Kesä. Festarit, tapahtumat ja parhaat kuvausvinkit!

Kesä. Festarit, tapahtumat ja parhaat kuvausvinkit!

Kesä on erilaisten festivaalien aikaa. Sadat ihmiset kokoontuvat yhteen suven tapahtumiin ja erilaisten teemojen pariin. Valokuvaajalle festivaalit tarjoavat mielenkiintoisen mahdollisuuden kuvata tunnelmia, ihmisiä ja yhdessäoloa. Guia Besana, Canon-lähettiläs ja arvostettu valokuvaaja antaa vinkit kesätapahtumien kuvaukseen.

Tutustu tapahtumaan etukäteen

Ennen kuin lähdet kuvaamaan, on tärkeää, että tutustut tapahtuma-alueeseen ennakkoon. Missä on sisäänkäynti? Mitkä kadut rajaavat tapahtuman? Miten päälava sijoittuu? Onko tapahtumapaikalla korkeammalla olevia paikkoja, joista pääsee kuvaamaan? Tarvitaanko kuvauslupaa? Nämä asiat helpottavat kuvaamista tapahtumapaikalla ja etukäteen tiedot ja kartat löytyvät hakukoneen avulla.

Varmista, että sinä ja kamerasi olette valmiita työskentelemään nopeasti

Aina sattuu ja tapahtuu, joten pienempienkin yksityiskohtien kuvaaminen vaatii nopeutta ja ketteryyttä. Jalustaa ei tarvita, vaan suosittelen kuvaamaan käsivaralta. Liiku nopeasti, ryhmästä toiseen päästäksesi lähelle osallistujia. Kaluston osalta tapahtumakuvaukseen suosittelen valovoimaisia objektiiveja, sekä Canon EF 50mm f/1.2L USM -objektiivi että Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM -objektiivi ovat suosikkejani. Kamerarunkona minulla toimii parhaiten Canon EOS 5D Mark IV, joka on monipuolinen ja nopea.Muista myös vara-akut ja muistikortit.

Kerro tarina videolla

Kun haluat kertoa festivaalin tarinan, suosittelen kuvaamaan sekä stillkuvia, että videota. Hyödynnä videon tuomaa mahdollisuutta kertoa tapahtuman äänimaailmasta. Yhä useammat valokuvaajat haluavat perehtyä videokuvaukseen, ja suosittelenkin videon käyttöä siellä missä voit.

Tee jotain erilaista

Pitkän valotusajan käyttö mahdollistaa erilaisen lopputuloksen. Käsivaralta kuvattaessa voit seurata kohdetta, jolloin kohde pysyy tarkkana. Isoa ISO-herkkyyttä käytettäessä onnistuu myös yö- ja ilotulitusten kuvaus. Varmistaaksesi yhdenmukaiset kuvat, kannattaakin määritellä haluttu kuvatyyli kamerassa etukäteen.

Tutustu Guia Besanaan

Guia on arvostettu kansainvälinen valokuvaaja ja Canon-lähettiläs, joka on kuvannut maailmaa muuttaneita tapahtumia. Guian töitä on julkaistu kansainvälisissä blogeissa ja aikakauslehdissä. Nykyisin Guia sekä opettaa että kuvaa, mieluisin kalusto on Canon EOS 5D Mark IV -kamera ja EF 35 mm f/1.4L II USM -objektiivi.