BNI Energia Vaasa -ryhmä tapaa tiistaisin lounasaikaan

Uusi BNI®-ryhmä avattu Vaasaan!

Iloisia uutisia Vaasan suunnalta! Maailman suurin suositusorganisaatio BNI® on jälleen rantautunut Vaasaan, kun BNI Energia Vaasa -ryhmä aloitti virallisesti toimintansa toukokuun lopulla. Ryhmä on kaksikielinen ja sen lisäksi, että se pyrkii luomaan kasvun mahdollisuuksia ryhmän liikekumppaneille, on tavoitteena myös edistää Vaasan seudulle tärkeää yhteistyötä Ruotsin Uumajan elinkeinoelämän kanssa. Alta voit lukea BNI Energia Vaasa -ryhmän syntytarinan ja kuulumiset ryhmän itsensä kertomana.

Vaasaan on toukokuussa perustettu uusi BNI-ryhmä usean vuoden tauon jälkeen. BNI Energia Vaasan konsulttina toimii Jussi Pöntinen, puheenjohtajana Magnus Sundell, ryhmäkoordinaattorina Nathalie Myrskog ja tiedottajana sekä somevastaavana Heidi Uskaure.

Ryhmässä on mukana tällä hetkellä 24 yrittäjää ja toimialakohtaisia tiiviimpään yhteistyöhön pyrkiviä power-tiimejäkin on jo hahmoteltu. BNI Energia Vaasasta löytyy osaamista useilta eri aloilta, ja monipuolisuutta löytyy myös kielellisesti, sillä kyseessä on kaksikielinen ryhmä.

Vaasan alue on tunnettu energiasta, auringosta ja merestä; niinpä tämä haluttiin huomioida myös ryhmän nimessä. Vaasan alue on tullut tutuksi Suomessa isona energia-alan klusterina. Seudulla pyritään sekä yrittäjäjärjestöjen että politiikan kautta helpottamaan yhteistyötä Ruotsin Uumajan elinkeinoelämän kanssa. BNI-ryhmän perustamisen Vaasaan voidaan olettaa edesauttavan tätä tavoitetta.

Perustaminen korona-aikaan

Näin kuvaa ryhmän konsultti, Jussi Pöntinen, ryhmän perustamisen alkuaikoja:

“Ennen ryhmän perustamista olin käynyt tutustumassa kahteen eri BNI-ryhmään Tampereen seudulla, mutta silloin ei ollut vielä oikea aika meidän yrityksellemme liittyä BNI:hin. Loppuvuonna 2020 BNI-konsulttina toimiva Kammosen Veli-Matti otti yhteyttä, että Vaasaan ollaan perustamassa BNI-ryhmää ja hän sanoi, että ryhmän perustamisvaiheessa olisi hyvä olla mukana. Lähdin siis mukaan sillä ajatuksella, että olisimme liikekumppanina Vaasan ryhmässä.”

Keväällä 2021 ryhmään oli liittynyt muutama liikekumppani, mutta ryhmän konsultti vaihtoi työpaikkaa eikä jatkajaa ollut. Jussin mielestä Vaasa tarvitsi oman ryhmän ja hän lupautuikin auttamaan ryhmän kokoamisessa ja kouluttautui itse BNI konsultiksi.

Elokuussa 2021 ryhmä aloitti säännölliset tapaamiset ja jo syksyllä oli lähes 15 yritystä liittynyt mukaan. Korona kuitenkin hidasti ryhmän kasvattamista, mutta talvella 2022 ryhmän ydintiimi ”otti ryhmän reppuselkään” ja kesän kynnyksellä päästiin avaamaan Vaasaan oma BNI-ryhmä.

Verkoston kautta lisää kauppaa

Suurin osa ryhmän liikekumppaneista eivät ole aikaisemmin olleet tietoisia BNI verkoston olemassaolosta, ennen kuin heidät on kutsuttu vieraaksi tapaamiseen. BNI jäsenyyden kautta saatava näkyvyys ja tunnettuus sekä mahdollisuudet kasvattaa liiketoimintaa ovat luonnollisesti olleet tärkeäitä kannustimia kaikille liikekumppaneille muukaan liittymistä pohdittaessa.

Heidi Uskaure Luovien Agenttien Toimisto Oy:stä kuvaa hänen yrityksensä liittymistä ryhmään seuraavasti:

"Vaasan BNI-konsultti, Pöntisen Jussi (Certum Oy), otti minuun yhteyttä Seinäjoen BNI-ryhmän liikekumppanin kautta. Kiinnostuinkin BNI-toiminnasta heti meidän ensimmäisen puhelinkeskustelumme aikana ja niinpä minä sekä kollegani Katri kävimme tapaamassa Jussia.

