BMW i Vision Circular –kestävän liikkuvuuden visio kiertotaloudessa

BMW i Vision Circular –kestävän liikkuvuuden visio kiertotaloudessa

BMW esittelee IAA Mobility 2021 -tapahtumassa Münchenissä näkemyksensä kestävästä liikkuvuudesta kiertotaloudessa. BMW i Vision Circular on 100-prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista tai uusiutuvista raaka-aineista valmistettu konseptiauto, joka on myös täysin kierrätettävissä.

BMW i Vision Circular on yksi viidestä konseptiajoneuvosta, jotka BMW Group esittelee IAA Mobility 2021 -tapahtumassa. Kaikkia viittä yhdistää sähköinen liikkuvuus, digitalisaatio ja vastuullisuus. Yhdessä ne vastaavat moniin liikkuvuustarpeisiin, ja ne mukautuvat nopeasti muuttuviin vaatimuksiin ja haasteisiin.

BMW i Vision Circular – visio kiertotaloudesta

BMW i Vision Circular -malli näyttää, millainen pienikokoinen, neliovinen BMW on tulevaisuudessa. Suunnittelussa on painotettu yhtä lailla vastuullisuutta ja ylellisyyttä. Täyssähköauto on suunniteltu kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.

– BMW i Vision Circular kuvaa kokonaisvaltaista lähestymistapaamme ja kattavaa näkemystämme kestävästä liikkuvuudesta. Se edustaa haluamme olla edelläkävijä ja liikkeellepaneva voima kiertotalouden kehittämisessä, sanoo BMW:n pääjohtaja Oliver Zipse.

BMW i Vision Circular on valmistettu pelkästään kierrätysmateriaaleista tai uusiutuvista raaka -aineista, ja se on täysin kierrätettävissä. Auto on suunniteltu yrityksen neljän kiertotalouden periaatteen (RE: THINK, RE: DUCE, RE: USE, RE: CYCLE) pohjalta. Tarkoituksena on näyttää, millainen kestävä tapa liikkua kaupungissa voisi olla vuonna 2040.

RE: THINK tarkoittaa autojen suunnittelun muuttamista täysin. BMW i Vision Circularissa kaikki prosessit ja valmistusmenetelmät on arvioitu uudelleen. Jokainen komponentti on arvioitu, minkä jälkeen osa joko poistetaan tai se muutetaan suljettuun materiaalikiertoon sopivaksi.

RE: DUCE tarkoittaa sitä, että vähemmällä saavutetaan enemmän. BMW i Vision Circular ilmentää tätä vähentämällä komponenttien, materiaaliryhmien ja pintakäsittelyjen määrää.

RE: USE viittaa siihen, kuinka kestävästi suunnitellun tuotteen käyttöiän pitäisi olla pidempi, mutta se voi myös tarjota rikkaamman tuotekokemuksen ajan mittaan. Yksi tapa saavuttaa tämä on sisällyttää tuotteisiin digitaalitekniikkaa ja luoda näin uusia kokemuksia. Toinen vaihtoehto on helpottaa yksittäisten materiaalien ja osien vaihtamista ja vaihtamista.

RE: CYCLE näkyy BMW i Vision Circularin "Secondary first" -periaatteessa, jossa painotetaan kierrätettyjen materiaalien käyttämistä. Tätä varten autossa käytetään rajoitettua määrää monomateriaaleja, jolloin yksittäiset osat voidaan vaihtaa helposti. Komposiittimateriaaleista koostuvia komponentteja vältetään kierrätyksen helpottamiseksi.

Kiertomuotoilu näkyy ulkopuolella

BMW:n puhdasoppinen etuosa Vision Circularissa näyttää miten RE: THINK- ja RE: USE -periaatteita voidaan soveltaa muotoilussa. Osien määrää on vähennetty selvästi.

• BMW-munuaisten kromatut tangot on tulkittu uudelleen ja muunnettu ne digitaaliseksi paneeliksi. Etuosassa oleva BMW-logo on kaiverrettu ja merkki on laserkaiverrettu.

• Puhdasoppisuus näkyy myös profiilissa: rakenteessa käytettyjen materiaalien määrä on minimoitu.

• Vision Circular -mallia ei ole maalattu ulkoa. Auto on pääosin valmistettu kierrätetystä ja eloksoidusta alumiinista, jonka pinta on vaalean kullan värinen. Takana olevat pinnat ovat lämpökäsiteltyä terästä, joka antaa Temper Blue Steel -värisävyn. Nämä ovat esimerkkejä maalaamisen korvaamisesta uusilla innovatiivisilla menetelmillä.

• "Vivid Blue Rubber" -renkaat on valmistettu sertifioidusta, kestävästi kasvatetusta luonnonkumista, ja ne näyttävät hieman läpinäkyviltä.

Kestävää ylellisyyttä sisustuksessa

Sisätiloissa BMW luo ylellisen ilmapiirin älykkäillä ja vastuullisilla materiaalivalinnoilla ja tuotantomenetelmillä. Sisustuksen tavoitteena on näyttää, mitä kiertotalous ja älykkäät materiaalivalinnat mahdollistavat tulevaisuudessa ja miten ne luovat uudenlaista jännittävää estetiikkaa.

