Blogikirjoitus -

Luonnon monimuotoisuus - oppia yrityksille ikä kaikki

Osana FIBSin Yritykset ja biodiversiteetti –ohjelmaa järjestetään Master Class –koulutusohjelma, jossa on mukana yhdeksän yritystä (Fazer, Fingrid, Fortum, Lemminkäinen, NCC Roads, Nokian Renkaat, Rudus, TVO, YIT). Nämä edelläkävijäyritykset palaavat ”koulunpenkille” opiskelemaan biodiversiteettiin liittyvää käsitteistöä ja teoriaa, sekä kuulemaan käytännön esimerkkejä yritysten toimista Suomessa ja maailmalla. Koulutuksen tavoitteena on oivaltaa yritysten omat mahdollisuudet edistää luonnon monimuotoisuutta ja ehkäistä omilla toimenpiteillään monimuotoisuuden häviämistä.

Biodiversiteetti, eli luonnon monimuotoisuus on vielä toistaiseksi suurelle joukolle yrityksiä suhteellisen tuntematon käsite. Eri alojen toimijoilla on usein käytössään vaihteleva kirjo ympäristötyökaluja, kuten ISO-standardeja, ympäristösertifikaatteja ja muita toimintaohjeistoja. Kehitettävää löytyy sen sijaan toimenpiteiden kokoamisessa ja kaiken tiedon kasaamisessa yhteen sekä ympäristövastuun viestimisessä ulospäin.

Yritysten ympäristöaloitteista viestiminen on raskaan sarjan painia. Yritykset pitävät sidosryhmiin kohdistuvaa ympäristövastuuviestintää vaikeana tehtävänä. Miten luoda  yleisöä palveleva viestinnällinen kokonaisuus, josta välittyisi aidosti halu edistää ympäristöasioita? Yritysten ulkoinen viestintä on vielä kohtuullisen ujoa – perusteellista selvitystyötä viestinnällisistä tavoitteista, tehdään kotityönä. Yritysten ympäristöteot voivat kuitenkin yllättää tavallisen kansalaisen: olisitko uskonut, että Suomessa jäähdytysvedestä saatavaa lämpöenergiaa hyödynnetään jälleen täplärapuja kasvatuksessa, tai sen avulla pidennetään viinin kasvukautta? Entä oletko ajatellut, että kunnan, urheiluseuran ja lampurin yhteistyöllä voimalinjojen aluskaistat voidaan ottaa hyötykäyttöön laidunmaaksi?

Ympäristöhaasteiden ratkaiseminen kuuluu meille kaikille, sillä kulutamme maapallon resursseja reippaasti yli tarpeidemme – arvioiden mukaan yli puolitoista kertaa yli vihreän pallomme kantorajan. IPCC:n uusimman raportin mukaan ilmastonmuutoksen aiheuttamat ilmiöt taas ovat nähtävissä yhä selkeämmin jo tämän vuosisadan lopulla. Vastuullista yritystoimintaa kaivataan entistä enemmän. Jo pienet teot  osoittavat, että asenteet ympäristöä kohtaan ovat muuttuneet ja suunta on oikea. Kannustankin yrityksiä viestimään rohkeasti tarinoita ympäristöteoista jo matkan varrella. Lomamatkassa sen suunnittelu on usein se kaikkein inspiroivin vaihe itse itse matkan lipuessa ohi liian nopeasti. Samaa ajattelua voi soveltaa  ympäristöviestintään:  kerrotaan suunnitelmista ja projekteista pitkin matkaa, jotta kaikki se hyvän asian eteen tehty työ ei jää yhden julkistamistilaisuuden huipentumaksi tai vuosittaisen vastuullisuusraportin kansien väliin.

Master Class yritykset haluavat jatkaa kestävän kehityksen työtä ja harjoittaa vastuullista liiketoimintaa yhdessä hankkeessamme.

Master Classin tavoitteena on lisätä yritysten ymmärrystä luonnon monimuotoisuuteen vaikuttavista asioista ja  ekosysteemipalveluista, sekä viedä tietoa asiasta yrityksissä eteenpäin. Master Class on vuoden 2014 kestävä pilottihanke, johon sisältyvän neljän työpajan lisäksi yrityksille järjestetään mm. tapaaminen eduskunnan ympäristövaliokunnan kanssa, viestinnällinen koulutuspäivä biodiversiteetistä, sekä kenttäretki Suomenluontokeskus Haltiaan Metsähallitus luontopalveluiden isännöimänä.

Master Class rakentaa sillan keskustelulle yritysten, biodiversiteettiasiantuntijoiden  (mm. SYKE), päättäjien ja sidosryhmien välille. Hanke on ainut laatuaan ja ensimmäinen Suomessa. Kysyntää seuraavaan Master Classin osallistumiseen on jo tullut useilta eri yritykseltä, vaikka projektimme on vasta aluillaan. Ensi vuoden Master Class ilmoittautuminen on auki. Voit ottaa yhteyttä asian tiimoilta allekirjoittaneeseen.

LEILA RÄSÄNEN
Yritysvastuuasiantuntija, FIBS