10 vinkkiä taloudelliseen ja turvalliseen ajoon

10 vinkkiä taloudelliseen ja turvalliseen ajoon

Oma ajotapa ja autonrenkaat vaikuttavat merkittävästi autoilun taloudellisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Ota talteen vinkit ja säästä sekä lompakkoa että luontoa.

1.Aja mahdollisimman pienikulutuksisella ja vähäpäästöisellä autolla.

2.Valitse ekologiset, kevyen vierintävastuksen renkaat.

Mitä pienempi vastus on, sitä vähemmän energiaa tarvitaan. Näin myös polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt pysyvät alhaisina.

3.Tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti.

Kun renkaassa on liian vähän ilmaa, renkaat lämpenevät ja kuluvat enemmän ja vierintävastus suurenee, mikä vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Tarkista ilmanpaineet kylmistä renkaista kerran kuukaudessa ja toki aina ennen pidemmälle reissulle lähtöä.

4.Pidä kierrokset alhaalla.

Käytä aina mahdollisimman suurta vaihdetta, niin taajamassa kuin maantielläkin.

5.Jarruta moottorilla.

Käytä jarrun sijasta moottorijarrutusta aina, kun mahdollista. Moottorijarrutuksen aikana auto ei kuluta polttoainetta käytännössä ollenkaan.

6.Poista turhat tavarat tavaratilasta.

Mitä enemmän painoa, sitä enemmän moottori joutuu tekemään töitä ja kuluttaa polttoainetta.

7.Käytä harkiten ilmastointia ja muita sähkölaitteita.

Myös ikkunan avaaminen lisää ilmanvastusta ja siten polttoaineen kulutusta.

8.Suosi ennakoivaa ajoa.

Pyri pitämään vauhti tasaisena ja yritä välttää tarpeetonta kiihdyttämistä ja jarruttamista. Ennakoiva ajotyyli parantaa myös liikenneturvallisuutta.

9.Vältä tyhjäkäyntiä.

10.Esilämmitä moottori kylmällä.

Lämmitetty moottori kuluttaa polttoainetta jopa 40 % vähemmän kuin kylmä.

Ekorenkaissa yhdistyvät taloudellisuus ja turvallisuus

Continentalin kehittämässä ContiEcoContactTM 5 -renkaassa yhdistyvät sekä taloudellisuus että turvallisuus. Perinteistä rengasta tuntuvasti kevyempi vierintävastus vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta.

-Erikoismuotoillut palaleikkaukset vähentävät kosketusalueen muodonmuutosta, jolloin energiahukka saadaan mahdollisimman pieneksi, Continental Rengas Oy:n Marketing Team Leader Jari Alopaeus sanoo.

ContiEcoContactTM 5 -renkaan lyhyet jarrutusmatkat tekevät ajamisesta myös turvallista.

-Optimoitu kumiseos ja kulutuspinnan geometria parantavat renkaan märkäpitoa ja lyhentävät jarrutusmatkan sekä märällä että kuivalla asfaltilla.

Taloudellista ja turvallista ajoa loppukesän teille!

Lisätietoja:

Jari Alopaeus, Marketing Team Leader

jari.alopaeus@conti.de

Continental kehittää älykkäitä teknologioita ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen. Kansainvälinen autoteollisuuden toimittaja, rengasvalmistaja ja teollinen kumppani tuottaa luotettavana yhteistyökumppanina kestäviä, turvallisia, mukavia, yksilöllisiä ja edullisia ratkaisuja. Vuonna 2015 yhtiön liikevaihto oli noin 39,2 miljardia euroa jakautuen viiteen divisioonaan: Chassis & Safety, Interior, Powertrain, Tires ja ContiTech. Continental työllistää tällä hetkellä noin 208 000 työntekijää 55 maassa.