Teija Tiilola (Lasten Päivän Säätiö), BNI Stadi Helsinki

Teija Tiilola - Hyvällä asialla ja huvin vuoksi

BNI Stadi Helsinki -ryhmän Teija Tiilola (Lasten Päivän Säätiö) on työskennellyt Linnanmäen huvipuistossa jo 20 vuoden ajan. Hän on aina ollut myyntihenkinen ja kuvailee itseään monitoimi-ihmiseksi, joka on hoitanut monenlaisia työtehtäviä assarin hommista taloushallinnon töihin. Ekstroverttinä hän on aina tykännyt olla kenttätyössä ja ihmisten kanssa tekemisisissä, niinpä asiakaspalvelutyö on myös hänen vahvuusalueitaan. Viimeiset kahdeksan vuotta Teija on keskittynyt Linnanmäellä B2B-myyntiin eli auttanut siellä yrityksiä erilaisten tapahtumien järjestämisessä.

Säätiötaustainen huvipuisto tukee lasten hyvinvointia

Teija kertoo, että yksi parhaista puolista Linnanmäellä työskentelyssä on, että saa olla tekemässä hyvää ja tehdä todella merkityksellistä työtä. Linnanmäen mission ja olemassaolon tarkoitus on kerätä varoja lastensuojelutyöhön. Se on siis säätiötaustainen huvipuisto, jollaisia ei koko maailmassakaan ole kovin montaa. Tämän taustan johdosta myös jokainen Linnanmäen huvipuistovieras on iloisten huvipuistoelämysten ohella myös hyväntekijä.

Linnanmäen huvipuiston on perustanut kuusi lastensuojelutyötä tekevää järjestöä vuonna 1950. Vuonna 1957 nämä järjestöt perustivat Lasten Päivän Säätiön, johon siis edelleen kuuluvat Barnavårdsföreningen i Finland, Ensi- ja turvakotien liitto ry, Lastensuojelun Keskusliitto ry, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry, Parasta Lapsille ry, Pelastakaa Lapset ry. Kaikkien näiden järjestöjen tavoitteena on lisätä lasten hyvinvointia sekä edellytyksiä ja mahdollisuuksia kohti parempaa aikuisuutta.

Arvot käyvät yksiin BNI:n kanssa

#yhdessä-häshtäg on linnanmäkeläisten keskuudessa paljon käytetty ja se onkin Linnanmäen arvoihin kuuluva tapa tehdä asioita. Yksin tekemisen sijaan suositaan yhdessä tekemistä ja yhteistyötä. ”Kukaan ei ole yksinään mitään, aina tarvitaan myös muita” Teija kuvailee.

Yhdessätekemisen meininki toteutuu myös BNI-toiminnassa, jossa Lasten Päivän Säätiö on nyt mukana toista vuottaan. Ensimmäisen vuoden säätiö oli tutustumassa toimintaan maksuttomalla liikekumppanuudella hyväntekeväisyysjärjestönä. Teija kertoo, että aikanaan vaati pientä suostuttelua ja jonkin verran aikaa ennen kuin hän lämpeni idealle ja sai kunnolla selville mistä BNI:ssä ylipäänsä oikein on kyse.

Mukaan lähtemiseen vaikuttivat myös BNI Stadi Helsinki -ryhmässä mukana olleet ihmiset, jotka olivat Teijan kertoman mukaan todella kivoja ja iloisia sekä ottivat hänet sydämellisesti vastaan. Niinpä hänestä rupesi tuntumaan, että hän sopii hyvin tähän porukkaan. Luonteeltaan Teija on itsekin auttavainen, joten BNI:n Givers Gain -periaate ja auttamisen kulttuuri sopivat hänelle hyvin. Tämä toimintatapa istuu hyvin myös Linnanmäen arvoihin.

Itsensä kehittämistä ja sparrausapua

Teija kertoo, että myös BNI:n tarjoamat mahdollisuudet itsensä kehittämiseen vaikuttivat BNI:hin mukaan lähtemiseen. Runsaasti monenlaista kokemusta jo omaavalle ammattilaiselle verkostoituminen on yksi tärkeimmistä itsensä kehittämisen muodoista. BNI:n kautta Teija on saanut myös hyvän näköalapaikan siihen, missä myyntiä tehdään ja millä tavalla.

Teija kehuu, että BNI Stadi Helsinki -ryhmästä löytyy ammattitaitoista porukkaa, joiden kanssa on hyvä sparrailla eri asioista. Näin saa tukea omien pohdintojen ja ajatusten työstämiseen sekä voi itse antaa tukea muille liikekumppaneille. Varsinkin nuoremmille liikekumppaneille Teijan kaltaisella kehäketulla onkin paljon kokemusta ja osaamista jaettavana. Lisäksi tietysti tärkeässä roolissa ovat ryhmän kautta saadut kaupan mahdollisuudet.

Luottamus toisiin liikekumppaneihin on syventynyt entisestään toisen mukanaolovuoden myötä. Teija toivoo, että tulevaisuudessakin kaikki kantavat kortensa kekoon ja tuovat vieraita ryhmään. On tärkeää, että kaikki tekevät töitä ryhmän eteen, eikä kokouksiin tulla vain hengailemaan. ”Kun yrittää parhaansa ja pikkuisen enemmän niin kaikki menee hyvin” Teija kiteyttää.

Suositus muillekin järjestöille

Teija suosittelee BNI-toimintaan tutustumista muillekin järjestöille. Hänen mukaansa tutustumaan kannattaa lähteä ihan jo verkostoitumismahdollisuuksien takia, sillä BNI tarjoa upean tilaisuuden tutustua eri alojen ihmisiin. Lisäksi tällainen bisnesverkosto antaa mahdollisuuksia kehittyä itse ja verkostosta on mahdollista löytää myös uusia ideoita järjestömaailmaan. BNI-verkostosta saa siis paljon muutakin kuin kauppaa. Täytyy olla kuitenkin valmis myös itse sijoittamaan aikaa, sillä läsnäolo kokouksissa on todella tärkeää.

BNI Linkittäytyy Lintsillä

Heinäkuun alussa on BNI-väelle tarjolla iloista yhdessäoloa, kun kaikki liikekumppanit on kutsuttu Linnanmäelle yhteiseen perhepäivään, johon kannattaa osallistua ihan vaan jo huvinkin vuoksi. Tilaisuus on myös hyvä verkostoitumismahdollisuus jossa pääsee tapaamaan myös muita kuin oman ryhmän BNI-liikekumppaneita. Samalla tehdään yhdessä hyvää ja autetaan keräämään varoja lasten hyvinvoinnin edistämiseen.

Linnanmäelle kannattaa kaikkien muidenkin suunnata kivaa kesäpäivää viettämään, sillä huvipuistoelämysten lisäksi voi olla hyvillä mielin, että on samalla edistänyt lasten hyvinvointia.

Tutustu Teijaan:
Teija Tiilola (Lasten Päivän Säätiö) – BNI Satadi Helsinki