BNI bisnesverkostossakin ryhmän kulttuuri luo pohjan menestykselle

Organisaatiokulttuuri menestyksentekijänä

Kulttuuri on jokaisen yrityksen, organisaation ja BNI-ryhmän verenkiertojärjestelmä, joka mahdollistaa positiivisen kehityksen – tai sitten ei!

Arvoista, toiminta-ajatuksesta, visiosta, strategiasta, tavoitteista ja suunnitelmista puhutaan tänä päivänä paljon. Niiden vaalimiseen ja kehittämiseen panostetaan, mikä oikein onkin. Usein kuitenkin unohdetaan kulttuurin merkitys ja sen rooli tuloksissa ja yhteisön, organisaation tai BNI-ryhmän hyvinvoinnissa.

Jos yhteisön kulttuuri ja tavat ovat muodostuneet Givers Gain -hengen mukaisiksi ja hyvällä fiiliksellä tuloksiin tähtääväksi, niin ryhmällä on hyvät mahdollisuudet selviytyä haasteellisista ajoista yhdessä ja toisiaan tukien. Jos taas kulttuuriin on pesiytynyt huonoja piirteitä – mitkä hiljaisesti hyväksytään – niin ”veri ei kierrä kunnolla” eikä kulttuuri toimi kivijalkana tekemiselle.

Kun haluat saada aikaan merkittävää eteenpäin vievää kehitystä, niin ensin on kartoitettava ryhmään muodostuneen kulttuurin vahvuudet ja heikkoudet, rakennettava kehitystavoitteet ja pyrittävä motivoimaan ryhmäläiset sitoutumaan kulttuurin kehittämiseen. Joskus tämä vaatii pientä ”napsua” pään sisällä ja tavassa ajatella.

Yhteisön kehittämistyössä on kartoitettava oman kulttuurin vahvuudet ja käytettävä niitä hyväksi. On myös rehellisesti tiedostettava kulttuurin heikkoudet ja lähdettävä määrätietoisesti raivaamaan karikoita pois alta.

On myös ymmärrettävä aikojen saatossa kulttuuria muovanneet ilmeiset ja pinnan alla vaikuttavat tekijät. Niitä ovat mm. aiemmat johtoryhmät, konsultit, vahvat mielipidevaikuttajat ja ryhmään pikkuhiljaa muodostuneet toimintatavat ja meidän ympäröivän maailman muutokset. Historiasta ja ryhmäläisten aiemmin saavuttamista hyödyistä jää myös vahva muistijälki. Tärkeässä roolissa ovat lisäksi yhteisön arvot. Eivät vain kokouksissa, nettisivuilla tai perehdyttämismanuaalissa näytettävänä listana, vaan siinä, miten niiden mukaan toimitaan päivittäin.

Unelmia ja päämääriä kohden kuljettaessa yhteisen vision ja tavoitteiden on oltava jokaisen tiedossa. Epätietoisuus ja epävarmuus siitä mitä tavoitellaan ovat varmoja motivaation tappajia. Vaikka kykyä olisikin, ne tappavat helposti halun. Jokaisen on tiedettävä mitä yhdessä tavoitellaan! Jos kyky ja halu asetetaan vastakkain, halu on tärkeämpi. Ilman halua kyky menettää merkityksensä.

Kulttuuria kehitettäessä olennaista on
• oivaltaa kulttuurin merkitys tuloksiin
• sisäistää kulttuuriin vaikuttavat osatekijät
• kartoittaa organisaation vahvuudet ja heikkoudet
• ymmärtää arvojen, tulosten ja kulttuurin välinen suhde
• omata rohkeutta olla jämäkkä ja tarttua epäkohtiin ripeästi
• konsultin, vastuuhenkilöiden ja liikekumppanien halu kantaa oma vastuunsa ryhmässä
• hyväksyä kehitysprosessin mukanaan tuomat pullonkaulat
• olla hereillä ja seurata kehitystä olemassa olevia johtamisen mittareita käyttäen
• pitää koko ryhmä ajan tasalla suunnasta mihin ollaan menossa

Kulttuuri on ratkaiseva tekijä siinä mitä olemme ja mitä saamme aikaan. Se on läsnä kaikessa mitä organisaatio tekee. Peter Druckeria siteeraten: Kulttuuri syö strategian aamupalaksi!

Kirjoittajana Petri Niskanen, Aluejohtaja, BNI Finland