Muotokuva ystävästä

Ystävänpäivänä huomioidaan rakastetun lisäksi ystäviä kortein, runoin ja erilaisin lahjoin. Olisiko tänä vuonna paras lahja muotokuva ystävästä?

Ystävänpäivää juhlitaan sekä meillä Suomessa että maailmalla ja tänä vuonna päivä osuu torstaille 14. helmikuuta. Silloin huomioidaan rakastetun lisäksi ystäviä kortein, runoin ja erilaisin lahjoin. Olisiko tänä vuonna paras lahja muotokuva ystävästä? Mutta miten ottaa muotokuva, johon lahjan saajakin on tyytyväinen?

Hyvän muotokuvan ottaminen voi olla vaikeaa. Muuttuvia tekijöitä on paljon, valaistuksen ja ajoituksen on oltava juuri oikea ja kohteen tarpeeksi lähellä. Muotokuvat onnistuvat millä tahansa kameralla, mutta monet valokuvaajat suosivat järjestelmäkameraa sen monipuolisten säätömahdollisuuksien ja luovien toimintojen ansiosta.

Valotuksen korjauksella voi korostaa kuvattavan kohteen ihon vaaleita tai luonnollisia tummia sävyjä. Menemällä kuvattaessa lähelle kohdetta, lopputuloksena voi olla hämmästyttävän elämänmakuisia muotokuvia, kun kuvaan tallentuu kohteen keskittynyt ilme, kasvojen elämän merkit tai silmien loiste. Aloittelevan kuvaajan kannattaa käyttää kameran automaattitarkennusta ja lyhyttä valotusaikaa. Näin pääsee tutustumaan rauhassa kuvaustekniikkaan ja keskittymään kuvaukseen sopivalla etäisyydellä kohteesta.

Kuviin saa luonnollisen ilmeen, kun kuvaa kohdetta jo ennen kuin kuvattava on asettunut poseeraamaan. Tilanne tuntuu näin rennommalta, ja kuvaan tulee varmemmin luonnollinen hymy tai lapsen leikkisä ilme. Jos kamerassa on sarjakuvaustila tai jatkuva kuvaustila, sitä kannattaa myös kokeilla.

Päivittäisessä ympäristössä otettu muotokuva kertoo usein tavallista kasvokuvaa enemmän. Kannattaa harkita kuvan tausta tarkkaan. Tarkoitus on saada vaikuttavia kuvia, lisätä niihin merkityksiä ja herättää katsojien uteliaisuus. Kameran asetusten lisäksi kuviin saa persoonallisuutta ja vaikuttavuutta muutamalla näppärällä keinolla. Kuvattavaa kannattaa pyytää kohdistamaan katseensa kameran sijasta etäälle tai kuvan rajauksen sisäpuolella olevaan kohteeseen. Kannattaa kokeilla kuvata kohdetta ylhäältä päin esimerkiksi nousemalla tikkaille tai alhaalta päin kyykistymällä.Tunnelmaa muotokuviin saa vastavalon, varjojen ja pitkän valotusajan avulla.

Canon EOS 80D -järjestelmäkamera on erinomainen vaihtoehto ystävänpäivän kuvauksiin. Sen 24,2 megapikselin APS-C CMOS -kenno ja DIGIC 6 -prosessori tuottavat vaihtelevissa valaistusolosuhteissa yksityiskohtaisia, värikkäitä ja tunnelmallisia muotokuvia ja 45 ristikkäistyyppisen pisteen automaattitarkennusjärjestelmä takaa kuvanlaadun riippumatta kohteen sijainnista kuva-alalla.

Kameran laaja ISO-herkkyysalue ulottuu arvosta ISO100 arvoon ISO16000. Kameralla voi kuvata heikossa valaistuksessa ilman salamaa ja saada todenmukaisia kuvia, joissa näkyy kuvaushetken tunnelma. Lisäksi sitä voi käyttää intuitiivisesti kääntyvän nestekidekosketusnäytön avulla ja kuvata ystäviä uudenlaisista kuvakulmista.

Canon EOS 80D -järjestelmäkameran hintaluokka on 1300 euroa, hinnassa on mukana runko ja zoom-objektiivi, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM.