Tiedote -

Capgeminin World Wealth Report 2017: Hybridineuvonta ja BigTech ovat muuttamassa varainhoitoa

Konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalvelujen maailmanlaajuinen johtaja Capgemini julkaisi 21. kertaa toteutetun maailman varallisuutta tarkastelevan World Wealth Report -selvityksen vuodelle 2017. Selvityksen mukaan varakkaat yksityishenkilöt[1] arvostavat digitaalisia välineitä ja ihmisten välistä vuorovaikutusta yhdistäviä hybridineuvontamalleja yhtä paljon kuin varainhoitajien tarjoamia palveluita. Hybridineuvonnan suosion kasvun lisäksi raportissa korostettiin myös BigTech-yritysten, kuten Googlen ja Alibaban, tulevan valtaamaan jalansijaa alalla, sillä yli puolet (56,2 prosenttia) varakkaista yksityishenkilöistä on halukkaita käyttämään BigTech-yritysten varainhoitopalveluita. Vastaajat kokivat BigTech-yritysten tarjoavat erityisen tehokkaita, läpinäkyviä, ajantasaisia ja innovatiivisia palveluita.

Vuoden 2017 varallisuusraportissaan Capgemini määrittelee hybridineuvontarakenteensa[2], jonka mukaan varakkaat yksityishenkilöt todennäköisesti hyödyntävät hybridineuvontaa, kunhan varainhoitosuhde on vakiintunut. Suhteen varhaisissa vaiheissa taloudellisten tavoitteiden ja riskitoleranssien määrittelyn aikana lähes kaksi kolmasosaa (60,2 prosenttia) varakkaista yksityishenkilöistä asioi mieluummin suoraan varainhoitajan kanssa. Suhteen kypsyessä tulosraportoinnin ja muutosten tekemisen tasolle halukkuus olla vuorovaikutuksessa varainhoitajien kanssa laskee 37,5 prosenttiin (hybridimallin käyttöhalukkuuden ollessa 42,7 prosenttia ja automaattisten palveluiden käyttöhalukkuuden 19,7 prosenttia).

Varallisuusraportista selviää, että strategista muutosta vaativia alueita ovat neuvonantomalli, talenttien houkuttelu, asiakassegmentointi, tieto ja analytiikka, asiakkuuden ja maksurakenteiden räätälöinti, ohjelman toteutus, kulttuuri ja markkinointi.

Hybridineuvonta on tulevaisuutta

Varakkaiden yksityishenkilöiden hybridineuvonnan käyttö vaihtelee alueen ja väestön mukaan. Hybridipalveluita käytetään eniten (hybridineuvontamallin ollessa etusijalla neljässä viidestä elinkaaren vaiheesta) Euroopassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella (pois lukien Japani). Pohjois-Amerikassa mallista ollaan vähiten kiinnostuneita. Nuorimmat varakkaat yksityishenkilöt (alle 40-vuotiaat) suosivat hybridimallia kaikissa viidessä elinkaaren vaiheessa, etenkin ”varallisuusstrategian kehittämisessä” (60,8 prosenttia) ja ”neuvojen ja optimoinnin jatkuvassa hallinnassa” (60,0 prosenttia). Tämä osoittaa, että alaa valtaava hybridineuvonta on tullut jäädäkseen.

Vaikka varainhoitoyritysten johtajat ovat hyvin tietoisia hybridineuvontamalleista, he eivät ole onnistuneet tarjoamaan tyydyttäviä ratkaisuja asiakkaille. Tutkimusten mukaan taito tarjota hybridineuvontaa olisi hyvinkin vaivan arvoista, sillä maailmanlaajuisesti 71 prosenttia varakkaista yksityishenkilöistä pitää hybridineuvontaa tärkeänä tehdessään päätöstä varojen yhdistämisestä varainhoitajansa kanssa. Toisaalta yritykset eivät ole olleet tehokkaita hybridineuvontapalveluiden hyödyntämisessä, sillä analyytikot antavat yrityksille tässä suhteessa vain keskimäärin 2,7[3] pistettä seitsemästä mahdollisesta pisteestä.

Capgemini Consultingin finanssialan päällikkö Johan Bergström sanoo:

Hybridipalvelut ovat digitalisaation luonnollinen seuraava askel ja ne sopivat kaikenlaisille asiakkaille varakkaista piensijoittajiin. Automaatiopalveluita, kuten robotiikkaa ja tekoälyä, käyttämällä saadaan analyysiä markkinoista ja globaalia dataa yhdistettynä asiakkaan omiin sekä hänen viiteryhmiensä mieltymyksiin. Kaikki perustuu edelleen vuorovaikutukseen varainhoitajan kanssa, mutta automaatio lisääntyy koko ajan. Hybridipalvelut ovat kaiken lisäksi asiakkaan kannalta kustannustehokas tapa toimia.”

Yritysten luodessa uusia strategioita saadakseen varakkaat yksityishenkilöt kiinnostumaan hybridineuvonnasta niiden voi olla myös tarpeen suunnitella merkittäviä muutoksia liiketoimintamalleihinsa. Siirtyminen kohti hybridineuvontaa voisi esimerkiksi supistaa tuotteistuksella saatavaa liikevaihtoa paineen kohdistuessa enemmän suoritukseen. Lisäksi varainhoitajan rooli todennäköisesti muuttuu siten, että neuvonantajat joutuvat luovuttamaan hallintaa ulkoisille asiantuntijoille ja hyödyntämään digitaalisia apuvälineitä, kuten asiakkuudenhallintaa (CRM) ja analysointiohjelmia.

