Maisemat-sarjavoittaja 2020: Elokuun aamu, kuvaaja Jarmo Manninen, Canon EOS 5D Mark III

Tiedote -

Vuoden luontokuva oivaltaa, yllättää ja pysäyttää, Vuoden Luontokuvakilpailu aukeaa 15. tammikuuta 2021

Luonnossa liikkuminen elvyttää, auttaa palautumaan stressistä ja samalla ulkoilijan mieliala kohenee. Useiden tutkimusten mukaan jo pelkkä luontokuvien katseleminen edistää ihmisen hyvinvointia. Luontokuvauksen suosio on pysynyt vahvana vuodesta toiseen ja se on monelle suomalaiselle rakas harrastus.

Nyt haetaan vuoden luontokuvaa. Pohjoismaiden suurin ja kansallisesti merkittävin luontokuvakilpailu aukeaa 15. tammikuuta 2021. Vuoden Luontokuva valittiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1980 ja ensimmäinen Vuoden Luontokuva -kilpailu järjestettiin vuonna 1981. Nykyisin Vuoden Luontokuva -kilpailu on Pohjoismaiden suurin ja kansallisesti merkittävin luontokuvakilpailu ja se järjestetään nyt 41. kerran.

Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry:n puheenjohtaja Kari Wallgren taustoittaa: ”Viime vuonna kilpailuun tuli useita kuvia ensikertalaisilta ja nuorten sarjassa osallistujamäärän kasvu oli prosentuaalisesti suurin. Luontokuvauksessa kehittymisen kannalta on erittäin opettavaista katsella omia kuvia tarkemmin ja miettiä mitkä kuvista ovat omasta mielestä parhaita. Kannustankin kaikkia luontokuvaajia lähtemään mukaan kilpailuun kisaamaan palkinnoista.”

”Suomen luonto tarjoaa loputtomiin kuvattavaa ja odotamme kilpailun kuvilta tuoreutta ja uudenlaisia näkemyksiä. Jokainen kuvaaja näkee tilanteen omalla tavallaan ja haluaa kuvata oman luontokokemuksensa. Ammattimainen ote tai sääntöjenmukaisuus ei aina tuo sitä yllättävintä tai erilaista kuvaa. Nyt kun koronaviruksen takia luonnossa liikkuminen on voimakkaasti lisääntynyt viime vuoden aikana, odotan mielenkiinnolla tämän vuoden kilpailukuvia”, jatkaa Kari.

Kilpailun lataussivusto aukeaa 15. tammikuuta ja kuvien viimeinen latauspäivä on 31. tammikuuta 2021. Kilpailun tulokset julkistetaan Vuoden Luontokuva -gaalassa Finlandia-talossa lokakuussa 2021 , lisäksi palkitut kuvat ja kilpailun parhaimmisto esitellään Vuoden Luontokuvat 2021 -kirjassa.

Kilpailun päävoitto on 10 000 euroa, ja kaikkiaan kilpailussa jaetaan suoria rahapalkintoja yli 25 000 euroa. Sivun linkissä lisätiedot kilpailusta.

Canon on Suomen Luonnonvalokuvaajien pitkäaikainen yhteistyökumppani ja myös tänä vuonna mukana tukemassa kilpailua.

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka tarjoaa tulostuksen-, dokumentin- sekä informaationhallinnan ratkaisuja yrityksille sekä kuvaamisen ratkaisuja kuluttajille ja ammattilaisille. Graafiselle teollisuudelle Canon toimittaa digitaalisen painamisen ratkaisuja.