Pekka Pippuri (Cibes Amslift Oy) lähti mukaan BNI Fiilis -ryhmään kasvattamaan omaa verkostoaan ja hakemaan tunnettuutta ja asiakkaita edustamalleen yritykselle.

Verkoston ja yrityksen tunnettuuden kasvua BNI:stä

BNI Fiilis -ryhmässä Hyvinkäällä liikekumppanina oleva Pekka Pippuri (Cibes Amslift Oy) on tehnyt yli puolet elämästään töitä hissien parissa. Esteettömyys ja muiden auttaminen ovat aina olleet lähellä Pekan sydäntä ja BNI:n Givers Gain® -ajattelu istuu hyvin Pekan arvoihin. BNI tarjoaa Pekalle myös laaja-alaisempaa perspektiiviä oman alan ulkopuolelta ja näkemystä sekä uusia ideoita myös oman liiketoiminnan kehittämiseen.

Pekka Pippuri on yli puolet elämästään tehnyt töitä hissien parissa ja toiminut jo 23 vuotta Cibes Amslift Oy:n palveluksessa. Pitkän uransa aikana hän on saanut hoitaa monenlaisia tehtäviä juoksupojasta aina toimitusjohtajaksi asti.

Nykyisin Pekan vastuualueena on myynti ja markkinointi, jotka ovat Pekalle sitä ominta ja mieluisinta aluetta, sillä tehtävässä pääsee toimimaan toisten ihmisten kanssa ja konkreettisesti auttamaan muita. Esteettömyys ja muiden auttaminen ovatkin aina olleet lähellä Pekan sydäntä ja Pekka kiittelee, että Cibes Amsliftillä hän on saanut auttaa ihmisiä liikkumaan vapaammin ja on päässyt toteuttamaan myös itseään.

Viiden lapsen myötä Pekka on oppinut tekemään asioita monialaisesti eikä arjesta vauhtia puutu. " Kun on pieni hässäkkä koko ajan päällä, niin sitä on oppinut töissäkin olemaan tehokas ja monitoiminen", Pekka kommentoi nauraen.

Harrastuksiakin Pekan elämään kuitenkin mahtuu; hän käy mielellään heittelemässä frisbeegolfia ja lisäksi hän harrastaa offroad-autoilua. Offroad-autoharrastuksen myötä hän haastaa itseään ajamalla vanhalla maastokykyisemmäksi tuunatulla Suzukin maasturilla mahdollisimman haasteellisessa maastossa. ”Koitetaan kavereiden kanssa saada itsemme mahdollisimman hankaliin paikkoihin ja jopa pois sieltä” Pekka kertoo. Itsensä haastaminen on Pekalle tuttua toki myös työelämässä ja hän kertoo, että tulee sitä tehtyä BNI:ssäkin.

Hisseillä liikkumisen vapautta ja lisää arvoa

Cibes Amslift Oy kuuluu ruotsalaiseen Cibes-konserniin, joka täytti 75 vuotta viime vuonna. Yritys on toiminut Suomessakin jo vuodesta -96 lähtien ja on vahvasti mukana yhteiskuntamme esteettömyyttä kehittämässä. Yritys tekee mm. kotihissejä sekä julkisten tilojen esteettömyyssaneerausten yhteydessä asennettavia kevythissejä esim. kouluille, päiväkoteihin ja liikehuoneistoihin.

Yrityksen suurin kasvu on tällä hetkellä omakotirakentamisessa ja kotihissit omassa asunnossa on trendinä nousemassa. Muualla Euroopassa ja Aasiassa kotihissit ovat pientaloissa paljon yleisempiä, mutta ne ovat nykyisin yleistymässä myös Suomessa. Yksityispuolella Cibes Amsliftin asiakas on yleensä n. 50+-vuotias pariskunta, joka on rakentamassa itselleen loppuelämän kotia (2–4 kerrosta) ja joilla talonrakennusbudjetti on useimmiten 400 000 € ylöspäin.

Kotihissien kohdalla ei kuitenkaan puhuta mistään mahdottomista investoinneista. Esimerkkinä Pekka kertoo kolmikerroksisesta rakennuskohteesta, jossa portaat maksoivat enemmän kuin hissi. On hyvä myös muistaa, että hissin sisällyttäminen rakennusbudjettiin yleensä lisää asunnon käyttöaikaa omistajien ikääntyessä ja ostajakunta on huomattavasti laajempi, sitten kun asunnostaan haluaa luopua.

Cibes Amslift asentaa hissejä myös jälkiasennuksena vanhoihin asuinkerrostaloihin ja tämä onnistuu tyylikkäästi jopa esimerkiksi jugendrakennuksiin, joissa halutaan, että hissi istuu rakennuksen tyyliin. Kerrostalopuolellakin hissi lisää ARAn (Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen) teettämän tutkimuksen mukaan usein 7-8 lisävuotta omassa kodissa pärjäämiseen verrattuna hissittömään taloon. Hissisaneerauksessa vain osa investoinnista jää taloyhtiön maksettavaksi, sillä rahoitusapua on usein saatavilla sekä ARA:lta, että usein myös kaupungilta. Tällainen investointi lisää myös talon ja asuntojen kiinnostavuutta sekä arvoa.

