60 vuotta Coca-Colan rantautumisesta Suomeen

60 vuotta Coca-Colan rantautumisesta Suomeen

Sodasta ja pula-ajasta toipuva Suomi valmistautuu isännöimään vuoden 1952 kesäolympiakisoja.

Heinäkuun 2. päivänä Hietalahden satamaan saapuu Amsterdamista M/S Marvic -niminen rahtilaiva. Laivan lasti on sodanjälkeisessä Suomessa suuri uutinen: The Coca-Cola Company on lahjoittanut Sotainvalidien Veljesliitolle ja Helsingin kisojen järjestelytoimikunnalle 720 000 pulloa eli 30 000 korillista Coca-Colaa. Laivan mukana Helsinkiin saapuu myös Coca-Colan jakeluautoja, kylmälaitteita, jäänkuljetusautoja, kruunukorkinavaajia sekä mainosmateriaalia, joiden hyödyntämisessä Norjan Coca-Cola auttaa Veljesliittoa.

Kansainvälistä kisatunnelmaa

Kisojen avajaispäivänä 19. heinäkuuta Helsinki on muuttunut värikkääksi ja eläväksi kisakaupungiksi. Sotainvalidien Veljesliitto on pystyttänyt eri puolille Helsinkiä juomakojuja, jotka tunnistaa punaisista pyöreistä punaisista Coca-Cola–kilvistä ja keltaisista Coca-Cola-juomalaatikoista. Niin suomalaiset kuin ulkomaisetkin kisavieraat kerääntyvät kojujen ympärille seurustelemaan ja nauttimaan tuota ihmeellistä juomaa maailmalta. Tätä ennen vain kovin harva suomalainen on päässyt maistamaan Coca-Colaa.  Juoman suosio ja myynti ylittääkin Veljesliiton kaikki odotukset.

Ensimmäinen kulaus

Apteekkari Pembertonin vuonna 1886 kehittämä Coca-Cola oli virkistänyt jo miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa ennen Helsingin kisoja. Suomalaisille juoma on jännittävä uutuus ja ensimmäinen kupliva kulaus nautitaan pillillä lasipullosta ja samalla tarkkaillaan uteliaina ulkomaalaisten vieraiden piristämää katukuvaa. Juoma oli kylmää, kuplivaa ja raikasta. Kaarevanmuotoinen pullo tuntuu hyvältä kädessä ja erottuu muista. Yhä vielä monet muistavat tuon hetken kuin eilisen. Ensimmäinen Coca-Cola ei unohdu.

Joulupukilla suomalaiset juuret

Viisi vuotta kisojen jälkeen alkoi Coca-Colan valmistus Suomessa. Tänään Sinebrychoffin valmistama Coca-Cola on Suomen suosituin virvoitusjuoma. Sen kansainvälisessä menestyksessä on myös Suomella pieni mutta merkittävä rooli. Punanuttuinen ja –poskinen Coca-Cola- joulupukki on suomensukuisen amerikkalaistaiteilijan Haddon Sundblomin 1930-luvulla luoma hahmo. Isänsä puolelta ahvenanmaalainen Sundblom käytti omia suomalaisia piirteitään luodessaan tämän maailman tunnetuimman joulunajan hahmon, joka on muuttanut käsitystä joulupukin ulkonäöstä. Myös maailmankuululla Coca-Cola-muotopullolla on pohjoismaiset juuret. Sen suunnitteli ruotsalaissyntyinen Alexander Samuelsson jo vuonna 1915.

Juhlan paikka

Coca-Colan rantautuminen Suomeen Helsingin Olympiakisoissa ei ollut sattumaa. Coca-Cola oli ollut Olympiakisoissa mukana jo Amsterdamin kisoista vuodesta 1928 alkaen. Yli 80-vuoden historialla Coca-Cola onkin Olympialiikkeen pitkäaikaisin yritysyhteistyökumppani, jonka tuki ohjautuu niin kisojen järjestelyyn kuin joukkueille ja urheilijoille.  Coca-Cola on mukana myös tänä kesänä Lontoon 2012 Olympiakisoissa, jonne Suomen Coca-Cola vie peräti 36 suomalaista kilpailuvoittajaa seuraamaan kisatunnelmaa. Samoista tunnelmista käynnistyi Coca-Colan menestyksekäs historia Suomessa 60-vuotta sitten. Sen kunniaksi voisi nauttia vaikka lasillisen raikasta, kylmää Coca-Colaa.