Sisustukseen uusia tuulia digitaalisilla tulostusteknikoilla

Sisustukseen uusia tuulia digitaalisilla tulostusteknikoilla

Sisustustrendit muuttuvat ja nykyisin sisustukselta odotetaan mukautuvuutta, yksilöllisyyttä ja dynaamisuutta niin kotona kuin julkisissa tiloissa. Digitaalisesti tuotetut sisustustuotteet personoivat tiloja ja tarjoavat kustannustehokkaita ratkaisuja myös yrityksille ja messurakentamiseen. Nykyisillä digitaalisilla mustesuihkutekniikoilla voidaan tulostaa lähes kaikille pinnoille, ja asianmukaisen pohjustuksen ja suojauksen avulla niistä saadaan kestäviä tulosteita.

Canon osallistui sisutustoimittajien kesäpäivään Fiskarsin Puimalassa ja osaston suunnitteli sisustustoimittaja ja -suunnittelija Seija Killström. Idea osaston toteutukseen syntyi, kun hän vieraili Canonilla ja pääsi tutustumaan Canonin toteuttamaan Norjalaiseen Dusty-projektiin. Tarina alkoi, kun norjalainen valokuvaaja ja trendiasiantuntija Jorunn Tharaldsen ja sisustusarkkitehti Maria Horgen kuvasivat yhdessä norjalaisten perinnerakennusten sisätiloja. Projektin myötä kuvattavaksi tuli Etelä-Norjassa sijaitseva Gimlen kartano, jonka naisten salissa oli herkkä kielokuvioinen Art Nouveau -tapetti. Tapetti inspiroi heitä niin kovasti, että he halusivat saada kuosin ja tapetin uudelleen tuotantoon. Jorunn Tharaldsen oli yhteydessä Canoniin, sillä hän tiesi, että yrityksellä on kokemusta painamisesta, erilaisista tekniikoista ja pinnoista. Kuosi muotoiltiin uudelleen tapetista otetun kuvan perusteella ja tulostettiin Canonin teknologioin ja laittein. Näin tämä upea tapettikuosi sai uuden elämän ja samalla saatiin talteen pieni pala kulttuuriperintöä. Suurkuvatulostustekniikoilla tulostettiin tapetin kuviot paitsi alkuperäisessä, myös useissa uusissa alkuperäisistä väreistä sovitetuissa väreissä ja tapetit ovat saatavilla Dustyn Gimle-valikoimassa. Dusty-projekti on tuotettu upeaksi kirjaksi, joka jätti suunnittelijaan lähtemättömän vaikutuksen ja Killström kertookin sen toimineen myös osaston suunnittelun punaisena lankana. - Jos se maailma inspiroi minua, uskoin että se inspiroisi myös kollegojani, hän avaa suunnittelun vaiheita.

”Osaston suunnittelussa halusin tuoda esiin erilaiset sisustuksiin sopivat tulostusmahdollisuudet. Esillä oli tulosteita niin tapettien, taulujen, lippukankaan ja tyynyjen muodossa Puimalan kauniissa ympäristössä. Ja tietysti Dusty-projektin kielokuvio oli vahvasti esillä eri pinnoilla koko osastolla” kertoo Seija. ”Osaston suurin vetonaula oli edullinen juuttimatto, jonka pintoihin tulostettiin mattokuosi suurkuvatulostimella. Osaston kävijät eivät olleet uskoa silmiään” jatkaa Seija.

”Suurkuvatulostaminen antaa mahdollisuudet lähes mihin vain, kun tiloihin halutaan yksilöllisyyttä ja räätälöityjä ratkaisuja. Digitaalisilla tulostustekniikoilla voidaan tuottaa nopeasti pieniä eriä erilaisiin tarpeisiin, tapetteja, sisustustauluja, akustiikkalevyjä, ovia, keittiön väliseiniä ja työtasoja. Jopa styroksille voidaan luoda muoto ja struktuuri tulostamalla. Tapettien tulostuksessa käytetään UVGel-väriainetta, joka sopi hyvin ohuelle, taipuisalle ja lämpöherkälle pinnalle. UVGel-väriaineella painettaessa materiaalivalikoima on poikkeuksellisen laaja" lisää Satu Salin Canonin markkinoinnista.

Tietoa Dusty-projektista, https://www.canon.fi/business-articles/dusty/

Käy katsomassa tunnelmia Fiskarsin Puimalasta, https://publish.mynewsdesk.com/fi/media_bank

Lisätietoja:

Sisustussuunnittelija ja -toimittaja Seija Killström, www.kodistamo.fi, IG: seijakoo

Canon Oy, Satu Salin, satu.salin@canon.fi, p. +358 50 5617371

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka tarjoaa tulostuksen-, dokumentin- sekä informaationhallinnan ratkaisuja yrityksille sekä kuvaamisen ratkaisuja kuluttajille ja ammattilaisille. Graafiselle teollisuudelle Canon toimittaa digitaalisen painamisen ratkaisuja.