Yleensä kerrostalojen hissisaneerausprojektit lähtevät liikkeelle siitä, että taloyhtiön hallituksessa joku ryhtyy asiassa puuhahenkilöksi ja rupeaa selvittelemään asiaa. Usein taustalla on liikkumisen ongelmat, kuten jokin väliaikainen liikkumisen haaste (esim. vaikkapa lasketteluonnettomuuden jälkeinen toipilasaika) tai ikääntymisen tuomat rajoitteet, jotka innostavat selvittelemään asiaa. Tällaisissa tilanteissa joku taloyhtiön hallituksen edustaja tai isännöitsijä on sitten yhteydessä Cibes Amsliftiin.

Mukaan BNI:hin rakentamaan tunnettuutta ja verkostoitumaan

BNI:hin mukaan lähteminen oli Pekan kohdalla vähän sattuman kauppaa. Seinäjoelle avattiin Cibes Amsliftin konttori viime vuoden helmikuussa ja siellä aluemyyntipäällikkö pääsi vierailemaan perusteilla olevaan Seinäjoen BNI-ryhmään. Hän vinkkasi Pekalle, että käypä katsomassa, olisiko Hyvinkään suunnalla ryhmää. Heti ensimmäisellä kokousvierailulla Pekka pääsi juttusille toisen vieraan kanssa, joka oli taloyhtiön hallituksessa mukana ja tämän keskustelun tiimoilta Cibesillä onkin nyt iso projekti tällä hetkellä tarjousvaiheessa.

BNI:n arvot osuivat todella hyvin yksiin Pekan omien arvojen kanssa ja niinpä BNI:n kautta lähdettiin rakentamaan lisää tunnettuutta Cibes Amsliftille sekä verkostoitumaan. Mukana BNI:ssä Pekka on ollut nyt puolitoista vuotta. Hissiala itsessään on Suomessa aika pieni markkina, eikä Suomessa kovin paljon ole kilpailijoita. Harvassa BNI-ryhmässä on siis hissialan edustajaa, mutta oman BNI-ryhmän ulkopuoleltakin kannattaa pitää Pekka mielessä ja häneen tutustua, sillä hänelle tehdyllä suosituksella on mahdollista saada aika huikeita Kiitos Kaupoista -lukuja omalle ryhmälle.

BNI:stä oppia, ideoita ja kauppaa

Pekka kertoo saaneensa todella paljon uutta oppia BNI:stä; esimerkiksi esiintymisharjoitusta ja itsevarmuutta. BNI-ryhmä toimii hieman hajallaan olevan Cibesin myyntitiimin ohella toisena työyhteisönä Pekalle ja BNI:n kautta on löytynyt hyviä uusia tuttavia.

Verkoston kautta oppii näkemään asioita vähän laajakatseisemmin, kun kuulee eri yrityksiltä ja yrittäjiltä heidän tarinoitaan ja kokemuksiaan sekä saa ideoita miten omaa liiketoimintaa voisi kehittää. On iso rikkaus, kun oppii tuntemaan uusia yrityksiä, uusia yrittäjiä ja jopa kokonaan uusia aloja.

Myös henkilökohtaisessa elämässä tuo iloa, kun BNI:ssä luotujen kontaktien johdosta pystyy auttamaan ja suosittelemaan toimijoita erilaisiin tuttavien ongelmatilanteisiin ja tarpeisiin.

Pekka suosittelee BNI:tä käytännössä kaikille, mutta varsinkin sellaisille yrityksille, jotka hakevat kasvua ja joilla ei ole mahdollisuutta itse aktiivisesti markkinoida ja myydä tuotteitaan tai palveluitaan. BNI:n kautta saa ikään kuin ylimääräistä markkinointiväkeä käyttöönsä ja sanaa vietyä eteenpäin. Varsinkin yritykset, joilla on tarvetta kasvattaa tunnettuuttaan ja toimivat aloilla, jotka eivät ole niin tuttuja suurelle yleisölle, saavat tällaisesta verkostosta varmasti hyötyä, Pekka toteaa.

Hyvää fiilistä Hyvinkäällä

Jo ryhmän nimi, BNI Fiilis, kertoo paljon ja moni onkin kehunut sitä, että BNI Fiiliksen kokouksessa on hyvä meininki ja ryhmästä löytyy vilpitöntä halua auttaa toisia. Ryhmässä on laajalti mukana erityyppistä liiketoimintaa, mutta Pekka kertoo, että edelleen kaivataan monilta aloilta lisää toimijoita, jotta saadaan power team -toimintaa vauhtiin.

Tapaamispaikkana BNI Fiiliksellä on nykyisin upea Knehtilän Luomutila, jossa on hyvät kokoustilat käytössä ja ryhmälle tilaa kasvaa. Paikka on todella kiva ja sinne voi suositella yrityksiä organisoimaan myös hyvinvointipäiviä tai yksityisiä järjestämään häitä ja muita juhlia, Pekka kertoo. Vieraaksi kannattaa tulla siis vaikka jo ihan vain tiloihin samalla tutustumaan!

Nähdään Hyvinkäällä!