• Tämä tarkoittaa oikean pohjamateriaalin käyttöä, mutta myös älykkäitä uusia liitostekniikoita, joilla vältetään liiman käyttö, Näin varmistetaan purkamisen ja lajittelun sujuminen elinkaaren lopussa.

• Jätteen minimoimiseksi kaikki komponentit ja materiaalit valmistetaan mittatarkasti, muun muassa 3D-tulostuksella. Kaikki ylimääräinen materiaali lähetetään aina takaisin materiaalikiertoon.

• Sisätilojen neljä istuinta on suunniteltu muistuttamaan huonekaluja. Etuistuimessa on kaksi erillistä lounge-istuinta, joissa on integroidut pääntuet. Niiden samettimainen verhoilu on valmistettu kierrätysmuovista, jota kevyt kullanvärinen alumiinikehys pitää yhdessä. Takana on purkamista helpottava pikalukitus, jotta metalli ja kangas voidaan erottaa helposti toisistaan kierrätettäviksi.

• Klassinen kojelauta muuttuu seuraavan sukupolven fygitaaliseksi (fyysis-digitaaliseksi) kokemukseksi. Kojelaudan kelluva V-muoto työntyy ohjaamoon.

• Tietonäyttö sijaitsee kojelaudan yläpuolella tuulilasin alareunassa ja vie BMW:n Head-Up-näytön aivan uudelle tasolle. Kaikki olennainen tieto heijastetaan tuulilasin alapinnalle koko leveydeltään.

Kaksisuuntainen lataus auton ja verkkovirran välillä

Innovatiivisen suunnittelun ja materiaalivalikoiman lisäksi BMW i Vision Circular visioi molempiin suuntiin toimivaa latausta: auto voi toimia liikkuvana energian varastointiyksikkönä ja toimittaa sähköä ympäristöön, esim. rakennuksiin ja muuhun infrastruktuuriin. Sähkö voidaan jopa lähettää takaisin sähköverkkoon kovan kysynnän aikoina.

Secondary First -strategia nostaa kierrätysmateriaalien osuutta

BMW lisää kierrätysmateriaalien osuutta ajoneuvoissaan. Tällä hetkellä ajoneuvojen valmistuksessa käytettävistä materiaaleista on lähes 30 prosenttia kierrätettyjä keskimäärin. Secondary First -strategian avulla BMW aikoo nostaa tätä lukua asteittain 50 prosenttiin. Siksi on ratkaisevan tärkeää, että kierrätysmateriaalin laatu, turvallisuus ja luotettavuus säilyvät samalla korkealla tasolla kuin uusien materiaalien. On myös välttämätöntä, että kierrätettyjen materiaalien saatavuus markkinoilla kasvaa merkittävästi. Tämän saavuttaminen edellyttää sekä toimialakohtaisia toimia että poliittisia aloitteita.

"Vuosi 2017 oli ensimmäinen kerta, kun maailman väestö käytti yli 100 miljardia tonnia resursseja vuodessa – tätä kehitystä meidän autoteollisuudessa on vastustettava", sanoi BMW AG: n hallituksen puheenjohtaja Oliver Zipse.

Kiertomuotoilu – ajoneuvot suunnitellaan kiertotalouteen

Kierrätysasteen nostamiseksi ja korkean laadun takaamiseksi materiaalit on saatava talteen puhtaimmassa muodossaan mahdollisimman varhain kierrätysprosessissa. Siksi autojen sisätilat on tehtävä suurelta osin monomateriaaleista, jotta niistä voi palata mahdollisimman paljon takaisin kiertoon auton elinkaaren lopussa.

BMW-konserni toimii siksi Circular Design -konseptin mukaisesti, jonka ansiosta ajoneuvot voidaan purkaa nopeasti ja kustannustehokkaasti. Näin varmistetaan, että uusiomateriaalien hinnat saadaan kilpailukykyisiksi. Kaikki alkaa suunnittelusta ja tuotannosta: kaikkien materiaalien on oltava hyödynnettävissä sekoittamatta erilaisia materiaaleja keskenään.

BMW i Vision Circularin lisäksi BMW Group esittelee:

MINI Vision Urbanaut – Uusi lähestymistapa liikkuvuuteen – auto tarjoaa houkuttelevan oleskelutilan, kun auto seisoo paikallaan. Tämä futuristinen konsepti mukautuu yksilön tarpeisiin, kehittää uusia näkökulmia auton suunnitteluun ja näin osoittaa MINI:n innovatiivisen näkemyksen kaupunkiliikenteestä.

BMW Motorrad Vision AMBY – Mukautuva konsepti tarjoaa moottoripyörän edut, mutta sitä voidaan ajaa myös pyöräteillä automaattisen nopeudenrajoituksen ansiosta.

BMW i Vision AMBY – Muuttuu tienpinnasta ja kuljettajan taitotasosta riippuen sähkömoottoripyörästä moottoripyöräksi ja takaisin.

BMW Motorrad Concept CE 02 – Kevyellä kaupunkiympäristöön suunnitellulla moottoripyörällä päivittäinen työmatka taittuu tyylikkäästi.

BMW Group myi yli 2,3 miljoonaa autoa ja yli 169 000 moottoripyörää vuonna 2020. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2020 oli 99 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 5,2 miljardia euroa. Vuoden 2020 lopussa yhtiöllä oli yhteensä 120 726 työntekijää.