Varallisuusraportissa todetaan, että alan siirtyessä kohti hybridineuvontaa varainhoitajien on pysyttävä jatkuvan teknologiakehityksen mukana. Puheella tapahtuva vuorovaikutus ja tekoäly voivat muuttaa merkittävästi varainhoidon toimintakenttää.

Lisäksi näköpiirissä on toinen suuri muutos. BigTech-yritysten tulo varainhoitoalalle muodostaa paljon suuremman riskitekijän, sillä varakkaat yksityishenkilöt odottavat tehokkuuden lisääntyvän (64,2 prosenttia yksityishenkilöistä) ja läpinäkyvyyden kasvavan (54,4 prosenttia) BigTech-yritysten suorittaman varainhoidon kautta. Varainhoitoyritykset ovat tietoisia BigTechin luomasta uhasta, sillä 78,3 prosenttia pitää BigTech-yritysten mukaantuloa varmana tai hyvin mahdollisena – silti niiden näkemykset BigTechin vaikutuksesta alaan vaihtelevat paljon.

Johan Bergström tiivistää asian Suomen ja muiden Pohjoismaiden näkökulmasta:

”Suomi ja muut Pohjoismaat ovat mielenkiintoinen markkina-alue BigTech-yrityksille, sillä digitalisaatio on pitkällä ja ihmiset ovat valmiita käyttämään tämänkaltaisia palveluita. BigTech-toimijoilla on valtava määrä dataa henkilöiden ja viiteryhmien käyttäytymisestä, ja ne pystyvät tarjoamaan korkeatasoista analyysiä ja tietoa varainhankintafirmoille. Toki ne voivat alkaa tarjota varainhankintapalveluita myös suoraan, mutta alan taitoa ja osaamista heillä ei vielä ole.”

Maailman varallisuusraportissa todetaan, että yritysten on jatkettava liiketoimintansa uudistamista pystyäkseen vastaamaan teknologisiin ja kasvaviin muutoksiin ja pärjätäkseen muuttuvassa ympäristössä.

World Wealth Report 2017 -selvityksen tutkimusmenetelmät

Capgeminin World Wealth Report on alan johtava selvitys, jossa seurataan varakkaita yksityishenkilöitä, heidän varallisuuttaan sekä globaaleja ja taloudellisia olosuhteita, jotka edistävät varainhoitoalalla tapahtuvaa muutosta. Tämänkertainen vuotuinen selvitys on jo 21. lajissaan. Se sisältää tuloksia maailmanlaajuisesta varakkaiden yksityishenkilöiden näkemyksiä ja käyttäytymistä tarkastelleesta tutkimuksesta. Global HNW Insights Survey -tutkimus sisälsi vastauksia yli 2 500 varakkaalta yksityishenkilöltä 19 tärkeästä varallisuusmarkkinasta Pohjois-Amerikasta, Latinalaisesta Amerikasta, Euroopasta sekä Aasian ja Tyynenmeren alueelta. Tutkimuksessa tarkasteltiin varakkaiden yksityishenkilöiden sijoituskäyttäytymistä, mukaan lukien varojen kohdentaminen, maksumallit ja sijoitusmieltymykset. Tutkimuksessa mitattiin myös varakkaiden yksityishenkilöiden nykyisiä sijoituskäyttäytymismalleja maailmanlaajuisesti, mukaan lukien varojen kohdentaminen, luottamuksen taso ja varojen kohdentamispäätökset.

Lisätiedot ja raportin lataus: www.worldwealthreport.com

[1] Varakkaiksi yksityishenkilöiksi määritellään ne, joiden sijoitusvarallisuus on vähintään 1 miljoona Yhdysvaltain dollaria, pois lukien pääasiallinen asunto, keräilyesineet, kulutushyödykkeet ja käyttöesineet.

[2]Määrittelemme hybridineuvonnan seuraavasti: ”Asiakkaat laitetaan päätöksentekijöiksi antamalla heidän hyödyntää elinkaaren vaiheen, tarvepohjaisen varainhoidon ja talouden suunnittelua modulaarisella ja yksilöllisellä maksuperusteisella menetelmällä. Mahdollisuudet tarjotaan yhdistämällä (1) kognitiivis-analyyttinen, automaatti-/itsepalveluiden toimitus (esim. sijoitusten perushoito), (2) ihmisen tarjoama palvelu (esim. monimutkainen varallisuuden jäsentely) tai (3) varainhoitajan avustama hybridimenetelmä – asiakkaan haluamalla tavalla.”

[3] Mitattu asteikolla 1–7, jossa 1 = Ei lainkaan tehokas ja 7 = Erittäin tehokas.

• Talous, rahoitus

Capgemini

190 000 ihmistä yli 40 maassa työllistävä Capgemini täyttää 50 vuotta vuonna 2017 ja kuuluu maailman johtaviin konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalveluja tarjoaviin yrityksiin. Capgemini Groupin liikevaihto vuonna 2016 oli 12,5 miljardia euroa. Yhteistyössä asiakkaidensa kanssa Capgemini luo ja toimittaa teknologia-, liiketoiminta- ja digiratkaisuja, jotka mahdollistavat asiakkaille tavoitteiden saavuttamisen innovatiivisessa hengessä. Syvästi monikulttuurisena organisaationa Capgemini on kehittänyt oman työskentelytapansa, the Collaborative Business ExperienceTM, ja hyödyntää globaalia Rightshore®-toimitusmalliaan.

Lisätietoa www.capgemini.com ja www.fi.capgemini.com.

Rightshore® on Capgeminin rekisteröity tavaramerkki

Gunilla Resare

Lehdistön yhteyshenkilö Head of External Communcations and Public Relations (+47)45002542