IFA 2019: Bosch esittelee innovaatioita, jotka mahdollistavat yksinkertaisemman ja kestävämmän arjen.

Vastuullisuutta ja täydellisiä ratkaisuja: Bosch esittelee innovaatioita, jotka mahdollistavat yksinkertaisemman ja kestävämmän arjen.

• Bosch tarjoaa ratkaisuja tiedostavaa elämäntapaa haluaville
  • Keskeiset aiheet: hidastaminen, yksinkertaistaminen, läsnä oleminen, terveys ja yhdistettävyys
  • Tekoäly: Bosch esittelee ensimmäisen uunin, joka ennustaa yksilöllisiin ruokaohjeisiin perustuvien ruokien valmistumisajankohdan
  • Yksinkertaisesti älykäs: uusi Serie 8 –pyykinpesukoneiden ja kuivausrumpujen sukupolvi ja Home Professional: AutoClean vähentää 160 kuivausrummun nukkasihdin puhdistuskertaa vuodessa kahdeksaksi kerraksi, Smart Dry kuivaa pyykin entistäkin hellävaraisemmin yhdistämällä pyykinpesukoneen ja kuivausrummun toisiinsa. Tehoa: automaattinen i-DOS-annostelu 2.0 ja 4D Wash System
  • Helpottunut hengähdys: Bosch tarjoaa nyt allergikot huomioon ottavia ilmanvaihtoratkaisuja. Uusi ilman kierrätykseen perustuva liesituulettimien CleanAir Plus -suodatin poistaa ilmasta yli 99 %* siitepölystä.
  • Enemmän yksinkertaisuutta: menestyksekäs kalusteisiin sijoitettava ja pelkistetysti muotoiltu Accent Line Carbon Black -kodinkonevalikoima tarjoaa enemmän mahdollisuuksia saavuttaa täydelliset tulokset ja saada mukavuutta koteihin. Kohokohta: uusi korkeussuunnassa säädettävä kattoon kiinnitettävä liesituuletin
  • Yksinkertaisesti siistiä: Serie 6 Unlimited -pölynimuri
  • Rauhaa ja hiljaisuutta: Bosch SilenceEdition haastaa hallitsevat hiljaisuuden maailmanmestarit
  • Ruokaläsnäolevuutta: Bosch-jääkaapit VitaFresh Pro -tuoresäilytysjärjestelmällä

MÜNCHEN, Saksa – Maailma muuttuu yhä nopeammin. Osaaminen laajenee ennätysvauhtia. Kullakin elämän osa-alueella tarvitaan yhä enemmän erikoisosaamista. Samalla yhä useammat haluavat elää tiedostavasti. Hidastaminen, yksinkertaisuus, läsnä oleminen, terveellinen elämä ja yhdistäminen vaikuttavat päätösten tekemiseen yhä enemmän, joten Bosch ottaa nämä tarpeet huomioon innovaatioissaan. Berliinin IFA-messuilla 10.7.2019 järjestetyssä Innovations Media Briefing -tilaisuudessa kodinkoneasiantuntija kertoi tiedostavaan elämäntapaan liittyvistä tottumuksista. IFA-messut tunnetaankin juuri uutuuksien julkistamisesta.

Julkistettujen innovaatioiden joukkoon kuuluvat tekoälyn ottaminen käyttöön kodinkoneissa, kuten sensoreilla varustetuissa Serie 8 -uuneissa sekä älykkäissä ja helppokäyttöisissä pyykinpesukoneissa ja kuivausrummuissa. Lisäksi mainittakoon ensimmäinen siitepölysuodatin Bosch-liesituulettimiin ja parannusten tekeminen menestyksekkäisiin kalusteisiin sijoitettaviin Accent Line Carbon Black -kodinkoneisiin. Vaikka toimintoja tulee lisää, suunnittelu perustuu edelleen ”vähemmän on enemmän” -ajatteluun. VitaFresh-jääkaappien avulla Bosch tuo raikkaan läsnäolevuushenkäyksen ruoan säilyttämiseen. Erittäin hiljaiset Bosch-kodinkoneet auttavat nauttimaan rauhallisuudesta kodeissa ja keskittymään olennaiseen. Muita uutuuksia ovat sisäpuutarhajärjestelmä raikkaiden ja terveellisten ruoka-ainesten kasvattamiseksi sisätiloissa ja helppo lattioiden siivoaminen uuden akkukäyttöisen Unlimited Serie 6 -pölynimurin avulla.

Nousussa: hyvinvointia ja tyytyväisyyttä askeettisuuden sijasta.

