Kuvaaja David Noton: Canon-lähettiläs ja maisemakuvaaja

Tulossa täydellinen kuunpimennys. Lähde kuvaamaan kuuta!

Jos sääolosuhteet sallivat, Suomessakin nähdään lähes kokonaan täydellinen kuunpimennys eli harvinainen verikuu tulevan sunnuntain ja maanantain välisenä aamuyönä, 21. tammikuuta 2019. Vaikka kyseessä on kuunpimennys, kuu ei katoa näkyvistä, vaan muuttuu hohtavan punaiseksi. Täydelliset kuunpimennykset ovat harvinaisia tapahtumia taivaan almanakassa. Ota  talteen Canon-lähettilään ja arvostetun maisemakuvaajan David Notonin kuvausvinkit kuunpimennyksen kuvaukseen ja lähde kuvaamaan kuuta!

• Lataa oikeat mobiilisovellukset älypuhelimeesi

”Käytä älypuhelintasi taivaan ilmiöiden seurantaan. Photographer’s Ephemeris on mielestäni hyödyllinen työkalu kuun vaiheiden analysointiin, kun taas Photopills-sovellus antaa kattavaa tietoa kuun asemasta taivaalla.”

• Investoi järjestelmäkameran objektiiviin

”Kuun kuvaaminen vaatii kalustolta hieman enemmän. Kuvaan itse peilittömällä täyden kennon Canon EOS R -kameralla, jossa on objektiivinaCanon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x. Objektiivin polttovälin muuttaja laajentaa polttovälialueen 280–560 millimetriin. Tarpeen mukaan käytän myös Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM -objektiivia, jonka valovoima kykenee hyödyntämään kaiken ympäröivän valon.”

• Käytä jalustaa ikuistaaksesi yksityiskohdat kuviin

”Kuun seuranta on uskomattoman haastavaa, koska kuu liikkuu taivaalla yllättävän nopeasti. Kuvatessasi pitkällä objektiivilla, on tärkeää kuvata jalustalta, jotta saat parhaan mahdollisen kuvan. Vaikka olisikin houkuttelevaa kuvata käsivaralta, muista kuitenkin, että kohteesi on yli 384 000 kilometrin päässä.”

• Liitä kuu osaksi maisemaa

”Henkilökohtaisesti olen kiinnittänyt paljon huomiota siihen, että käytän kuuta joko elementtinä maisemakuvissani tai kuunvaloa valonlähteenä. Jälkimmäinen on vaikeampaa, koska valon määrä, jonka kuu heijastaa, on pieni. Yökuvaukseen Canonin kameroista EOS-1D X Mark II, EOS 5D Mark IV sekä uusi EOS R ovat hämmästyttäneet minut suorituskyvyllään ja avaavat uusia mahdollisuuksia kuvaajille.”

• Hallitse kameran suljinnopeus

”Kuun käyttö maisemakuvissa juontuu tilanteista, joissa kuun valo tasapainottaa ympäröivän taivaan hämärän kanssa. Mielestäni nämä kuvat ovat tyyliltään hienovaraisia ja uskottavia. Selkeänä yönä kameran suljinnopeuden hallitseminen on tärkeää, jotta liike pysähtyy. Kameran polttoväli määrittää nopeuden, mutta pitkällä zoom-objektiivilla tarvitset noin 1/250 sekunnin suljinajan. Hanki siis kuukuvaukseen toimiva tekniikka ja saatat jopa nähdä ne 12 kameraa, jotka NASA jätti sinne 1960-luvulla!”

Käy palvelun kuvapankissa tutustumassa David Notonin upeisiin kuviin https://www.mynewsdesk.com/fi/canon/latest_media

”Usein saan palautetta harrastajakuvaajilta, että kuun kuvaaminen tuntuu vaikealta. Oikean valotuksen löytäminen ei ole helppoa ja siksi suositellenkin kuvaamista RAW-muodossa, jolloin kuvan muokkaus voidaan tehdä myöhemmin jälkituotannossa”, lisää Suomen Canonin asiantuntija Olli Turtiainen. ”Objektiiveista sekä tele- että laajakulmaobjektiivit sopivat kuunpimennyksen kuvaamiseen, haluatpa sitten kuvata maisemallisia kuvia tai kuun yksityiskohtia. Ja kannattaa huomioida, että Davidin vinkit sopivat myös pitkäzoomisiin kompaktikameroihin, joissa on käsisäädöt”, jatkaa Olli.

Twitter: @DavidNoton

Instagram: @notonphoto