Vuodenvaihteessa on hyvä pohtia tulevaa vuotta, tavoitteita ja menestyksen eväitä

Menestyksen psykologiaa vuodenvaihteeseen

Lähes vuosisata sitten vaikuttaneen teollisuuspohatta Andrew Carnegien perustaman Carnegie Foundationin tutkimusten mukaan menestyksen päätekijät ovat tieto, taito ja asenne. Näistä kolmesta asenne on merkitykseltään ylivertainen – se ratkaisee JOPA 85-prosenttisesti, menestytkö vai et. Siitä huolimatta, että tieto ja taito ovat tärkeitä, niiden merkitykseksi jää vain 15 %. Ohessa vuodenvaihteeseen sopivia vinkkejä menestysasenteen rakentamiseen.

Usko omaan menestykseesi

Merkittävin yksittäinen tekijä menestyksessäsi on se, mitä uskot voivasi saavuttaa. Menestyvät ihmiset uskovat järkkymättä siihen, että heillä on kyky menestyä. He eivät ruoki ajatusta epäonnistumisesta, eivätkä näe sitä edes vaihtoehtona. Oikeanlainen positiivisuus merkitsee sitä, että sinä - vailla epäilyksen häivää – uskot omaan menestykseesi.

Käytä tahdonvoimaasi

Toinen tärkeä tekijä on tahdonvoima. Tahdonvoiman polttoainetta on luottamus omaan tekemiseen ja tavoitteiden saavuttamiseen. Se perustuu uskoosi siitä, että pystyt voittamaan kohtaamasi esteet ja vastoinkäymiset. Pystyt kasvattamaan tahdonvoimaasi sinnikkyydellä, tekemällä määrätietoisesti työtä tavoitteittesi eteen, tutkimalla ja pitämällä tavoitteesi kristallinkirkkaina mielessäsi. Mitä selkeämmin menestys on päivittäin mielessäsi, sitä vahvemman tahdonvoiman pystyt luomaan.

Päätä menestyä

Itsensä johtaminen, itsekontrolli ja itsekuri ovat asioita, jotka jokaisen menestyksestä haaveilevan on hallittava. Päätä keskittyä asioihin, joita tavoittelet ja unohda kaikki ajatukset, kuten pelko, epäonnistuminen ja negatiivisuus. Luo itsellesi mielikuvia ja ajatuksia päämääristäsi ja tavoitteistasi.

Huippu-urheilijat ovat käyttäneet tätä strategiaa pitkään ja todistanet sen toimivan. Aivomme toimivat siten, että se mitä ajattelemme ja mitä toistamme itsellemme riittävän usein, muodostuu uskomukseksemme ja meille todeksi. Tämä voi olla aluksi vaikeaa, mutta harjoituksen ja toistojen kautta pystyt kehittämään itsellesi taidon, minkä avulla ajatuksesi keskittyvät suurimman osan aikaa omiin tavoitteisiisi. Tämän taidon avulla pystyt nostamaan merkittävästi suoritustasoasi ja muuttamaan tulevaisuutesi.

Innostuminen, Onnistuminen ja Onnellisuus

Työskennellessämme askel askeleelta kohti päämääräämme ja nähdessämme asioiden kehittyvän, itseluottamuksemme kasvaa. Menestyksen tunne motivoi meitä eteenpäin. Onnistumiset antavat meille voimaa voittaa isojakin vastoinkäymisiä matkalla menestykseen. Onnistuminen luo innostusta ja innostus luo onnistumisia ja lisää onnellisuuden tunteita.

Mitä jokainen meistä voi tehdä välittömästi

Nämä harjoitukset sopivat erityisen hyvin vuodenvaihteeseen, tai muuhun hetkeen, jolloin toivot muutosta. Käytä siis hetki aikaasi, vaikkapa joulun välipäivinä, näiden asioiden pohtimiseen.

• Pohdi mihin uskot ja määrittele tärkeimmät arvosi, joista et ole valmis tinkimään missään tilanteessa.
  • Kirjoita ylös päämääräsi ja tavoitteesi selkeästi. Aseta ne itsellesi nähtäville ja suunnittele säännöllisesti, mitä voit tehdä heti niiden saavuttamiseksi.
  • Identifioi heikkoutesi ja tee suunnitelma, miten ryhdyt heti kehittämään itseäsi näillä alueilla.
  • Tee itsesi kanssa sopimus edellä mainituista asioista, noudata sitä ja toimi.

MUKAVAA JOULUN AIKAA JA MENESTYKSEN VUOTTA 2023 SINULLE!

Kirjoittajana Petri Niskanen, Aluejohtaja, BNI Finland