​Coca-Cola esittelee uuden sukupolven brändistrategian

​Coca-Cola esittelee uuden sukupolven brändistrategian

= Coca-Cola, Coca-Cola Zero ja Coca-Cola light tuotemerkeillä on jatkossa yhteinen visuaalinen ilme ja mainonnan linja

= Yksittäisten juomabrändien mainonnasta siirrytään kattomainontaan, jossa kaikki Coca-Cola-variantit näkyvät

= Kun kuluttaja toukokuusta alkaen näkee Coca-Colan markkinointiviestintää, näkee hän aina myös valittavissaan olevat Coca-Cola-perheeseen kuuluvat erilaiset juomat

Coca-Colan brändiuudistus yhdistää saman kattobrändin alle kaikki tavaramerkin Coca-Cola™ -juomat eli Coca-Colan, Coca-Cola lightin, Coca-Cola Zeron. Strategian myötä kaikki aiemmin erillisinä tuotemerkkeinä rakennetut juomat saavat yhtenäisen identiteetin sekä visuaalisen ilmeen ja mainonnan linjan.

Uuden brändistrategian julkistus ajoittuu Coca-Colan tunnistettavan muotopullon 100-vuotisjuhlavuoteen, jota on juhlistettu maaliskuusta alkaen erityisellä kampanjalla – ja joka samalla jäi Coca-Colan viimeiseksi kampanjaksi ennen siirtymistä kattobrändimainontaan. Tuotemerkki on aina edustanut rakastettua ja virkistävää makua ja sen mainonta on kautta aikojen juhlistanut ihmisten onnellista ja iloista yhdessäoloa kaikkialla maailmassa.

Coca-Cola on elänyt kuluttajien muuttuvien kulutustottumusten, elämäntapajen ja makumieltymysten mukana ja innovoinut juomavaihtoehtoja, jotka sopivat erilaisten ihmisten tarpeeseen ja makuun. Kaloriton Coca-Cola light esiteltiin suomalaisille yli 30 vuotta sitten ja kaloriton, mutta Coca-Colan makuinen Coca-Cola zero lähes 10 vuotta sitten.

Uuden brändistrategian myötä näistä kolmesta brändistä tulee yksi. Kaikki tuotevaihtoehdot sulautuvat yhteen Coca-Colan brändiin, joka on arvostettu ja rakastettu kaikkialla maailmassa. Juomapakkausten visuaalinen ilme ja mainonta kuitenkin yhä korostavat selkeästi eri juomien erilaisia ominaisuuksia, jotta kuluttajat voivat valita itselleen mieluisimman juoman helposti.

Yhden brändin strategia tarkoittaa:

• Kaikessa Coca-Colan mainonnassa ja markkinointitoimenpiteissä Suomessa näkyy selkeästi yksi Coca-Cola -kattobrändi sekä sen alle kuuluvat erilaiset juomavaihtoehdot.
  • Jokaisen Coca-Cola –tölkin tai –pullon tunnistaa samasta erottuvasta visuaalisesta linjasta, oli sitten kyseessä perinteinen sokerilla makeutettu Coca-Cola tai sokeriton ja kaloriton Coca-Cola light tai Coca-Cola Zero – unohtamatta erilaisia makuvariantteja.
  • Jokainen mainos tulee selkeästi esittelemään valittavana olevat erilaiset juomavaihtoehdot ja pakkaukset juomien erilaiset koostumukset ja ainesosat.

Merkittävä askel Coca-Colan brändihistoriassa

Uudistus nostaa suomalaisen kuluttajan tuotemerkin ytimeen ja korostaa hänen vapautta valita itselleen parhaiten sopivin juoma Coca-Cola –tuotemerkkiperheestä. Uudistuksen myötä erilaisten Coca-Cola –juomien erilaiset tuoteominaisuudet korostuvat.

“Yhtiönä olemme sekä nöyriä että kiitollisia siitä, että Coca-Cola on yksi kuluttajien rakastetuimpia kuluttajatuotemerkkejä kaikkialla maailmassa, kertoo Marian Jernström, senior brand manager Suomen Coca-Colalta. Yhden brändin ajattelumme tekee Coca-Cola –juomista aiempaa vahvemman tuoteperheen, jossa kalorittomat juomavaihtoehdot esiintyvät tasa-arvoisina alkuperäisen klassikkobrändin rinnalla. Valitsipa suomalainen kuluttaja alkuperäisen Coca-Colan, kolmikymppisen kalorittoman Coca-Cola lightin tai Coca-Cola Zeron – hänellä on aina käsissään Coca-Cola.”

Brändiuudistus tukee myös yhtiön laaja-alaisia hyvinvointisitoumuksia, joita Suomessa ovat mm.

-Tarjota perinteisten juomien rinnalla kalorittomia tai kevyitä juomavaihtoehtoja sekä pieniä pakkauskokoja

-Ravintosisältömerkinnät selkeästi esillä kaikissa juomapakkauksissa

-#MunLiike –ohjelmalla tukea ja kannustusta jopa 90 000 suomalaisnuoren aktiiviseen elämäntapaan

-Vastuullisen markkinoinnin sitoumus, mm. sitoumus olla markkinoimatta mitään juomia alle 12-vuotiaille

Coca-Colan 100-vuotiasta muotopulloa juhlistava kampanja ‘Marilyn suuteli minua / Elvis suuteli minua. Tämän jälkeen kaikki Coca-Cola –tavaramerkin markkinointiviestintä toteutetaan uuden brändistrategian mukaisesti. Ensimmäiset kattobrändimainokset nähdään toukokuussa 2015.