaa hälytyskelloja, että lainsäätäjä on katsonut tämän olevan ammattilaisen hommaa. Ammattilainen osaa valita laitetoimittajan repertuaarista oikeat laitteet oikeaan käyttötarkoitukseen ja ympäristöön. Näin yritys varmistuu siitä, että saa koko paketin. Yrittäjän ei tarvitse laittaa sormea suuhun siinä kohtaa, kun laitteessa ilmenee vika tai sitä pitäisi laajentaa.

Tutustu tarkemmin turvatekniikan asentajan työhön aiemmassa blogikirjoituksessa.

– Turvasuojauksen ohella myös vartioiminen on luvanvaraista liiketoimintaa ja niin ikään hyvästä syystä. On erittäin huono ajatus lähteä itse murtohälytykselle. Siinä altistaa itsensä äärimmäiselle vaaralle ja toisaalta voi päätyä itse syytettyjen penkille. Entäpä jos olet itse kesämökillä? Jonkun tuttavan, sukulaisen tai oman työntekijän pyytäminen/lähettäminen paikalle on vielä huonompi idea. Pitkän kokemukseni perusteella väitän, että hätäkeskus ei lähetä sen enempää poliisia kuin palokuntaa paikalle vain hälytysilmoituksen perusteella, Rantanen toteaa.

5. Hyödynnä pienille ja keskisuurille yrityksille suunniteltuja turvallisuuspalveluita

Yritysturva Lite on pienille ja keskisuurille yrityksille suunniteltu hälytysjärjestelmä kokonaispalveluna. Siitä löytyy valmis pakettiratkaisu, mutta se on myös täysin räätälöitävissä yrityksen tarpeen mukaiseksi. Hälytysjärjestelmä on moderni, langaton ja tyylikkään näköinen, joten se sopii tilaan kuin tilaan. Laite on helposti käytettävissä joko henkilökohtaisella koodilla, lähiluentatunnisteilla tai näppärän mobiilisovelluksen avulla.

– Me todella pidetään yrityksestä huolta alusta loppuun, eikä jätetä pulaan. Oli kyseessä mikä päivä vuodesta tahansa, meidän hälytysjärjestelmä huolehtii yrityksen turvallisuudesta ja on yhteydessä hälytyskeskukseen. Ei kannata ottaa riskiä ja jäädä odottamaan sitä tilannetta, kun vahinko oikeasti tapahtuu ja ruvetaan miettimään, että olisiko tämän voinut jotenkin estää, Rantanen summaa loppuun.

Erittäin kohtuullisella aloituskustannuksella ja pienellä palvelumaksulla saat lisäturvaa murto-, vesi-, palo- ja savuvahingoilta. Ennalta ehkäiseminen on tänä päivänä tärkeämpää kuin koskaan ja yrityksen jatkuvuuden kannalta jopa välttämätön sijoitus.

Tutustu Yritysturva Liteen ja pyydä tarjous!

• Turvallisuus

• hälytyskeskus
  • turvallisuuspalvelut
  • turvallisuusteknologia