Naiset ovat arvokkaita asiakkaita pankeille

Pankit arvostavat naisia lainanhakijoina, sillä naiset ovat miehiä luottokelpoisempia ja vähemmän riskialttiimpia, selviää Arkadia Rahoituksen tekemästä selvityksestä. Naiset maksavat miehiä useammin lainansa ajallaan ja sovitusti.

Arkadia Rahoituksen tekemän selvityksen mukaan, naiset saavat 14 % todennäköisemmin lainaa kuin miehet. Viime vuonna tehdyssä otannassa oli mukana yli 103 000 kuluttajaa, joista naisia oli 42 % ja miehiä 58 %. Vaikka sukupuoli on yksi kriteereistä, joka ei saisi vaikuttaa pankkien lainapäätökseen, vaikuttavat naiset silti olevan miehiä houkuttelevampia asiakkaita pankeille.

Selvityksen valossa naiset ovat keskimääräistä luottokelpoisempia kuin miehet ja hoitavat lainan takaisinmaksun sovitusti. Tämä tekee naisista vähemmän riskialttiimpia asiakkaita pankeille. Tulokset ovat linjassa kansainvälisten tutkimusten kanssa, joissa naisten on todettu hoitavan lainan takaisinmaksun miehiä paremmin ja tarkistavan luottotietonsa useammin.

Myös Suomen asiakastiedon tutkimus osoitti, että naisilla on vähemmän maksuhäiriömerkintöjä kuin miehillä. Merkittävää tutkimuksen mukaan oli, että naiset myös maksoivat todennäköisemmin velkansa maksuhäiriömerkinnän jälkeen kuin miehet.

Sijoittajina naisten on huomattu ottavan vähemmän riskejä. Nordnetin mukaan miehet ottavat riskejä ja käyvät kauppaa tuplasti enemmän kuin naiset. Tästä huolimatta naissijoittajien salkut tuottavat enemmän.

Rahoitusala ei ole ainut, joka arvostaa naisia asiakkaina. Myös vakuutusyhtiöt tuntuvat arvostavan naisia ja useissa maissa esimerkiksi auton vakuutusmaksut, ovat naisille halvemmat, koska naiset ovat vähemmän riskialttiimpia liikenteessä. Tätä näkemystä tukee myös If vakuutusyhtiön tutkimus, jonka mukaan miesten vahingon riski on naisia korkeampi, kun kyseessä on 18-44 vuotias kuski. Erityisesti nuorten 18-24 vuotiaiden miesten vahingon riski oli huomattavasti korkeampi kuin saman ikäisten naisten. Tämän jälkeen riski pienenee, mutta pysyy silti naisia korkeammalla aina 44 ikävuoteen asti.

Näin parannat mahdollisuuksiasi lainanhakijana:

• Täytä lainahakemus huolellisesti ja oikeilla tiedoilla
  • Nykyisten lainojen määrä on vähäinen tai suhteessa tuloihin pieni
  • Tulosi ja menosi ovat tasapainossa ja jäät mieluusti reilusti plussalle
  • Haet lainaa rinnakkaishakijan kanssa
  • Sinulla on vakituiset tulot ja työpaikka pidemmältä ajalta
  • Sinulla ei ole maksuhäiriömerkintöjä
  • Olet hoitanut aiemmat lainat sovitusti
  • Haet lainaa useammasta pankista ja rahoituslaitoksesta

• Talous, rahoitus

• autoilu