Meillä on Luovien Agenttien Toimistolla toimiva konsepti ja haluamme laajentaa sitä ympäri Suomen ja mahdollisesti myös jatkoa ajatellen kansainvälistyä. Kontaktit muihin markkinointialan osaajiin kiinnostavat meitä. Jo tässä vaiheessa BNI:stä on löytynyt samanhenkisiä yrittäjiä, joiden kanssa yhteistyötä on käynnistelty.

Oman yritystoimintani myötä uskon yhteistyöhön ja olen todennut, että verkostossa todellakin on voimaa. On hienoa olla mukana ryhmässä, jossa on hyvä ”pöhinä” päällä ja olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka haluavat tehdä kauppaa. Päätimme myös itse vaihtaa tilitoimistomme Certum Oy:n alle, josta Tammisen Jaana on mukana ryhmässämme. Toimin vastaperustetun BNI Energia Vaasa -ryhmän tiedottajana ja somevastaavana."

Määrätietoisesti eteenpäin

BNI Energia Vaasa -ryhmä aloitti virallisesti toimintansa toukokuun lopussa ja ensimmäisinä viikkoina jäsenet ovat saaneet peruskoulutuksen BNI-toimintaan ja BNI Connect -sovellukseen. Seuraavaksi ryhmän tulee järjestäytyä ja saada ns. rutiinit pyörimään.

“Kieltämättä viime viikot ovat olleet kiireiset ja todella paljon uutta tietoa on tullut. Samalla kun opimme BNI-toiminnan käytännöt ja rutiinit, täytyy meidän sen ohessa myös asettaa tavoitteita ryhmälle ja oman ryhmämme liikekumppaneille, sekä miettiä, millä keinoin voimme tehokkaimmin tukea jokaista liikekumppania menestymään BNI-jäsenyyden avulla.

Meillä on innokas ja kasvuhaluinen porukka, jolle on annettu uusi tehokas työkalu käyttöön - nyt sitä pitää vaan opetella käyttämään oikealla tavalla, jotta siitä saadaan täysi hyöty irti.” sanoo ryhmän puheenjohtaja Magnus Sundell (Oy Black Label Bytes Ab).

BNI Energia Vaasa -ryhmä kokoontuu vielä kesäkuussa syömään lounasta tiistaisin ravintola Fondiksessa Vaasan keskustassa, minkä jälkeen ryhmä pitää kesätauon. Ennen varsinaisten BNI-tapaamisten jatkamista elokuussa ryhmä aikoo pitää kesätreffit rennoissa merkeissä.

“Kesälomalla moni vaasalainen lähtee mökille pitämään taukoa arjesta. Tauon aikana voi syntyä uusia ajatuksia ja ideoita sekä oman yrityksen, että BNI-verkostomme kehittämiseksi. Esimerkiksi pitää suunnitella kasvupäivä alkusyksyyn. Tähän saamme parhaat ideat, kun BNI Energia Vaasa -ryhmän jäsenten akut ja voimavarat ovat täysin ladatut. ” sanoo ryhmäkoordinaattori Nathalie Myrskog (DKCO Asianajo-toimisto Oy).

BNI Energia Vaasan johtoryhmä ja liikekumppanit lähettävät kaikille kesäterveisiä ja toivottavat vierailijat lämpimästi tervetulleiksi Vaasaan ja vieraaksi BNI Energia Vaasan tapaamisiin!

Lisätietoa BNI-toiminnasta

BNI® (Business Network International®) on maailman suurin ja tuottavin liike-elämän suositusorganisaatio, joka tarjoaa yrityksille tehokkaan tavan verkostoitua ja vahvistaa yrityksen kasvun mahdollisuuksia.

BNI-ryhmiin kuuluvat liikekumppanit ovat bisnesmaailman ammattilaisia, jotka auttavat toisiaan kasvattamaan kunkin bisnestä sitoutumalla Givers Gain® - periaatteeseen. BNI-liikekumppanuus tarjoaa pääsyn valmennuksiin ja vertaisoppimiseen sekä mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja kaupantekoon paitsi paikallisten yritysten, myös satojentuhansien muiden yritysten kanssa ympäri Suomen ja ympäri koko maailman.

Paras tapa saada lisätietoa siitä, miten BNI toimii, on vierailla paikallisen ryhmän kokouksessa ja nähdä itse, millaista toiminta on. Kaikki ryhmät noudattavat samaa konseptia, mutta niissä on omat yksilölliset piirteensä. Vierailemaan pääset täyttämällä vierailupyyntölomakkeen täällä:

Alueet