Onneksi löytyy helppoja tapoja vaikuttaa hyvinvointiimme

Olemme viime kuukausien aikana joutuneet kokemaan hyvin epätavallisen tilanteen. Terveydelliset ja taloudelliset haasteet vaativat jatkossakin yhteistyötä sekä paljon pieniä ja suuria tekoja meiltä kaikilta. Epävarmuus aiheuttaa huolta, mutta tilanne on samalla lisännyt myös yhteenkuuluvuutta ja välittämistä. Pelolle ainakaan ei kannata antaa valtaa, vaan hakea voimaa muista ihmisistä ja uskosta tulevaan. Onneksi on myös paljon asioita, joihin voi vaikuttaa, eikä tarvitse jäädä odottamaan tätä näkymätöntä uhkaa.

Harvard Medical School kuvaa artikkelissaan How to boost your Immunate system, millaisilla keinoilla voidaan ylläpitää vastustuskykyä. Sen mukaan keinoja ovat: Ruokavalio, jossa on runsaasti hedelmiä ja vihanneksia, säännöllinen liikunta, normaalipaino, kohtuullisuus alkoholinkäytössä (jos käytät), riittävä uni, stressin vähentäminen ja tupakoimattomuus. Paljon yksinkertaisia asioita, joiden toteuttamisesta vain sinä yksin voit päättää.

Vaikka ainakin teoriassa tiedämme, miten sairauksia voidaan itse ehkäistä, voi epävarmuus ja pelko helposti vaikuttaa rationaalisuutemme. Koronavirus muutti monen kulutuskäyttäytymistä ja siirryimme ns. lohturuokaan. Moniko epähuomiossaan hankki kunnon sokerihiilarirasva ähkyn? Leipoi pullaa, söi pastaa ja karkkeja?

A.C. Nielsenin ja McKinseyn raportit markkinan toipumisesta ja kulutuksen muutoksesta pandemioiden jälkeen kertovat, että ihmiset tulevat kiinnostuneemmiksi terveydestä ja hyvinvoinnista. Vihannesten ja hedelmien kulutus nousee, terveellisten välipalojen ja tuoreiden komponenttien käyttö lisääntyy. Ihminen rationalisoituu ja alkaa ehkäistä mahdollista seuraavaa aaltoa muuttamalla ruokavaliotaan. Mikropizza vaihtuu tuoreeseen salaattiateriaan ja karkkipussi omenaan.

Omasta terveydestä huolehtiminen on samalla paras lääke lamaan. Terveysmenot putoavat, jaksamme paremmin tehdä töitä saadaksemme rahaa yhteiskuntaan, mieli pysyy virkeänä, emmekä vaivu synkkyyteen. Nyt onkin täydellinen hetki tehdä niitä parempia päätöksiä, joilla voit vaikuttaa omaan hyvinvointiisi. Syö itsellesi hyvä olo.

• terveys

Alueet

• Uusimaa

Fresh Servant Oy on vuonna 1995 perustettu hedelmiin ja vihanneksiin erikoistunut yritys. Tunnetuimmat brändimme ovat Hetki-salaatit ja SalaattiMestari-salaattibaari. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 66,9 M€. Toimipisteet meillä on Edsevössä, Seinäjoella ja Lapualla. Yrityksessä työskentelee tänä päivänä noin 500 henkilöä. Lisätietoja www.fresh.fi