Heli Lindqvist, Lukkotalo -  Lukko ja Kone Oy, Lukkoseppäpalvelut - BNI Pori Syke
Heli Lindqvist, Lukkotalo - Lukko ja Kone Oy, Lukkoseppäpalvelut - BNI Pori Syke

Heli Lindqvist on aktiivinen mestariverkostoituja

Heli Lindqvist (Lukkotalo – Lukko ja Kone Oy) on ollut mukana BNI Pori Syke -ryhmässä jo sen aloituksesta alkaen, eli reilun yhdeksän vuoden ajan. Hän on oikea mestariverkostoituja, jolle erilaisiin vastuurooleihin ja verkostoihin hakeutuminen on tullut tutuksi jo heti kouluajoilta lähtien. Sen jälkeen verkostoituminen on jatkunut mm. lukko- ja turvallisuusalan sekä yrittäjien järjestöissä ja usein Heli on löytänyt itsensä myös erilaisista vastuurooleista ja näiden järjestöjen ja yhdistysten hallituksesta.

Heli Lindqvist on aktiivinen puuhanainen ja oikea mestariverkostoituja. Hän on jo kouluajoilta lähtien ollut mukana erilaissa vastuurooleissa ja verkostoissa, aloittaen oman luokan puheenjohtajan pestistä. BNI:n lisäksi hän on toiminut myös mm. Porin yrittäjänaisissa sekä esim. Turvaurakoitsijaliitossa, jossa Heli on myös tällä hetkellä hallituksessa mukana.

Vinkin BNI-toiminnasta Heli sai turkulaisesta lukkoliikkeestä kollegaltaan, joka kertoi Porin seudulla aloittelevasta BNI-ryhmästä ja suositteli Heliä tutustumaan sen toimintaan. BNI:ssä Heli on siis ollut mukana jo BNI Pori Syke -ryhmän alusta alkaen, eli reilun yhdeksän vuoden ajan. BNI-uransa aikana Heli on myös päässyt toimimaan ryhmässään useissa eri vastuutehtävissä, sillä yhdeksän vuoden liikekumppanuuteen mahtuu jo aika monta puolivuotiskautta.

Heli kertoi ryhmän alkutaipaleelta tarinaa myös ryhmän nimen synnystä. Nimen ryhmälle keksi aikanaan Hanna Tuominen, joka on niinikään ollut BNI Pori Syke ryhmässä sen alusta asti. Hänen ajatuksissaan sanat ”Suosituksilla Yhdessä Kaikille Enemmän” muodostivat nimen SYKE, joka kiteyttää hyvin myös BNI:n perusidean ja Givers Gain -periaatteen. Syke sykkii Porissa hyvin edelleen ja ryhmässä on hieno henki ja kauppaa syntyy.

Heli mainitsee saavansa BNI-ryhmästä todella paljon energiaa ja puhtia päivään sekä laadukkaita kontakteja ja suosituksia. ”Kaikki saavat toisiltaan tukea ja on hyvä lähteä torstaiaamun kokouksen jälkeen jatkamaan työpäivää. Oman alan ulkopuolista osaamista ja tietoa on ryhmässä paljon tarjolla. BNI-porukasta saan nimenomaan asiakaskontakteja, kun taas monista oman alan verkostoista ei niinkään niitä asiakkaita löydy, vaan verkostoituminen on hieman erityyppistä.” Heli kuvailee.

Parasta BNI:ssä on Helin mielestä juuri verkostoituminen ja se, että saa uusia kontakteja. Hän kehuu, että on hienoa nähdä millainen voima suosituksilla oikein voi olla ja miten paljon helpompaa asioita on viedä eteenpäin, kun kontakti on niin sanotusti lämmin, eikä tarvitse lähteä kylmiltään kauppaa hakemaan.

Heli on BNI-uransa aikana tuonut huikean määrän kauppaa muille liikekumppaneille, yli 14,5 miljoonaa euroa! Ratkaisevana tekijänä tälle menestykselle Heli mainitsee omat verkostonsa, josta on löytynyt iso joukko yrittäjiä ja yrityksiä, joille on pystynyt suosituksia antamaan. ”On tärkeää tutustua kunnolla muihin liikekumppaneihin, ja sen jälkeen on tärkeintä pitää korvat auki sekä olla avoimesti kuulolla, jotta pystyy löytämään suosituksen paikkoja.” Heli toteaa.

Uusia BNI liikekumppaneita Heli kehottaa ottamaan rohkeasti kontaktia muihin liikekumppaneihin niin omassa ryhmässä kuin oman ryhmän ulkopuolellakin. Kannattaa kunnolla panostaa yhteyksien luomiseen ja toisiin liikekumppaneihin tutustumiseen. ”Itsestä ja omasta aktiivisuudesta kaikki lähtee liikkeelle, joten rohkeasti vaan yhteyttä ottamaan ja 121-tapaamisia sopimaan!” Heli sanoo.

Paljon on vuosien mittaan asiat menneet BNI:ssäkin eteenpäin ja esimerkiksi raportoinnit helpottuneet, kun Connect-järjestelmää on systemaattisesti kehitetty. Hienoa, että enää ei tarvitse pelata erilaisten lippujen ja lappujen kanssa, Heli toteaakin naurahtaen.

Lukkotalo on vuonna 1962 perustettu yritys, joka on toiminut yli 60 vuotta lukitus- ja turvallisuusalan asiantuntijana ja toimijana Porin alueella. Kyseessä on siis perinteinen lukkoliike ja myös perheyritys, jossa Heli Lindqvist toimii jo toisessa polvessa yrittäjänä vanhempiensa jalanjäljissä. Heli on ollut yrityksessä mukana vuodesta 1988 lähtien ja toiminut yrittäjänä vuodesta 2002 lähtien eli yli 20 vuotta.

Lukkotalo palvelee kaikkia lukitus- ja turvallisuusalan palveluita ja tuotteita tarvitsevia - asiakkaita löytyy niin yksityiseltä puolelta kuin myös yrityksistä, teollisuudesta sekä taloyhtiöistä, huoltoyhtiöistä ja rakennusliikkeistä. Lukkotalon tuotevalikoima on erittäin laaja, eli tuotteita myydään yksittäisistä avaimista lähtien aina isoihin turvallisuusjärjestelmiin ja automatiikkaan asti.

Monien muiden alojen tavoin myös lukitus- ja turvallisuusala on kehittynyt jatkuvasti ja kiihtyvällä vauhdilla. Jo 1980-luvulta lähti yleistymään sähköinen lukitus ja ala on kehittynyt valtavasti tietotekniikan kehityksen myötä. Heli kertoo, että lukkosepän pitää olla nykypäivänä todellinen moniosaaja – välillä lukkosepän pitää olla myös puuseppä, välillä metallimies ja toisinaan taas elektroniikkamies, että hän osaa huoltaa tai vaihtaa sähköisetkin lukitukset. Nykyisin monia lukkoja ohjataan myös mobiililaitteilla, joten sekin puoli täytyy osata. Jatkuva kehitys vaatii tietysti jatkuvaa kouluttautumista ja osaamisen aktiivista ylläpitoa, johon yrityksenoman panostuksen lisäksi saadaan tukea myös isoimmilta päämiehiltä, kuten Abloylta.

Helin yhteystiedot löydät täältä:

Tutustu Lukkotalon palveluihin ja tuoteisiin täällä: