Vakuutusala kohtaa digitaaliteknologian uuden aallon kaikilla rintamilla

Capgeminin ja Efman tänään julkaisemassa World Insurance Report 2017 -raportissa (WIR) todetaan, että uuden digitaalisen teknologian aalto koskettaa suurinta osaa vakuutusalasta. InsurTech[1] haastaa perinteisiä vakuutusalan toimijoita kehittämään innovaatiostrategioitansa ja tarjoaa ennennäkemättömän paljon teknologiaan liittyviä mahdollisuuksia.

Lyhyestä historiastaan huolimatta InsurTech-toimijat ovat muuttaneet markkinoita. Yli 8 000:sta WIR-raportoinnin yhteydessä maailmanlaajuiseen tutkimukseen osallistuneesta kuluttajasta lähes kolmasosa (31,4 %) kertoi hankkivansa vakuutuspalvelunsa InsurTech-toimijoilta joko pelkästään tai vakiintuneiden toimijoiden lisäksi. Vastaajien mukaan InsurTech-toimijoilta saa enemmän vastinetta rahoilleen sekä nopeaa ja tehokasta palvelua.

InsurTech-toimijat vetoavat suoraan tavoitellun Y-sukupolven[2] ja teknologiaorientoituneiden asiakkaiden tarpeisiin ja mieltymyksiin. Tälle asiakasryhmälle on tärkeää, että kanssakäyminen talousasioissa on mukavaa, sujuvaa ja yksilöllistä.

He myös ostavat todennäköisemmin lisätuotteita vakuutusyhtiöiltään, mikä tekee heistä erityisen houkuttelevia asiakkaita. Toisaalta nuoret ja teknologiaorientoituneet asiakkaat ovat yleensä vähemmän uskollisia, minkä vuoksi myös perinteisten vakuutusyhtiöiden on tärkeää rakentaa ja ylläpitää suhteita heihin tarjoamalla digitaalisia ratkaisuja.

Valtaosa asiakkaista ei kuitenkaan ole valmiita irtautumaan pitkistä asiakkuussuhteista vakiintuneiden toimijoiden kanssa, sillä ne suoriutuivat InsurTech-toimijoita paremmin seuraavilla osa-alueilla: tietoturva ja petosten torjunta (45,9 %), tuotemerkin tunnettuus (43,7 %) ja henkilökohtainen vuorovaikutus (41,6 %). Lisäksi 39,8 prosenttia asiakkaista kertoi luottavansa vakuutusyhtiöönsä, kun vain 26,3 prosenttia kertoi luottavansa InsurTech-toimijoihin.

Vakuutusyhtiöt ovat samaa mieltä siitä, että InsurTech-toimijoiden ja vakiintuneiden toimijoiden toisiaan täydentävät vahvuudet ovat hyviä perusteita yhteistyölle. Valtaosa (75 %) yli sadasta haastatellusta korkean tason johtajasta, jotka toimivat eri vakuutusyhtiöissä 15 markkina-alueella, sanoi, että InsurTech-valmiuksien kehittäminen auttaisi heitä vastaamaan paremmin asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Lisäksi yli puolet (52,7 %) heistä oli yhtä mieltä siitä, että InsurTech-valmiudet auttaisivat yksilöllisten tuotteiden nopeassa suunnittelussa.

Kevin Jiang, yksi Capgeminin johtavista vakuutusasiantuntijoista, kuvailee tilannetta Suomen ja muiden Pohjoismaiden näkökulmasta:

”Pohjoismaissa digitaalinen osaaminen ja valmiudet ovat korkealla. Vakuutusmarkkinoilla olemme pääsääntöisesti lojaaleja asiakkaita ja markkinoita hallitsee tyypillisesti muutama iso, paikallinen toimija. Lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna teknologinen kehitys vaikuttaa jo selvästi vakuutusalaan. PAYD-autovakuutustuotteita (pay as you drive), tunnistimia koteihin sekä uusia teknologiaa hyödyntäviä innovatiivisia vakuutustuotteita ilmaantuu jatkuvasti markkinoille niin InsurTech-yrityksiltä kuin suuremmilta vakuutusyhtiöiltäkin.”

”Pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna tilanne käy vielä mielenkiintoisemmaksi. Kenet tai minkä vakuutamme esimerkiksi silloin, kun autot ovat täysin itseohjautuvia? Vakuutusyhtiöiden on lisättävä innovointivalmiuksiaan ja kyettävä reagoimaan nopeammin uuteen todellisuuteen.”

Uudet teknologiat, kuten tekoäly (AI) ja lohkoketju, toimivat tämän InsurTech-vallankumouksen liikkeellepanevana voimana ja vievät eteenpäin lukuisia digitalisaation, datan ja analytiikan sekä vakuutus käyttöhyödykkeenä[3] -mallin innovaatioita. Tämän vuoksi World Insurance Report 2017 –raportissa todetaan, että vakuutusyhtiöiden kannattaa priorisoida investointinsa innovaatioihin siten, että ne käyvät käsi kädessä heidän teknologiastrategiansa kanssa. Näin innovaatiohaasteisiin vastaaminen on mahdollisimman tehokasta.

Yhdentyyppisen innovaation kannalta hyödyllinen asiantuntemus on usein hyödynnettävissä muuallakin, joten on tärkeää tehdä kattava analyysi kunkin investoinnin kuluista ja yhdistelmäeduista. InsurTechin vaikutukset lisääntyvät ajan myötä, joten on ensiarvoisen tärkeää, että vakuutusyhtiöt muodostavat InsurTechille kattavan ja monimuotoisen vastineen.

World Insurance Report 2017 -raportin tutkimusmenetelmät

Nyt kymmenentenä julkaisuvuotenaan Capgeminin ja Efman World Insurance Report -raportti kattaa 21 vakuutusmarkkina-aluetta. Raportissa on käsitelty ensisijaisia asiakastietoja, joihin sisältyvät yli 8 000 vakuutusasiakkaan vastaukset ja yli 100 johtajan haastattelut.

[1] InsurTech viittaa digitaalisiin kyvykkyyksiin, joita käytetään vakuutusalalla. InsurTech-toimijat ovat yrityksiä, joiden tarjonta perustuu InsurTech-kyvykkyyksiin ja jotka ovat alle viisi vuotta vanhoja ja joilla on suhteellisen pieni, mutta kasvava asiakaskunta.

[2] Y-sukupolvella viitataan 15–34-vuotiaisiin henkilöihin. Tutkimukseen osallistui vain 18–34-vuotiaita henkilöitä (syntyneet vuosina 1983–1999), joten siksi he edustavat tässä dokumentissa Y-sukupolven asiakkaita. Ei-Y-sukupolven asiakkaat ovat iältään 35-vuotiaita tai sitä vanhempia.

[3] Vakuutus käyttöhyödykkeenä -ilmauksella viitataan uusiin vakuutusmalleihin, joissa asiakkaat voivat ostaa vakuutuksia entistä joustavammalla ja sujuvammalla tavalla, ikään kuin käyttöhyödykkeen tavoin.

• Talous, rahoitus

Capgemini

190 000 ihmistä yli 40 maassa työllistävä Capgemini täyttää 50 vuotta vuonna 2017 ja kuuluu maailman johtaviin konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalveluja tarjoaviin yrityksiin. Capgemini Groupin liikevaihto vuonna 2016 oli 12,5 miljardia euroa. Yhteistyössä asiakkaidensa kanssa Capgemini luo ja toimittaa teknologia-, liiketoiminta- ja digiratkaisuja, jotka mahdollistavat asiakkaille tavoitteiden saavuttamisen innovatiivisessa hengessä. Syvästi monikulttuurisena organisaationa Capgemini on kehittänyt oman työskentelytapansa, the Collaborative Business ExperienceTM, ja hyödyntää globaalia Rightshore®-toimitusmalliaan.

Lisätietoa www.capgemini.com ja www.fi.capgemini.com.

Rightshore® on Capgeminin rekisteröity tavaramerkki

Gunilla Resare

Lehdistön yhteyshenkilö Head of External Communcations and Public Relations (+47)45002542