Luontokuva 2020 -kilpailun maisemat sarjan voittaja: Elokuun aamu, kuvaaja Jarmo Manninen, Canon EOS 5D Mark III

Vuoden Luontokuva 2021 julkistetaan lauantaina 23. lokakuuta!

Vuoden Luontokuva 2021 -kilpailun tulokset julkistetaan lauantaina 23. lokakuuta Vuoden Luontokuva -festivaalin yhteydessä. Gaala huipentuu perinteiseen tapaan Vuoden Luontokuvan sekä sarjavoittajien julkistukseen. Vuoden Luontokuva 2021 -kilpailuun lähetettiin tänä vuonna yli 13000 kuvaa yhteensä 826 kuvaajalta. Näistä finalistikuvien joukkoon, palkintosijoista kisaamaan, on tuomaristo valinnut 251 kuvaa 149 kuvaajalta.

Kilpailun päävoitto on 10 000 euroa, ja kaikkiaan kilpailussa jaetaan rahapalkintoja yli 25 000 euroa.

Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry:n puheenjohtaja Kari Wallgren taustoittaa: ”Kilpailuun osallistui jälleen toinen toistaan huikeampia otoksia sillä suomalainen luonto tarjoaa loputtomiin nähtävää, koettavaa ja kuvattavaa. Vuosien mittaan olen havainnut miten kameroiden ja ohjelmistojen kehitys näkyy ja kuvien tekninen laatu paranee vuosi vuodelta, mutta myös kuvaajien taidot ovat kehittyneet.”

”Mikä hienointa, joka vuosi kilpailussa on mukana ensikertalaisia, jotka tuovat kuvillaan kisaan tuoreutta ja uutta näkemystä. Jokainen kuvaaja haluaa kuvata oman luontokokemuksensa. Ammattimainen ote tai sommittelusääntöjen noudattaminen ei aina tuo sitä yllättävintä tai erilaista kuvaa”, kertoo Kari.

Vuoden Luontokuva valittiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1980 ja ensimmäinen Vuoden Luontokuva -kilpailu järjestettiin vuonna 1981. Vuosittainen Vuoden Luontokuva -kilpailu on pohjoismaiden suurin ja kansallisesti merkittävin luontokuvakilpailu, joka järjestettiin tänä vuonna 41. kerran. Canon on Suomen Luonnonvalokuvaajien pitkäaikainen yhteistyökumppani ja myös tänä vuonna mukana tukemassa kilpailua.

Lisätietoa ja voittajakuvien kuvapyynnöt: Suomen Luonnonvalokuvaajien puheenjohtaja Kari Wallgren, kari@wallgren.fi, p. 040 500 2067

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka tarjoaa tulostuksen-, dokumentin- sekä informaationhallinnan ratkaisuja yrityksille sekä kuvaamisen ratkaisuja kuluttajille ja ammattilaisille. Graafiselle teollisuudelle Canon toimittaa digitaalisen painamisen ratkaisuja.