Nuoret vievät Coca-Colan pikaviestimaailmaan

Nuoret vievät Coca-Colan pikaviestimaailmaan

Tänä kesänä Coke-moji –tarrat* löytyvät punaisten korkkien alta ja ilahduttavat käyttäjiään LINE-pikaviesteissä

Coca-Cola antoi projektin luovan suunnitteluvastuun kokonaan nuorille, jotka vievät Coca-Colan pikaviestiaikaan

Coca-Cola on ensimmäisen kerran yli 100-vuotisen historiansa aikana antanut merkittävän projektinsa luovan suunnittelun kokonaan nuorten käsiin. Projektin tuloksena nuoret vievät Coca-Colan  pikaviestimaailmaan, kun nuorten suunnittelemat pikaviestitarrat otetaan käyttöön tänä kesänä 11 Euroopan maassa.

Tämän vuoden maaliskussa Coca-Cola kutsui Euroopan johtavista design-kouluista yhteensä 18 nuorta mukaan suunnitteluprojektiin. Nuorten tavoitteena oli luoda onnea ja iloa juhlistavia pikaviesteihin liitettäviä kuvia eli ns. tarroja, joita Coca-Cola voi jakaa osana ’Tartu Onneen™ korkin alla’ -kesäkampanjaansa.

Suunnittelutyön haasteellisuutta lisäsi se, että niiden oli oltava universaaleja eli ymmärrettäviä kaikialla Euroopassa. Lisäksi jokaisen tarran oli välitettävä hyvää mieltä joka kerta, kun ne liitettäisiin viestiin.

“Suunnittelutyön antaminen kokonaan nuorten käsiin perustui näkemykseen, että vain nuoret voivat suunnitella toisille nuorille uskottavia kuvakkeita, kertoo projektin taustoista Maria Jernström, senior brand manager Suomen Coca-Colalta. Coca-Cola ei ole koskaan aiemmin järjestänyt vastaavaa suunnittelusessiota, josta muodostui ainutlaatuinen kokemus niin nuorille kuin bränditiimillekin. Nuoret oppivat suunnittelutyötä ja bränditiimi oppi heidän näkemyksistään. Meitä kiinnostaa kovasti, miten nuoret ja nuoret aikuiset suhtautuvat ikätoverien ideoiden perusteella syntyneisiin tarroihin, sanoo Maria Jernström.

Nuorten ideoiden pohjalta syntyi useita korkealaatuisia tarroja, jotka voidaan jakaan useaan erilaiseen ryhmään:

• -Sanat ja tunteet, kuten Onni. Ilo. Optimismi. Odotus. Yllätys. Rakkaus. Huumori
  • -Omat rakkaat jutut: Urheilu. Liikkuminen. Harrastukset. Mitä tahansa se onkin, se tekee sinut varmasti onnelliseksi.
  • -Tilanteet: Katsellen elokuvaa. Pelaten. Tanssien. Laulaen. Tai vain viettäen aikaa.
  • -Viestien lähettäminen. Positiivisella asenteella. Hyvää huomenta. Hyvää yötä. TGIF. LOL. ROFL.

Nuoret valitsivat itse kaikista luomuksista parhaimmat, jotka etenivät käytettäväksi osana kesäkampanjaa virallisina Coke-moji –tarroina.

“Minusta on aivan mahtavaa, että Coca-Cola osoittaa arvostavansa nuorten näkemyksiä antamalla brändin ja siihen liittyvän luovan suunnittelun nuorten käsiin”, kommentoi suunnittelusessioon osallistunut englantilainen potrettitaitelija Nathan Wyburn

Projektin esittelyvideo ja mm. mukana olleiden nuorten haastatteluja: https://www.youtube.com/watch?v=Gh8CsAsbDBA

Suomessa Coke-moji –tarroja voi lunastaa 1.6. – 30.8.2015 Coca-Cola-juomaperheen punaisten korkkien alta löytyvillä koodeilla (sekä 0,5L että 1,5L). Tarravalikoima täydentyy koko kesän ajan ja aina kahden viikon välein palveluun ladataan uusia tarroja. Tarrat ovat saatavilla pikaviestipalvelu LINE:en, mikä on nopeimmin kasvava älypuhelimille ladattavissa oleva ilmainen pikaviestipalvelu.

*) Älypuhelinten pikaviesteissä käytettävät tarrat ovat piirrettyjä tai animoituja hahmoja. Niillä voi kertoa mm. tunteistaan ja tehdä viesteistä persoonallisempia ja hauskempia.

LINE-pikaviestipalvelu

Line on ilmainen pikaviestipalvelu, jonka voi ladata omalle älypuhelimelleen. Pelkkien pikaviestien lisäksi Line tarjoaa käyttäjälleen myös esimerkiksi pelejä, puheluita, videoita sekä viesteihin liitettäviä kuvia, joita sanotaan tarroiksi. Maailmassa on yli 600 miljoonaa Line-käyttäjää. Line on saatavilla iPhone-, Android-, Blackberry- ja Windows-puhelimiin. www.line.me