TOP 10 – Hyvän verkostoitujan ominaisuudet

TOP 10 – Hyvän verkostoitujan ominaisuudet

Hyvä bisnesverkosto ei synny itsestään, vaan se vaatii myös työtä. Englanninkielinen verkostoitumista tarkoittava termi onkin tässä mielessä hyvin osuva: netWORKing. Se kuvastaa hyvin, että vaikka verkostoituminen olisi sinulle kuinka luontaista ja helppoa, vaatii se aina myös jonkin verran työpanosta.

Yli 2 000 yritysammattilaisen otannalla tehdyn kyselyn perusteella (julkaistu Masters of Networking -lehdessä), löytyi lista mestariverkostoitujien tärkeimmistä ominaisuuksista, jotka on listattu alla olevaan luetteloon tärkeysjärjestyksessä. Jos seuraat näitä vinkkejä ja olet valmis tekemään työtä asian eteen, voi sinustakin kehittyä mestariverkostoituja. Näitä ominaisuuksia vaalimalla opit verkostoitumaan tehokkaasti ja luomaan toimivan verkoston ympärillesi:

1. Tartu suosituksiin ja hoida ne loppuun asti - hyödynnä saamasi mahdollisuudet.

2. Muista positiivinen asenne – se toimii kuin magneetti.

3. Ole innostunut ja motivoitunut.

4. Ole luotettava.

5. Ole hyvä kuuntelija

Kuuntele tarkkaavaisesti ja pyri ymmärtämään kuulemasi. Esitä tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä.

6. Ole aina hereillä ja käytä kaikki tilaisuudet olla verkostollesi hyödyksi

Näitä tilaisuuksia voi tulla vastaan niin ruokakaupassa kuin vaikkapa lapsia päiväkodista hakiessa, pidä siis silmät ja korvat auki kaikkialla liikkuessasi. Ole avoin keskustelulle ja mahdollisuuksille.

7. Muista kiittää ja osoittaa kiitollisuutta.

Osoita arvostavasi muita ja heidän mahdollista panostaan sinun menestyksesi tukemisessa.

8. Nauti toisten auttamisesta ja tee siitä tapa.

Voit auttaa ihan pienissäkin asioissa, esim. auta muutossa (tai vaikka vain kantamalla yksi pahvilaatikko autolle), lähetä mielenkiintoinen artikkeli, vinkkaa hyvästä koulutuksesta tai uusista mahdollisuuksista.

9. Ole vilpitön.

Osoita aitoa kiinnostusta toisten liiketoimintaa ja heidän menestymistään kohtaan.

10. Ylläpidä verkostoasi huolella ja käytä sitä taitavasti.

Tässä auttavat mm.:

• yhteyksien hyvä hoito – vaali hyvää liikekumppania kuin hyvää ystävyyssuhdetta
  • yhteystietojen pitäminen ajan tasalla ja helposti saatavilla
  • ajan järjestäminen yhteydenpitoon ja tapaamisiin - opettele tuntemaan liikekumppanisi ja heidän yrityksensä

Näille kaikille ominaisuuksille on yhteistä, että ne linkittyvät pitkäjänteiseen suhteiden rakentamiseen.

Mestariverkostoituja rakentaakin liikesuhteitaan pitkän aikavälin perspektiivillä ja pyrkii molempia osapuolia hyödyttäviin liikesuhteisiin.

Onko sinulla lisättävää tähän listaan? Mikä olisi oma vinkkisi verkostoitujille?

Lähde: Video ”Top 10 Traits Of A Master Networker - Ivan Misner And BNI” (perustuu 2000 henkilön otannalla tehtyyn tutkimukseen – Yhdysvallat, Kanada, Iso-Britannia ja Australia).