Clarios ja Altris julkistavat yhteistyösopimuksen vastuullisen natriumioniakkuteknologian kehittämiseksi

Maailman johtava edistyneiden matalajänniteakkuratkaisujen valmistaja Clarios ja vastuullisen natriumioniakkuteknologian edelläkävijä Altris ovat tehneet innovatiivisen yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää matalajännitteisiä natriumioniakkuja ajoneuvoteollisuudelle.

Matalajänniteakkuja käytetään kaikissa ajoneuvossa, myös sähköhybridi- ja sähköajoneuvoissa, kriittisten järjestelmien ja toimintojen virransyöttöön. Sitä mukaa kuin hybridi- ja sähköajoneuvot kehittyvät, matalajänniteverkoston odotetaan tukevan suurempaa määrää ohjelmistopohjaisia toimintoja, kuten sähköisiä ohjaus- ja jarrutusjärjestelmiä (steer-by-wire ja brake-by-wire), itsenäisiä toimintoja sekä matkustusmukavuuteen liittyviä ominaisuuksia.

Tämän muutoksen myötä johtavat autonvalmistajat ovat alkaneet tutkia useista akuista koostuvia ratkaisuja, joissa käytetään litiumioniakkuja, AGM-lyijyhappoakkuja (absorbent glass mat) ja muita kemiallisia ratkaisuja. Vaikka lyijyakut ovat paras esimerkki kiertotaloudesta ja litiumpohjaiset tuotteet kehittyvät edelleen, Clariosin kemiasta riippumaton ja kiertotalouteen perustuva lähestymistapa on tullut strategisesti tärkeäksi.

Suolasta, puusta, raudasta ja ilmasta valmistetut natriumioniakut (Na-ion) ovat luonnostaan vastuullisia ja helposti kierrätettäviä. Natriumionikennojen valmistuksessa käytettäviä materiaaleja on saatavilla runsaasti ja helposti. Ne eivät sisällä konfliktimineraaleja tai myrkyllisiä aineita. Clariosin ja Altrisin yhteistyön tavoitteena on kehittää natriumioniakku, jonka potentiaali on jopa 60 volttia ja joka soveltuu käytettäväksi sekä uusissa että vanhoissa ajoneuvoissa. Lisäksi sillä voi täydentää usean matalajänniteakun kokoonpanoa.

”Clariosilla on monipuolista kokemusta ajoneuvoteollisuuden matalajännitejärjestelmistä, ja se on johtava toimija natriumionikennojen määrittelyjen ja optimoinnin alalla”, sanoo Clariosin varatoimitusjohtaja ja globaalien asiakkaiden, tuotteiden ja tekniikan johtaja Federico Morales Zimmermann.

Altris on johtava natriumionikatodimateriaalien ja akkukennoteknologian tuottaja ja keskittyy kehittämään natriumionikennoja, jotka on erityisesti sovitettu autojen matalajänniteakkujen markkinatarpeisiin.

”Altris haluaa tuoda maailmaan parempia, turvallisempia ja aidosti vastuullisia natriumioniakkuja. Pyrimme jatkuvasti löytämään uusia käyttökohteita, joissa teknologiallamme voi olla merkittävä vaikutus massiivisessa mittakaavassa. Siksi meille onkin ilo päästä kehittämään ajoneuvoteollisuuden matalajännitekennoja yhdessä Clariosin kanssa, jolla on samanlainen vahva ESG-painotus kuin meilläkin. Kumppanuuden ansiosta ulottuvillamme on kolmannes maailman ajoneuvoista, ja pääsemme kiihdyttämään vihreää siirtymää”, sanoo Altrisin toimitusjohtaja Björn Mårlid.

Pitkän aikavälin tavoitteena on kehittää yksityiskohtainen tuotantosuunnitelma näitä natriumionikennoja käyttäviä matalajänniteakkujärjestelmiä varten. Yhtiöt uskovat, että natriumioniakkujen massatuotanto olisi merkittävä edistysaskel ajoneuvojen akkuteknologiassa ja tärkeä toimi autoteollisuuden kiertotaloustavoitteiden tukemisessa.

Yhtiöt ovat sopineet, että ne eivät paljasta kehityssopimuksen taloustietoja.

Christian Riedel
christian.m.riedel@clarios.com

Altris

Karin Lassegård
press@altris.com

Tietoa Clariosista
Clarios on maailman johtava liikenteeseen tarkoitettujen, edistyksellisten matalajänniteakkujen valmistaja. Tuemme kehitystä tarjoamalla yhä älykkäämpiä ratkaisuja käytännössä kaikenlaisiin ajoneuvoihin. Meillä on 16 000 työntekijää yli 100 maassa, mikä tuo kattavaa asiantuntemusta jälkimarkkina- ja OEM-kumppaneillemme sekä luotettavuutta, turvallisuutta ja mukavuutta jokapäiväiseen elämään. Kannamme vastuumme keskittymällä ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan. Noudatamme parhaita vastuullisuuskäytäntöjä ja edistämme niitä koko toimialallamme. Clarios on sitoutunut kestävään kehitykseen ja operatiiviseen erinomaisuuteen. Teemme työtä varmistaaksemme, että 99 % akkujen materiaaleista otetaan talteen, kierrätetään ja uudelleenkäytetään. Clarios on Brookfieldin portfolioyhtiö.

Tietoa Altrisista
Altris on ruotsalainen natriumioniakkujen kehittäjä. Se kehittää katodeja, elektrolyyttejä, akkukennoja ja tehdaspiirustuksia markkinoiden johtavien natriumioniakkujen luomiseksi. Yritys on saanut alkunsa Uppsalan yliopiston Ångströmin laboratoriossa ja kehittää patentoitua innovaatiotaan ideasta kaupallistamiseen. Pitkän aikavälin tavoitteena on tulla ensisijaiseksi natriumioniakkujen toimittajaksi Euroopassa ja vaikuttaa aidosti maailmaan mahdollistamalla paremmat akut suuressa mittakaavassa.

Christian Riedel

Director Global External Communications +49 511 975 1094