"Bosch keskittyy aina ihmisiin ja heidän tarpeisiinsa", korostaa toimitusjohtaja Harald Friedrich. Boschin tekemä markkinatutkimus, kuluttajakäyttäytymiseen perehtyminen ja reagoiminen mielialoihin ja trendeihin antavat arvokkaita tietoja, joiden avulla Bosch suunnittelee nämä tarpeet täyttäviä kodinkoneita. "Olemme huomanneet jo muutama vuosi sitten, että tiedostavaa elämäntapaa halutaan yhä enemmän. Haluamme tukea tätä kehitystä tuotteidemme avulla", kertoo Friedrich. Mitä tiedostava elämäntapa merkitsee? "Se ei tarkoita tiukkaa askeettisuutta", kertoo trendien tutkija ja tulevaisuusasiantuntija Daniel Anthes. "Siinä on kyse hyvinvoinnin ja tyytyväisyyden saavuttamisesta tiedostavan kulutuksen, korkean laadun ja näyttävän muotoilun avulla." Boschin uutuudet tarjoavat yllättävän yksinkertaisia ratkaisuja näihin tarpeisiin ja megatrendeihin.

Suorituskykyisiä sensoreita ja tekoälyä.

Tiedostava elämäntapa edellyttää, että aikaa käytetään tiedostavasti. Bosch vahvistaa syksyllä sensoreilla varustettujen Serie 8 –uunien valikoimaansa. Ne pystyvät ennakoimaan kypsymisprosessin perusteella, milloin leivonnaiset tai paistit ovat valmiita. Boschin patentoitu sensoriteknologia varmistaa jo nyt täydelliset tulokset, kun paistetaan leipiä tai leivonnaisia (PerfectBake) tai lihaa (PerfectRoast). Koneoppiminen avaa täysin uuden ulottuvuuden. Yhdistettävät uunit oppivat uuneissa paistamisesta kerättävien anonymisoitujen tietojen perusteella. Täydellisiin paistotuloksiin pyritään erittäin suorituskykyisen sensoriteknologian avulla, jonka älykkyys paranee ajan kuluessa. Bosch pyrkii ottamaan tekoälyn käyttöön kaikissa Series 8 Accent Line -uuneissaan keväällä 2020. Näissä uuneissa on jo käytössä Home Connect sekä PerfectBake tai PerfectRoast.

Verratonta kätevyyttä: älykästä pyykin käsittelyä.

Älykkäästä teknologiasta on hyötyä myös pyykinkäsittelyssä. Bosch esittelee ensimmäisen pyykinpesukoneen kanssa yhteyttä pitävän, soveltuvimman ohjelman automaattisesti valitsevan ja täydellisen kuivaamisen varmistavan kuivausrummun vuonna 2019 osana uudistettua premium-tasoista Home Professional- ja Series 8 -kodinkonevalikoimaansa. Uusien kuivausrumpujen luukuissa ei myöskään ole nukkasuodattimia. Älykkäästi suunniteltu järjestelmä kerää nukan kuivausrummun alaosassa sijaitsevaan erilliseen säiliöön. Enää nukkaa ei tarvitse poistaa luukussa sijaitsevasta suodattimesta 160 kertaa vuodessa. Nykyään riittää kahdeksan kertaa vuodessa. Bosch-pyykinpesukoneiden älykkäiden ja automaattisten i-DOS-pesuaineannostelijoiden toinen sukupolvi helpottaa pyykin pesemistä huomattavasti. Uusi i-DOS 2.0 koostuu kolmesta annostelukammiosta, jotka voidaan täyttää pyykin yksilöllisen pesemisen varmistamiseksi. Boschin automaattiset ohjelmat ja i-DOS 2.0 yhdessä, pysyvät helpoimpana menetelmänä saada täydellisesti pestyä pyykkiä – ja tehokkaimpana innovatiivisen 4D Wash System -järjestelmän täydentävän vesisuihkun ansiosta.

Auttaa allergikkoja hengähtämään helpotuksesta.

Allergikoille tiedostava elämäntapa ei ole pelkkä halu, vaan se on pakko. Siksi Bosch on mukana vahvistuvassa trendissä toimittamalla täydellisiä ratkaisuja. Boschin CleanAir Plus -suodatin auttaa siitepölyallergikkoja hengähtämään keittiössä helpotuksesta. Se on ensimmäinen liesituulettimiin tarkoitettu siitepölysuodatin. Uusi ilmaa kierrättävä suodatin puhdistaa ilman ja neutraloi siitepölyn sisältämät allergeenit luonnollisesti – yli 99-prosenttisesti*. Yhteistyössä Home Connect -järjestelmän ja Boschin kumppanin NuWaven Cair-sensoriaseman kanssa toimiva liesituuletin käynnistyy automaattisesti, kun sensori tunnistaa, että ilmassa on runsaasti siitepölyä.

Pelkistäminen toimii monimutkaisen elämän vastapainona.

