Canon-lähettiläs ja perhekuvaaja Helen Bartlett

Ammattilaisen vinkit parempiin juhlakauden kuviin

Pian lähestyvä joulu ja uusi vuosi tarjoavat täydellisen tilaisuuden valokuvaustaitojen kasvattamiseen, uuden tason ja innostuksen löytämiseen. Kuvaatpa maisemia, ihmisiä, tapahtumia tai jotain ihan muuta, nappaa talteen Canon-lähettilään ja perhekuvaajan Helen Bartlettin ohjeet parempiin juhlakauden kuviin. Lähde kuvausmatkalle, astu oman mukavuusalueesi ulkopuolelle ja kokeile jotain uutta näillä Helenin vinkeillä.

• Löydä vuorovaikutus

"Jouluna tapahtuu kaikenlaista, ruokailusta seurusteluun ja on vaikea päättää, mitä tilanteita kuvata. Perheiden kuvaajana löydän helposti kuvauksen aiheet vuorovaikutuksesta sisarusten, isovanhempien tai ystävien välillä. Voit esimerkiksi asettaa kameran jalustalle ja dokumentoida pöydän ympärillä tapahtuvia kohtaamisia koko päivän ajan."

• Testaa uusia tyylejä

"Jotta tarina pysyy yhdenmukaisena, johdonmukaista kuvastyyliä ei pidä aliarvioida. Minulle tämä tarkoittaa useimmiten mustavalkokuvia. Rakastan sitä tunnetta ja ajattomuutta, joka mustavalokuvista syntyy. Mikset tänä jouluna haastaisi itseäsi ja kuvaisi uudella tyylillä? Kuvaussetin päätyttyä voit myös arvioida miten tyylin vaihto vaikutti lopputulokseen. Ovatko kuvasi yleensä tyylikkäitä vai perinteisempiä? Muokkaatko kuviasi yleensä aina samalla tavalla? Kokeile jotain uutta ja toteuta sitä koko juhlakauden ajan."

• Mieti kuvakulmia

”Ajattele lapsuuttasi ja parhaita joulumuistojasi. Valokuvaajana sinulla on mahdollisuus viedä kuvakulmasi vaikka lapsen tai lemmikin tasolle. Kameran kääntyvä näyttö, kuten Canon EOS R -kamerassa, tekee kuvaamisen helpoksi. Vaihtoehtoisesti voit mennä vaikka keittiöön ja kokeilla höyryävän kalkkunan tai luumukiisselin lähikuvausta. Varmasti yllätyt siitä, kuinka kuvakulmien muuttaminen vaikuttaa lopputulokseen!"

• Kuvaa rehellisemmin

"Vielä vuosikymmen sitten perheet kävivät kuvauttavina studiossa. Perhepotretti oli yleensä aika konservatiivinen ja muodollinen. Sittemmin valokuvaus on kehittynyt luonnollisempaan ja epävirallisempaan suuntaan. Ottamalla rehellisen lähestymistavan valokuvaukseen, pääset kuvaamaan uusia asioita. Meidän perheessä joulusukat asetetaan esille jo päivää ennen. On hienoa kuvata lasten jännitystä heidän kasvoillaan, kun he katsovat illan hämärtyessä sukkia, jotka ovat lahjoja täynnä. Usein käy myös niin, että kuvaaja ei ole koskaan mukana kuvissa. Kannattaakin operoida kameraa itselaukaisimella ja katsoa miten se vaikuttaa lopputulokseen. Samalla voit oppia miten toimit kuvattavien kanssa."

• Tulosta valokuvasi, opi lisää

"Nykyään on todella helppoa tallentaa kuvat digitaalisesti ja unohtaa ne pilvipalveluun tai kovalevyn kulmalle. Tulostamalla kuvasarjojasi dokumentoit samalla kehittymistäsi kuvaajana. Voit katsoa taaksepäin ja sanoa, "tämä muotokuva toimi hyvin x, y ja z takia, joten aion soveltaa sitä seuraavassa projektissani". Paljon helpompaa muuten, kuin seuloa kuva esiin 15000 kuvan arkistosta. Kuvien tulostamisella voi olla saajalleen myös suuri sentimentaalinen arvo, joka kannattaa muistaa. Liian usein jätämme kuvamme tulostamatta. Mielestäni tulostetussa kuvassa on aina voimakas tunne-elämys mukana."

Käy palvelun kuvapankissa tutustumassa Helen Bartlettin upeisiin kuviin https://www.mynewsdesk.com/fi/canon/latest_media. Kuvat on kuvattu Canon EOS R -kamerajärjestelmällä.

Twitter: @Helen_Bartlett

Facebook: @helenbartlettphotography