Tiedote -

Uusiutuvan energian saatavuus paranee Ruotsissa – pilotissa palvelinkeskukset tasapainottavat energiatuotannon vaihteluja

Energianhallintayhtiö Eaton aloittaa yhdessä Ruotsin kantaverkkoyhtiön (Svenska kraftnät) ja energiayhtiö Fortumin kanssa pilottihankkeen, jossa palvelinkeskukset tasapainottavat sähkönverkon taajuuden vaihteluja. Hankkeessa hyödynnetään Eatonin UPS-as-a-Reserve (UPS-aaR) -teknologiaa ja Fortumin Spring -palvelua.

Svenska kraftnätin ratkaisussa UPS-laitteita käytetään tasapainottamaan sähköjärjestelmän taajuutta esimerkiksi tilanteessa, jossa hetkellinen tehotasapaino muuttuu nopeasti. Fortumin Spring-hanke kehittää virtuaaliakkukonseptia, jossa kapasiteettia säädetään joustavasti kantaverkon tasapainon ylläpitämiseksi.

Palvelinkeskusten jo nyt huomattavan sähkönkulutuksen ennustetaan kasvavan entisestään muun muassa lisääntyvän digitalisaation myötä. Häiriöttömän toiminnan varmistamiseksi palvelinkeskukset on varustettu sähkönvarmennusjärjestelmillä (UPS). Näissä järjestelmissä on tyypillisesti kapasiteettia, jota voidaan hyödyntää sähköjärjestelmän tasapainottamiseen.

Vuoden 2018 helmikuussa Fortum liitti 0,1 MW UPS-kapasiteettia kantaverkkoyhtiön taajuusohjattuun häiriöreserviin. Reservi aktivoituu automaattisesti ja nopeasti, jos sähköverkon taajuus laskee.

”Svenska kraftnät on tunnistanut Eatonin UPS-as-a-Reserve -ratkaisun edut sähköverkon vakauden edistämisessä”, sanoo Eatonin liiketoiminnan kehitysjohtaja Jussi Vihersalo. ”Ruotsi on uusiutuvan energian teknologioiden eturintamassa, ja olemme vakuuttuneita siitä, että Suomen ja Ruotsin lisäksi myös muut maat ja organisaatiot kehittävät vastaavia malleja tulevina kuukausina ja vuosina. Alan näkökulmasta tämä uutinen on seuraava askel sitä kohti, että kaikki alueen palvelinkeskustoimijat voivat tarjota kapasiteettiaan takaisin verkkoon.”

UPSaaR-teknologia tasapainottaa uusiutuvan energian saatavuuden vaihteluja

Eatonin vuoden 2017 lopulla lanseeraama UPSaaR-teknologia on ensimmäinen akkupohjainen kysyntäjoustoratkaisu palvelinkeskusympäristössä. Ratkaisun avulla palvelinkeskustoimijat voivat pitää taajuuden sallituissa rajoissa ja välttää näin koko verkon laajuiset virtakatkokset säätämällä nopeasti hetkellistä virrankulutusta. Ne voivat vähentää tilapäisesti sähkönkysyntäänsä ja jopa palauttaa sähköä verkkoon. Siten ne voivat auttaa energiayhtiöitä tasapainottamaan taajuutta.

Tämä on merkittävä edistysaskel ympäristöystävällisemmän energian toimituksessa, koska uusiutuvan energian saatavuutta on vaikeampi ennustaa kuin perinteisen. Myös tuotannon epävakaisuuden vuoksi energiantuottajien on vaikeampaa hallita verkon tehotasapainoa.

Yhteistyö energiantuottajien kanssa voi tuottaa palvelinkeskuksille huomattavia lisätuloja, sillä ne voivat odottaa ansaitsevansa markkinalle osallistuvasta säätötehosta vuosittain jopa 50 000 euron ansioita megawattia kohden.

Eaton sponsoroi ensimmäistä DCD Energy Smart -konferenssia Tukholmassa 13. maaliskuuta. Tapahtuma on suunnattu energia-alalla ja digitaalisen infrastruktuurin alalla toimiville ihmisille. Eaton ja Fortum ovat konferenssin pääesiintyjät, ja niiden aiheena on ”Green Money in Grey Spaces” eli miten häiriöttömän sähkönsyötön järjestelmät (UPSit) voivat toimia yhdessä virtuaalivoimalaitoksen kanssa ja tuottaa tuloja palvelinkeskuksille.

• Tietokone, Televiestintä, IT

Eaton on voimanhallinnan yritys, jonka liikevaihto oli 20,4 miljardia dollaria vuonna 2017. Eatonin energiatehokkaat ratkaisut auttavat asiakkaitamme hallinnoimaan sähköistä, hydraulista ja mekaanista voimaa tehokkaasti, turvallisesti ja ympäristöystävällisesti. Eatonilla on noin 96 000 työntekijää ja sen tuotteita myydään yli 175 maassa. Lisätietoja löydät verkkosivuilta www.eaton.eu

Suomessa Eaton on osa Eatonin Electrical -liiketoimintaa. Liiketoiminta kattaa sähkönsyötön varmistuksen, valvonnan ja automaation, valaistuksen, rakenne-, johdotus- ja turvaratkaisut sekä tuotteet vaativiin että vaarallisiin ympäristöihin teknisine palveluineen. Eaton vastaa globaaleilla ratkaisuillaan tämän päivän kriittisiin sähkönhallinnan haasteisiin.

Kotimaan myyntimme vastaa häiriöttömän sähkönsyötön järjestelmistä (UPS), keskijännitekojeistojen, pienjännitekeskusten ja -komponenttien sekä automaatiotuotteiden myynnistä ja huollosta. Eaton myös valmistaa UPSeja tehtaallaan Espoossa ja on yksi harvoista tietotekniikka-alan yrityksistä, joilla on laajamittaista tuotantoa Suomessa. Eaton on Suomen UPS-markkinajohtaja. 93 prosenttia Suomen tehtaan tuotteista menee vientiin. www.eaton.fi

Katariina Hellas-Honkasalo

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointipäällikkö +358 400 814 553