Yksinkertaisuus, pelkistäminen ja aitous toimivat yhä monimutkaisemman arjen vastapainoina. Bosch on ottanut ne johtaviksi suunnitteluperiaatteikseen. Tätä todistaa esimerkiksi Accent Line Carbon Black. Näiden menestyksekkäiden ja useita arvostettuja design-palkintoja voittaneiden kalusteisiin sijoitettavien kodinkoneiden ulkonäkö vaikuttaa vaatimattomalta, mutta ne integroituvat ympäristöönsä saumattomasti ja tarjoavat ominaisuuksia, joiden avulla käyttäjät saavuttavat helposti täydelliset tulokset. Nyt valikoima laajenee kahdella seinään asennettavalla liesituulettimella (vaakasuuntaan ja viistoon asennettava) sekä kahdella kattoon asennettavalla liesituulettimella (saatavina mustana tai valkoisena). Huomio kiinnittyy erityisesti kattoon asennettavaan mustaan liesituulettimeen, joka säätyy automaattisesti korkeussuunnassa. Uutuuksista mainittakoon myös 80 senttimetriä leveä keittotaso, jossa on laajempi FlexInduction-alue ja vuorovaikutteinen valaistus. Se tekee vaikutuksen. Älykäs punainen LED-valaistus korostaa kaikkia ominaisuuksia ja valaisee aktiivisen keittoalueen dynaamisesti meneillään olevan ruoanvalmistustilanteen mukaan. Kaikissa uutuuksissa on useita helppokäyttöisiä ominaisuuksia, kuten liesituulettimen ohjaaminen keittotason avulla, Home Connect ja ääniohjaus. Toinen esimerkki pelkistämisestä Boschin uutuuksissa on akkukäyttöinen Unlimited Serie 6 -pölynimuri. Vuonna 2018 esitellyn Serie 8 -pölynimurin pikkusisko kerää pisteitä pitkälle viedystä helppokäyttöisyydestään, monikäyttöisyydestään, Bosch Power for ALL -järjestelmään kuuluvasta vaihdettavasta akustaan ja keskittymisestään olennaiseen: helppoon siivoamiseen.

Läsnäoleva suhtautuminen ruokaan ja terveyteen.

Terveellinen syöminen on yksi tiedostavan elämäntavan kulmakivistä. Boschin älykkäät jääkaapit tekevät enemmän kuin auttavat elämään tiedostavasti. VitaFresh Pro -tuoresäilytysjärjestelmä varmistaa, että ruoka säilyy tuoreena ja sen rakenne ei muutu. Tällöin pilaantumisen ja biojätteeksi muuttumisen todennäköisyys pienenee. Ruokahävikin vähentäminen alkaa jääkaapista. Tänä vuonna Bosch kiinnittää tähän ongelmaan huomiota Zero is Hero -kampanjan avulla. Saksan kotitaloudet heittävät ruokaa pois noin viisi miljoonaa tonnia vuodessa.**

Nautinnollista rauhaa ja hiljaisuutta.

Boschin uudet erittäin hiljaiset SilenceEdition-kodinkoneet mahdollistavat rauhasta ja hiljaisuudesta nauttimisen, joten kodeissa voidaan keskittyä elämän perusasioihin. Hiljaisuuden kolme maailmanmestaria näkyvät edessä ja keskellä: pyykinpesukone WAY287W5, kuivausrumpu WTY887W6 ja astianpesukone SMS68TW00E. Tämä kolmikko yltää poikkeuksellisiin saavutuksiin teknisesti kehittyneiden ja melua vähentävien komponenttiensa avulla. Erittäin hiljaisia SilenceEdition-kodinkoneita on saatavana monissa tuoteryhmissä useimpien tiedostavien kuluttajien tarpeisiin. Mitkä vuoden 2019 innovaatiot jäävät erityisesti mieliin? Boschin "Invented for Life" merkitsee nyt myös "Invented for a Conscious Life".

*Testaaminen: 1. Mittausmenetelmät: ISO 16890-2 ja -4 (hiukkaset), 2. Mitattu tuoksukkikasvin siitepölyllä, ISO/TS 11155-1

**Lähde: Anthes, D., & Schulenburg, K. (2018). Weil wir Essen lieben: Vom achtsamen Umgang mit Lebensmitteln: Mit Rezepten für die Resteküche. München, Saksa: Oekom Verlag GmbH.

BSH Hausgeräte GmbH on maailman johtavia kodinkonevalmistajia. Vuonna 2018 sen myyntituotto oli noin 13,4 miljardia euroa, ja sillä oli yli 61 000 työntekijää. Yhtiöllä on 13 tunnettua tavaramerkkiä kuten Bosch, Siemens ja Home Connect sekä palveluita kuten Kitchen Stories. BSH:lla on 40 tehdasta, ja sitä edustaa noin 80 yritystä 50 maassa. BSH kuuluu Bosch Group -konserniin.