Huippuvalokuvaaja Veikko Kähkönen kuvasi henkilökuvasarjan Coca-Colan punaisen värin juhlavuoden kunniaksi

Lenita Airisto, Mikael Forssell, Iina Kuustonen ja kuusi muuta tunnettua suomalaista historiallisissa kuvissa

Suomen Coca-Cola on yhteistyössä valokuvaaja Veikko Kähkösen kanssa toteuttanut ainutkertaisen AITO-kuvasarjan, johon on ikuistettu yhdeksän tunnettua suomalaista omana itsenään. Coca-Colan punaisen värin 90-vuotisjuhlavuoden kunniaksi otetuista kuvista syntyi sarja, joka jää historiaan Coca-Cola-kuvastona tämän päivän Suomesta. Kuvat tunnetuista suomalaisista ovat Coca-Colan ensimmäinen suomalainen kuvakokoelma sitten vuoden 1952 Olympiakisojen. Kuvat on koottu yleisön nähtäville digitaaliseksi valokuvanäyttelyksi osoitteessa: www.cocacola.fi/aito

Valokuvaaja Veikko Kähkönen on kuvannut tunnettuja suomalaisia, jotka uskaltavat olla aitoja ja oma itsensä tämän päivän Suomessa. Coca-Colan punaisen värin juhlavuoden kunniaksi otettuihin AITO- kuviin on ikuistettu Lenita Airisto, Zakarie Ali, Cledos, Tuomas Enbuske, Mikael Forssell, Iina Kuustonen, Mansikkka, Mikko Parikka ja Maryam Razavi. Kuvat ovat nähtävillä digitaalisessa valokuvanäyttelyssä osoitteessa: www.cocacola.fi/aito.

1950-luvun Armi Kuuselasta 2010-luvun Zakarie Aliin

Kuvat eivät ole mainoskuvia, vaan niihin on ikuistettu Coca-Cola tämän päivän Suomessa. Coca-Cola on aito suomalainen klassikkojuoma, joka on ollut osa suomalaisten arkea jo 1950-luvulta alkaen.

Edellisen kerran Coca-Cola ikuisti suomalaisia vastaavanlaisiin elämänmakuisiin kuviin Helsingin Olympiakisoissa vuonna 1952. Monet näistä kuvista ovat ikonisia ajankuvia hetkestä, johon Coca-Cola toi jotain erityistä ja ikimuistoista: Suomen Neito -kilpailun voittaja Armi Kuusela nauttimassa Coca-Colaa terassilla, nuoret aikuiset evästauolla Helsingin olympiahumussa tai nuorisoa Coca-Colan myyntipisteillä.

Kuvasarjan takana on valokuvaaja Veikko Kähkönen, joka on noussut nopeasti Suomen menestyneimpien mainoskuvaajien joukkoon. Ranskassa syntyneen Kähkösen pysähdyttäviä otoksia on nähty monissa katumainoksissa sekä eri muotilehtien sivuilla.

”AITO-kuvasarja oli minulle ja koko tiimillemme todella mielenkiintoinen projekti. Saimme tehdä jotain erilaista ja luovaa ja toteuttaa taiteellista näkemystämme. Kuvauksissa oli rento, luottamuksellinen fiilis, jossa jokaisen kuvattavan persoona pääsi hienosti esiin”, Kähkönen kertoo.

Nyt julkaistut suomalaiset muotokuvat liittyvät Coca-Colan maailmankuulujen henkilökuvien joukkoon. Monet Coca-Colan grafiikoista ja kuvista tunnetaan ikonisina kuvina. Esimerkiksi valokuvaaja Guy Arochi on luonut Coca-Colan kuville tunnistettavan erottuvan linjan, jota on käytetty brändin kansainvälisessä viestinnässä pitkään.

Kuvasarja juhlii Coca-Colan punaisella

Kuvasarja juhlistaa Coca-Colan punaisen värin historiaa ja tätä päivää. Coca-Colan punainen on oma ainutlaatuinen värinsä, jota ei löydy Pantonen värikartasta. Erottuva, tunnistettava ja ikoninen punainen on ollut käytössä yli 130 vuotta, mutta se vahvistettiin Coca-Colan viralliseksi väriksi 90-vuotta sitten.

Syyskuusta lähtien punainen väri on yhdistänyt kaikkia Coca-Cola-juomia, sokerilla tai ilman. Kuvasarja herättää Coca-Colan punaisen värin uuteen eloon ja muistuttaa suomalaisia siitä, että Coca-Cola on aito osa suomalaista historiaa ja tätä päivää.

AITO-kuvasarjaan on ikuistettu:

Lenita Airisto, jokaon markkinoinut Suomi-kuvaa, suomalaista työtä ja tuotteita maailmalla. Hän on myös tunnettu tv-tähti, journalisti, tietokirjailija ja naisten tasa-arvon puolustaja.

Zakarie Ali, jokaon Helsingistä lähtöisin oleva tuore huippumalli. Hänet on hiljattain nähty mm. Voguen kuvissa.

Cledos, itähelsinkiläinen artisti, joka tuli kuuluisaksi vuonna 2017 debyyttisinglellään. Sitä on kuunneltu YouTubessa yli 1,2 miljoonaa kertaa.

Tuomas Enbuske, joka on mm. Enbuske, Veitola & Salminen -televisio-ohjelmasta tunnettu juontaja, toimittaja ja kolumnisti.

Mikael Forssell, jokaon yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä jalkapalloilijoista.

Iina Kuustonen, jokaon lukuisista elokuvista sekä mm. Putous-sarjasta tunnettu näyttelijä.

Maiju "Mansikkka" Voutilainen, jokaon lifestyle-aiheisista videoblogeistaan tunnettu suosittu Youtube-tähti.

Mikko Parikka, jokaon suosituista televisio-ohjelmista ja elokuvista tunnettu näyttelijä.

Maryam Razavi, malli ja stylisti, joka on tullut tunnetuksi myös Suomen Huippumalli haussa -ohjelman juontajana.