Huippu-uimari: Nyt nukun paljon paremmin

Emma Igelström saavutti urallaan 22 kansainvälistä mitalia. Hänen on aina ollut helppo nukkua ja huippu-urheilijana hyvä uni on ollut hänelle erityisen tärkeää.

– Mutta iän myötä uneni laatu on heikentynyt ja viime vuonna kohdustani löydettiin kasvain, joka aiheutti minulle suuria unihäiriöitä, Emma kertoo. Tunsin voimakasta kipua ja olin huolissani tutkimuksen tuloksista.

Painopeitto oli minun pelastukseni

Selvisi, että kasvain oli hyvänlaatuinen ja se voitiin poistaa, mutta siihen mennessä huonosta nukkumisesta oli tullut tapa ja Emma oli stressaantunut.

– Koska minulla on hyvin aktiivinen elämä, huono ja liian vähäinen uni vaikuttaa minuun voimakkaasti. En halunnut käyttää unilääkkeitä ja ajattelin, että on oltava jotain muuta. Kun kuulin CURA-peitosta, päätin kokeilla sitä, ja se oli minun pelastukseni. Aikaisemmin heräilin keskellä yötä ja minulla oli vaikeuksia nukahtaa uudelleen, mutta nyt nukun koko yön. Joskus otan jopa peiton mukaani matkustellessani, Emma sanoo.

Koukussa peittoon

Emman äiti osti viime syksynä CURA-peiton.

– Äitini sairastaa vakavaa syöpää ja käy kemoterapiahoidossa, minkä vuoksi hänellä on ollut vaikeuksia nukkua viime vuosina. Hän sai CURA-peiton samaan aikaan kuin minä, ja nyt hän on täysin riippuvainen siitä, Emma sanoo. Myös 13-vuotias tyttäreni, joka ui kilpaa, käyttää peittoa palautuakseen ja rentoutuakseen.

Autaa palautumaan

– Olen liittynyt CURA-peiton lähettilääksi jakamaan positiivisia kokemuksiani muille ihmisille, Emma kertoo. Palautumisen merkityksestä sekä urheilumaailmassa, että koko yhteiskunnassa puhutaan liian vähän. Nykypäivän yhteiskunnassa tavoitteet ovat kovat. Itse olen erittäin aktiivinen henkilö, joka haluaa tehdä paljon, ja siksi minun on kyettävä palutumaan nopeasti. Uskon vahvasti, että CURA-peitto auttaa minua siinä.

Rauhoittaa ja vähentää ahdistusta

Jos emme saa tarpeeksi unta, keho ei palaudu. Se puolestaan voi johtaa lukuisiin terveysongelmiin. CURA-peiton aiheuttama miellyttävä paine aktivoi kehon oman hormonijärjestelmän vapauttamaan useita hormoneja, mukaan lukien hyvän olon hormonia, joka rauhoittaa ja vähentää ahdistuneisuuden tunnetta. Verenpaine laskee, hengitys rauhoittuu ja uni paranee merkittävästi.

– Pitkäaikainen stressi ja kipu vähentävät melkein aina hyvän olon hormonin vapautumista, kertoo professori Kerstin Uvnäs Moberg, joka on alan johtavia tutkijoita.

Painopeiton vaikutukset

Painopeitto aiheuttaa miellyttävää painetta iholle. Monet kuvaavat tunnetta ihanaksi syleilyksi koko keholle. Tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että kehon läheisyyshormoni kasvaa DPTS:lla (syväpaineinen kosketussimulaatio), mikä saavutetaan luonnonmukaisesti painopeittoa käytettäessä. Tämä hormoni liittyy rentoutumiseen sekä stressin ja ahdistuksen lievitykseen. Tämä on luultavasti yksi syy siihen, miksi niin suuri osa kaikista painopeittojen käyttäjistä kokee lisääntynyttä rentoutumista, stressin vähenemistä ja parempaa unta.

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

Cura of Sweden

CURA of Sweden on vuonna 2017 perustettu ruotsalainen yritys, jonka tavoitteena on parantaa uniterveyttä laadukkaiden tuotteiden avulla. Euroopan myydyimmän CURA Pearl Classic-painopeiton käyttäjistä yhdeksän kymmenestä kokee paremman unenlaadun. Kyselyssä haastateltiin 450 käyttäjää.

Ruotsalainen Cura of Sweden on myynyt 500.000 painopeittoa Pohjoismaissa ja pyrkii pitkäjänteisellä työllään auttamaan mahdollisimman monia ihmisiä kohti parempaa uniterveyttä.

Petri Raatikainen

Lehdistön yhteyshenkilö Country Manager Suomi +358 400 500 323