Petri Mäkiharju työskentelee BNI:n tahtiin

Petri Mäkiharju työskentelee BNI:n tahtiin

Petri Mäkiharjun työarkea rytmittää ja tekemistä vauhdittaa hyvin pitkälti BNI ja sen mukanaan tuoma verkosto. Petri toimii Suomen BNI:ssä aktiivisesti niin liikekumppanina kuin konsulttinakin ja tuntee BNI-konseptin koukerot sekä livekokousten että BNI Onlinen puolelta.

Vahva tausta viihdeteollisuudessa

Petri Mäkiharju (ArtXperience Oy) omaa vahvan taustan viihdeteollisuudessa ja nimenomaan sen musiikkipuolelta. Musiikkibisneksestä on kertynyt kokemusta esiintymislavankin puolelta, mutta sieltä hän on pikkuhiljaa siirtynyt enemmän taustajoukkojen puolelle, jossa hän on tehnyt tuotantoa, tekniikkaa, myyntiä ja markkinointia ja käytännössä kaikkea alaan liittyvää.

Petrille on karttunut hyvä käsitys koko viihde- ja musiikkitapahtumien kentästä, sillä hän on itse kiertänyt tuhansia tapahtumia ja oppinut tuntemaan asiakkaiden tarpeet sekä tapahtumien rakenteet, ja tietää mihin kaikkeen täytyy olla varautunut. Tällä hetkellä häntä työllistävät pääosin yritystapahtumat sekä yksityisten toimeksiantajien tapahtumat eli kaikki erilaiset yksityisjuhlat, joita ihmiset järjestävät. Petrin työarkea rytmittää ja tekemistä ohjaa hyvin pitkälti BNI ja sen mukanaan tuoma verkosto. Kaikki hankinnat esimerkiksi löytyvät helposti BNI:n kautta ja tekijät löytyvät tarvittaessa myös vaikkapa naapurin projekteihin BNI-verkostosta.

Liikekumppaniksi ja vastuurooleihin

Petri lähti mukaan BNI-toimintaan ensin liikekumppanina, kun hänen silloisen vakuutusyhtiönsä edustaja kutsui hänet viitisen vuotta sitten vieraaksi BNI Tampere Titanium -ryhmän kokoukseen. Alkuun hän ei monen muunkin BNI-vieraan tavoin tiennyt yhtään mihin olen menossa. Petri kertookin, että häntä jopa hieman alkuun epäilytti, onko tämä oikeasti hänen juttunsa. Jokin BNI:ssä kuitenkin veti puoleensa ja hänelle tuli vahvasti fiilis, että katuu vielä, jos ei ”katso tätä korttia”. Nyt Petri toteaa, että ei ole todellakaan tullut kaduttua mukaan lähtöä eikä ole uusintojen kohdalla tarvinnut kertaakaan miettiä kahta kertaa, että vieläkö lähteä mukaan.

Petrillä tuli nyt jo viisi BNI-liikekumppanuusvuotta täyteen ja alusta alkaen hän on ollut mukana myös vastuurooleissa, jotka tuntuivat heti luontevilta ottaa vastaan. Melkein kaikki vastuuroolit onkin tullut käytyä liikekumppanina läpi. Petri pitää vastuurooleissa toimimisen mahdollisuutta todella arvokkaana, sillä hänestä tuntuu, että toiminnasta on saanut paljon enemmän irti, kun on ollut aktiivisesti mukana pyörittämässä hommaa. BNI Tampere Titaniumista Petri siirtyi ryhmän lopettaessa toimintansa BNI Tampere Alpha -ryhmään, josta hän on juuri siirtynyt BNI Online Premium Suomi -ryhmän liikekumppaniksi.

BNI urapolku vei konsultiksi

Luonnollinen jatkumo johtoryhmätehtävien jälkeen oli edetä BNI-urapolkua pitkin ensin lähettiläskoulutukseen ja Poriin BNI-lähettilääksi sekä jatkaa siitä sitten BNI-konsulttikoulutukseen. Oman BNI-ryhmän suunnittelu ja rakentaminen alkoi jo konsulttikoulutuksen aikana, mutta korona pandemian myötä ryhmä muuttui lopulta online-ryhmäksi. Siirtyminen BNI online-konseptin puolelle ja online-ryhmän perustaminen tuntuivat Petristä luontevalta, sillä hän oli koronarajoitusten alkaessa omassa ryhmässään puheenjohtajan roolissa, ja joutunut siten jo tutustumaan online-maailmaan ja etäyhteyksillä ryhmän vetäminenkin tuntui tutulta.

