Kuinka opit muistamaan nimiä paremmin

Kuinka opit muistamaan nimiä paremmin

Oletko sinä hyvä muistamaan ihmisten nimiä? Useimmat meistä ovat valmiita myöntämään, ettemme ole. Ja erityisen haastavaa nimien muistaminen on isoissa verkostoitumistapahtumissa ja konferensseissa. FastCompany-sivustolla julkaistussa artikkelissa asiantuntijat kertovat vinkkejä parempaan nimien muistamiseen ja mukana asiantuntijana on myös BNI yritysverkosto-organisaation perustaja ja kirjailija Ivan Misner. Ohessa suomennettu tiivistelmä artikkelista.

Ivan Misner muistuttaa artikkelissa, ettei kannata ajatella, että olisi huono muistamaan nimiä. Monet ihmiset ajattelevat, että muut ovat syntyjään parempia muistamaan toisten nimiä, mutta itse asiassa kyseessä on harjoiteltavissa oleva taito. Laura Crandall, työpaikan viestintävalmentaja ja Harvard Extension Schoolin ohjaaja, on samaa mieltä. Sen sijaan, että sanoisit: "Olen niin huono nimien kanssa”, sitoudu mieluummin parantamaan nimimuistiasi

Nimimuistia voit parantaa esimerkiksi näitä kuutta työkalua käyttämällä:

1. Harjoittele aktiivista kuuntelua

Kuuntele tarkasti, kun joku esitellään ja vältä sitä, että keskittyisit miettimään mitä itse aiot sanoa seuraavaksi.

2. Toista nimi heti

Kun sinut on esitelty, pyydä henkilöä toistamaan nimensä, varsinkin jos se on vaikea lausua tai se on epätavallinen, Misner sanoo. Toista sitten heidän nimensä itse. "Toisto istuttaa nimen aivoihisi tehokkaammin ja sen sanominen ääneen saa sinut muistamaan sen todennäköisemmin " hän sanoo.

Lisää henkilön nimi keskustelun aikana, esimerkiksi kysymällä: "Mistä olet kotoisin, Nick?" Tai esittele heidät jollekulle toiselle huoneessa, jonka tunnet. Nämä toimet eivät toimi vain lisätoistona, vaan ne myös osoittavat henkilölle, että välität tarpeeksi muistaaksesi heidät, Misner sanoo.

3. Muodosta nimestä jokin assosiaatio mielessäsi

Muistimestarit käyttävät usein assosiaatiota muistaakseen asioita tai listoja. Voit esimerkiksi yhdistää henkilön nimen johonkin visuaaliseen mielikuvaan.

"Esimerkiksi jos tapaat jonkun nimeltä Lily, saatat kuvitella liljan kukan hänen kasvojensa viereen", Todtfeld sanoo. "Tai yhdistä heidän nimensä selkeään kasvonpiirteeseen. Esimerkiksi Brian, jolla on tuuheat kulmakarvat." Riimittely saattaa myös tehdä nimestä mieleenpainuvan hän lisää. Esimerkiksi mielikuva "Mike on a bike” tai “Sam eating ham".

4. Hyödynnä oppimistyyliäsi

Itsellesi ominaisin oppimistapa voi myös auttaa sinua muistamaan nimiä. Jotkut meistä ovat visuaalisia oppijoita, kun taas toiset ovat ääni- tai kineettisiä oppijoita. Auttaisiko sinua esimerkiksi, jos pyydät henkilöltä käyntikortin ja katselet hetken hänen nimeään kirjoitettuna?

5. Valmistaudu etukäteen

Jos esimerkiksi osallistut suureen konferenssiin, voisitko tutustua osallistujaluetteloon etukäteen? Katherine R. Hutt, PR-yritys Nautilus Communicationsin toimitusjohtaja kertoo, että joskus hän etsii osallistujia LinkedInistä ja jopa ottaa kuvakaappauksen heidän nimestään ja valokuvastaan, jotta voi palata siihen myöhemmin.

6. Myönnä muistamattomuutesi

Niin kovasti kuin yritätkin, on mahdollista, että kuitenkin unohdat jonkun nimen. Hutt kertoo, että joskus on paras vain myöntää muistamattomuutensa ja sanoa vaikkapa jotain sellaista kuin: "Minulla on huono nimimuisti, mutta loistava kasvomuisti, joten tiedän, että olemme tavanneet ennenkin” ja esitellä sitten itsensä. Yleensä ihmiset vastaavat tähän kertomalla nimensä ja yrityksensä ja saattaapa moni myös samaistua huonoon nimimuistiin.

Ihmisten nimien muistaminen on tärkeä sosiaalinen taito, jota ei kannata ohittaa olankohautuksella. Se osoittaa tarkkaavaisuutta ja kunnioitusta. Misner muistuttaa: ”Kun muistat jonkun, sinusta tulee mieleenpainuvampi. Siitä tulee hyvä mieli, koska ihmiset haluavat tulla muistetuksi. Kun muistat heidän nimensä, he todennäköisemmin muistavat sinut."

Alkuperäisen englanninkielisen artikkelin voit lukea täältä: How to get better at remembering names (Fast Company)