Eatonin uuden sukupolven suojarele helpottaa katkaisijan testausta

ESPOO … Eaton lanseeraa IZMX- ilmakatkaisijasarjaan uuden sukupolven suojareleen: Power Xpert Release (PXR) -alustan. Se mahdollistaa suojareleen testaamisen ja konfiguroinnin PC:n USB-portin kautta, minkä ansiosta kytkimen käyttö, ohjaus, huolto ja testaustietojen tallennus on entistäkin helpompaa.

Suuritehoiset katkaisijat, joita käytetään vaativissa teollisuuden virranjakelujärjestelmissä, on konfiguroitava ja testattava säännöllisesti. Näin varmistetaan turvallinen ja luotettava suojaus ylikuormitustilanteissa ja estetään kalliit tuotannon seisaukset. Uuden suojareleen avulla voidaan simuloida oikosulkuja ja ylikuormituksia Eatonin Power Xpert Protection Manager (PXPM) -ohjelmistolla, joka on ladattavissa veloituksetta.

”Suojarele on kehitetty helppokäyttöistä järjestelmää etsivien käyttäjien tarpeisiin. Testaustiedot täytyi ennen kirjoittaa paperille, mutta uudella ohjelmistolla voidaan luoda ja tallentaa PDF-muotoinen kolmen sivun testausraportti. Se sisältää kaiken tarvittavan tiedon kuten päivämäärän, kellonajan, muut mukautetut tiedot, yksittäiset asetukset sekä laukaisukäyrätja toisioinjektiotestin tulokset”, sanoo kehitysjohtaja Pasi Pesonen Eatonilta. ”Teknikoiden aikaa kuluu merkittävästi vähemmän testaukseen, minkä ansiosta huolto on vaivattomampaa ja dokumentointi paranee testausraporttien ansiosta.”

PXR-teknologia tukee tällä hetkellä Eatonin IZMX-ilmakatkaisijan testausta ja asetusten määritystä, mutta se on tulevaisuuden alusta, joka tullaan integroimaan kaikkiin Eatonin valmistamiin pien- ja keskijännitekatkaisijoihin. Uusi teknologia nostaa suojakatkaisijan testauksen standardeja, ja integroidun toisioinjektion testausominaisuuden ansiosta testaajat eivät enää tarvitse erityisiä testaustyökaluja tai ohjelmistoja.

PXR-teknologialla varustettujen IZMX-laitteiden uusiin ominaisuuksiin kuuluvat virran ja valinnaisen jännitteen aaltomuotojen, sekä vaihe- ja nollajohtimen minimi- ja maksimiarvojen tallennus. Aaltomuoto voi myös kertoa sähkön laadusta, harmonisten taajuuksien vaikutuksista sähkön kokonaislaatuun; mittaustarkkuus on yksi prosentti. Korkeamman resoluution pistematriisinäyttöä on parannettu, niin että se on nyt aina aktiivinen ja näyttää jatkuvasti mm. alueselektiivisyyden ZSI-tiedot, pariston kunnon ja nimellisvirran. Kaikki tiedot voi siirtää Modbus-, Profibus- tai Ethernet- kommunikaatioväylään ja salasana on mahdollista ottaa käyttöön turvallisuuden lisäämiseksi ja valtuuttamattomien muutosten estämiseksi. Laitteen näytölle on myös lisätty QR-koodi helpompaa tunnistamista ja lisätietojen saantia varten.

”Eaton on sitoutunut auttamaan käyttäjiä parantamaan henkilöstön ja laitteidensa turvallisuutta ja luotettavuutta, joten tarjoamme korkean tason turvallisuustoimintoja. Esimerkiksi ZSI-suojaus on nyt integroitu katkaisimiimme lyhentämään katkaisijan toiminta-aikoja ja pienentämään läpimenevää energiaa selektiivisissä oikosulkukatkaisuissa”, Pesonen jatkaa. ”Lisävarusteena saatava Arcflash Reduction Maintenance System (ARMS) optio nopeuttaa katkaisijan havahtumis- ja laukaisuaikoja huoltohenkilöstön suojaamiseksi. Lisäsuojaksi Arcon-valokaarisuojajärjestelmä, joka toimii alle 2 millisekunnissa, ennen kuin valokaari ehtii saavuttaa maksimivirtaansa. Diagnose- langaton lämpötilanmittausjärjestelmä mahdollistaa pääsähkökeskusten jatkuvan lämpötilavalvonnan. Yhdessä nämä järjestelmät auttavat havaitsemaan mahdolliset viat jo ennen niiden syntymistä, jotta voidaan minimoida korjaus kulut tai mahdolliset vaaratilanteet käyttäjille.”

Lisätietoja Eatonista on osoitteessa www.eaton.eu. Saat uusimmat uutisemme Twitterin (@Eaton_EMEA) tai LinkedInin kautta (Eaton EMEA).

• Moottori

• zsi-suojaus
  • ilmakatkaisija
  • izmx
  • pxr
  • pasi pesonen
  • ylikuormitus
  • oikosulku
  • teho
  • kytkin
  • konfigurointi
  • testaus
  • suojarele
  • power xpert
  • katkaisin
  • eaton

Eaton on voimanhallinnan yritys, jonka liikevaihto oli 19,7 miljardia dollaria vuonna 2016. Eatonin energiatehokkaat ratkaisut auttavat asiakkaitamme hallinnoimaan sähköistä, hydraulista ja mekaanista voimaa tehokkaasti, turvallisesti ja ympäristöystävällisesti. Eatonilla on noin 95 000 työntekijää ja sen tuotteita myydään yli 175 maassa. Lisätietoja löydät verkkosivuilta www.eaton.eu

Suomessa Eaton on osa Eatonin Electrical -liiketoimintaa. Liiketoiminta kattaa sähkönsyötön varmistuksen, valvonnan ja automaation, valaistuksen, rakenne-, johdotus- ja turvaratkaisut sekä tuotteet vaativiin että vaarallisiin ympäristöihin teknisine palveluineen. Eaton vastaa globaaleilla ratkaisuillaan tämän päivän kriittisiin sähkönhallinnan haasteisiin.

Kotimaan myyntimme vastaa häiriöttömän sähkönsyötön järjestelmistä (UPS), keskijännitekojeistojen, pienjännitekeskusten ja -komponenttien sekä automaatiotuotteiden myynnistä ja huollosta. Eaton myös valmistaa UPSeja tehtaallaan Espoossa ja on yksi harvoista tietotekniikka-alan yrityksistä, joilla on laajamittaista tuotantoa Suomessa. Eaton on Suomen UPS-markkinajohtaja. 93 prosenttia Suomen tehtaan tuotteista menee vientiin. www.eaton.fi

Katariina Hellas-Honkasalo

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointipäällikkö +358 400 814 553