BNI-yhteistyöstä syntyi uusi yritys

Ensimmäiset BNI-vuodet Petri oli mukana BNI-liikekumppanina oman yrityksensä BMusicin nimissä, mutta nykyisin BMusicin ohjelma- ja tapahtumatuotanto-liiketoiminta on siirtynyt uudelle yhtiölle ArtXperience Oy:lle, joka on syntynyt BNI-yhteistyön pohjalta. ArtXperience sai alkunsa tapahtumaketjusta, jossa BNI Online -kokouksessa vierailleen liikekumppanin kanssa sovittu 121-tapaaminen johti suositukseen ja uuteen projektiin tapahtumatuottajana. Tästä projektista lähti syntymään ArtXperience Oy, jossa viisi perustajajäsenistä on BNI-liikekumppaneita. Uuden yrityksen syntyminen on upea BNI-yhteistyön voimannäyte ja esimerkki siitä, mitä huolella rakennetun luottamuksen ja hyvän yhteistyön kautta voi syntyä.

Lisää konsultintehtäviä

Nykyisin Petri toimii konsulttina kahdelle BNI-ryhmälle: BNI Online Synergia Tampere ja BNI Lakeus Seinäjoki. Petrin mukaan on iso rikkaus, että saa olla konsulttina mukana kahdessa hyvin erilaisessa ryhmässä ja oppii näkemään kummankin koseptimuodon vahvuudet ja kehitystarpeet.

BNI Online Synergia Tampere on edelleen tuore ryhmä, jolla tuli vasta vuodenvaihteessa vuosi täyteen ja se elää kutakuinkin normaalia nuoren ryhmän elämää. Ensimmäisen vuoden jälkeen ryhmässä on ollut jonkin verran luonnollista poistumaa, mutta nyt ryhmässä on taas hyvä kasvun meininki.

Seinäjoen BNI-ryhmä puolestaan lanseerattiin kutakuinkin juuri korona-ajan alkaessa, ja ennen kokoontumisrajoituksia ehdittiin pitää vain muutama kokous. Hankalan ajoituksen myötä ryhmä palautui uudelleen ns. CORE-ryhmäksi. Petri sai Seinäjoen ryhmän konsultin tehtävät huhtikuussa projektiksi itselleen ja asetti tavoitteeksi, että ryhmä pyritään saamaan kesään mennessä kasaan ja auki.

Seinäjoen ryhmässä on nyt hyvä miksaus alusta asti mukana olleita BNI-liikekumppaneita ja aivan uusia BNI-liikekumppaneita. Ryhmään on saatu erittäin aktiivisen oloinen porukka melko laajalta alueelta Seinäjoen ympäristöstä. Joitakin viikkoja sitten vaihdettiin kokouspaikaksi Lounaskahvila Aisakello, jossa infotilaisuuksia pidetään nyt viikoittain tiistaiaamuisin. Vielä ehtii hyvin tutustumaan tähän dynaamiseen aloittavaan ryhmään ennen kesää!

Hyödynnä rohkeasti BNI-urapolkua

Petri suosittelee BNI-urapolkua liikekumppanista konsultiksi muillekin. Koko polku antaa vastuurooleista asti hyvät kasvun ja itsensä kehittämisen mahdollisuudet. Petri korostaakin, että kaikki vastuuroolit ovat ihan yhtä tärkeitä kuin konsultin rooli ryhmässä ja niistä kaikista saa itselleen paljon sisältöä ja laajempaa ymmärrystä BNI-konseptista sekä verkostoitumisesta. Urapolkuun tutustuminen on kaikille siis suositeltavaa siitä riippumatta kiinnostaako eteneminen aina konsultiksi asti. Ja vastuurooleihin kannattaa ehdottomasti lähteä mukaan, sillä jokaisessa roolissa oppii eri asioita.

Tutustu Petriin:

Tutustu ArtXperience Oy:N toimintaan: