Petri Mäkiharju viihtyy BNI:ssä useissa rooleissa

Petri Mäkiharju viihtyy BNI:ssä useissa rooleissa

Tapahtumajärjestäjä ja pitkän linjan muusikko Petri Mäkiharju tekee hartiavoimin töitä oman ryhmänsä ja BNI Finlandin eteen. Vastuutehtäviä hoitaessaan hän kokee sukeltavansa syvemmälle konseptin ytimeen ja saavansa toiminnasta paljon lisäarvoa.

Tampere Titanium-ryhmän aktiivi Petri Mäkiharju on tehnyt pitkän uran muusikkona sekä klassisen että kevyen musiikin saralla. Uran alusta asti hän on hoitanut myös tapahtumatuotantoa ja -tekniikkaa, aluksi itselle ja kavereille ja sittemmin muillekin. Nyt pääosa Mäkiharjun työajasta kuluu tapahtumajärjestäjänä.

”Olen saavuttanut muusikkona asettamani taiteelliset tavoitteet ja saanut soittaa upeissa kokoonpanoissa Suomessa ja maailmalla. Nyt intohimoni on kehittää yritystäni ja työnnellä muita artisteja keikoille”, Mäkiharju naurahtaa.

Petri Mäkiharjun BMusic -yritys tarjoaa kaikki tapahtumien järjestämiseen kuuluvat palvelut. Suunnittelu, tuotanto ja toteutus onnistuvat vaikka avaimet käteen -periaatteella. Artistivalikoima kattaa kaikenlaiset musiikkigenret popista klassisen musiikin huippuartisteihin, ja lisäksi esiintyjäkaartiin kuuluu juontajia, taikureita, stand up-koomikoita ja sirkustaiteilijoita.

BNI tukena myös poikkeusaikana

Liittyessään Titanium-ryhmään kolme vuotta sitten Petri Mäkiharju ei oikein tiennyt mihin oli ryhtymässä. Givers Gain eli vastavuoroisen auttamisen periaate kuitenkin tuntui niin omalta, että hän halusi olla alusta asti täysillä toiminnassa mukana.

”Tartuin heti ensimmäiseen tarjottuun vastuutehtävään ja siitä asti olenkin hoitanut koko ajan jotakin tehtävää ryhmässä. Olen niiden kautta saanut runsaasti lisää ymmärrystä konseptista”, Mäkiharju pohtii.

BNI:n avulla Petri Mäkiharju on pystynyt kehittämään yrityksensä toimintaa ja saanut runsaasti uusia, luotettavia yhteistyökumppaneita. Esimerkiksi online-tapahtumien polkaiseminen käyntiin viime vuonna sujui ripeästi BNI-yritysten tuella. Mäkiharju yhteistyökumppaneineen hoiti ansiokkaasti myös tammikuisen BNI kick off -online-tapahtuman järjestelyt.

Petri Mäkiharju uskoo online-tapahtuminen tulleen jäädäkseen. Etätapahtumat ovat jatkossakin erinomainen tapa koota yrityksen henkilöstö yhteen, jos työntekijöitä on ympäri Suomea tai eri puolilla maailmaa.

”Mitään tapahtumaa ei kannata jättää järjestämättä poikkeustilan vuoksi. Esimerkiksi firman pikkujoulut tai kesäjuhlat onnistuvat hienosti myös online-ympäristössä. Kaikille voidaan tilata kotiin samat ruuat, bileissä voi esiintyä bändi ja vaikka taikuri ja porukkaa voidaan jakaa juttelemaan eri huoneisiin”, Mäkiharju luettelee.

Konsultin tehtävät ovat luonteva jatke Petri Mäkiharjun BNI-polulle ja hän rakentaakin parhaillaan pysyvää online-ryhmää Pirkanmaalle. Kunnianhimoisena tavoitteena on avata ryhmä jo kevään aikana.

Normaalioloissa Mäkiharju viettää suuren osan vapaa-ajastaan kiekkokaukaloissa ja jalkapallokentillä. Perheeseen kuuluu muusikkovaimo ja 15-vuotias poika, joka hänkin opiskelee musiikkia, instrumenttina rummut. Pojalleen Petri Mäkiharju ei välttämättä toivo muusikon uraa, ellei siihen ole polttavaa kutsumusta.

Teksti Hanna Kallio, kuva Raisa Taurinka, Visual RAMA