Naiset ovat Venuksesta ja miehet Marsista - syy erilaiseen ajokäyttäytymiseen?

Vaikka autoilijoissa on eroja yhtä paljon kuin avaruudessa on tähtiä ja planeettoja, tieliikenteessä samaa sukupuolta olevissa kuljettajissa voi nähdä joitakin samankaltaisuuksia. Nykyään yhä useamman ratin takana istuu nainen, mutta asenteet nais- ja mieskuskeista muuttuvat silti hitaasti.

Tilastokeskuksen onnettomuustilastojen mukaan miehiä kuolee tieliikenneonnettomuuksissa huomattavasti naisia enemmän. Silti edelleen monet ajattelevat, että nainen ja ratti eivät sovi yhteen muulloin kuin silloin, jos mies ei jostain syystä pysty ajamaan.

– Onneksi asenne tuntuu vähän jo muuttuneen, vaikka se kestääkin aikansa. Nykyään yhä useammalla naisella on oma auto. Koska lapsiperheet tarvitsevat usein kaksi autoa, on talojen parkkipaikoillakin ahdasta, entinen taksiautoilija Anneli Hänninen kertoo.

”Ohita toi!”

Vaikka Anneli Hänninen ei enää tienaa leipäänsä taksin penkillä, ajaa hän edelleen vuosittain noin 25 000–30 000 kilometriä. Auton etupenkiltä hän on nähnyt kaikenlaista.

– Minusta miesten pitäisi oppia naisilta liikenteessä rauhallisuutta ja sitä, ettei tarvitsisi näyttää taitojaan. Esimerkiksi kaistanvaihdot juuri ennen moottoritien liittymää ovat usein täysin älyttömiä, Hänninen toteaa.

Miehille auton ominaisuudet ja ulkonäkö ovat tärkeimpiä asioita, ja autoista kuskeineen otetaan tiellä mittaa. Naisille tärkeintä on turvallisuus.

– Ajoin paljon koulukuljetuksia ja pienet pojat aina kehottivat ”ohita toi!”. Kai se on joku synnynnäinen juttu, Hänninen naurahtaa.

Siinä missä miehet ovat liikenteessä suvereeneja, voisivat naiset oppia heiltä. Naisten pitäisi saada tietynlaista rohkeutta, jolla ei kuitenkaan tarkoiteta uhkarohkeutta.

– Naiset eivät aina uskalla vaihtaa kaistaa, ohittaa tai he hidastelevat turhaan liikenteessä. Sellaisetkin voivat aiheuttaa vaaratilanteita, Hänninen jatkaa.

Naisten ja miesten ajotaitoja ei tietenkään voi yleistää, sillä yksilölliset erot ovat merkittäviä. Ratkaisevin tekijä on se, kuinka paljon auton etupenkillä istuu – ja nimenomaan ratin takana.

– Naisten pitäisi edelleenkin ajaa enemmän. Esimerkiksi puolison kanssa voisi sopia siitä, että yhteisellä ajomatkalla toinen ajaa mennessä ja toinen palatessa. Jos ei koskaan aja ja istuu vain kyydissä, eivät ajotaidot kehity.

– Yleensä miehet eivät halua kuunnella pelkääjän paikalta neuvoja ja kommentteja, mutta sama asia on toisinpäin. Molempien pitäisi luottaa ratin takana istuvaan enemmän, Hänninen jatkaa.

Kakkosautoon parhaat renkaat

Perheen kakkosauton avaimet löytyvät usein perheen ”kakkoskuskin” eli naisen käsilaukusta ja autoon asennetaan myös ”kakkosrenkaat”. Hänninen ei ymmärrä tämänkaltaista ajatusta lainkaan, ja saman ilmiön tunnistaa myös Continental Rengas Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Sami Horto.

– Naiset kuljettavat yleensä miehiä enemmän lapsia harrastuksiin, mutta ajavat muuten vähemmän. Silloin olisi erityisen tärkeää, että rengashankinnoissa ei säästeltäisi. Hyvät renkaat eivät tee hyvää kuljettajaa, mutta tuovat lisäturvallisuutta, Horto toteaa.

Hänninen on itse kuljettanut myös perheen jälkikasvua autossaan tuhansien kilometrien verran. Lasten kanssa autossa on omat jipponsa.

– Kun auto on täynnä lapsia, on ajettava heidän ehdoillaan. Eli tekemistä, lukemista, taukojen pitämistä ja eväiden syömistä, Hänninen ohjeistaa.

Laatikkoon: Turvallisen ajamisen vinkkilista

– Jos perheessä on yksi auto ja kuljettajia useampia, jokaisen täytyy säätää peilit ja penkki itselleen sopiviksi.

– Korkokengät eivät ole kunnon ajokengät, sillä korko voi tarttua lattiamattoon eikä niillä välttämättä saa oikeaa ”painoasentoa” polkimille. Kesäkengissä pitäisi olla remmi nilkan ympärillä, jotta kengät eivät lipsahda jalasta pois ajaessa.

– Ennakoiva ajotapa säästää polttoainetta ja lisää turvallisuutta. Renkaiden kuntoa kannattaa seurata säännöllisesti, erityisesti niiden ilmapaineita. Liian tyhjät renkaat lisäävät kulutusta ja huonontavat ajo-ominaisuuksia. Ilmapaineet voi tarkastaa renkaista huoltamoilla.

– Autolla ajaessa ei kannata keskittyä muuhun kuin liikenteeseen. Lasten nahistelut takapenkillä, radiokanavan säätäminen ja puhelimessa puhuminen vievät keskittymiskyvyn muualle. Jos puhut puhelimessa, käytä hands freetä.

Vinkit antoi Continental Rengas Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Sami Horto.

Sami Horto, myynti- ja markkinointipäällikkö
sami.horto@conti.de

Kansainvälistä naistenpäivää vietetään 8.3.